کشور نیازمند تصمیمات سخت و تلخ است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 9:20

کشور نیازمند تصمیمات سخت و تلخ است

شماره: 22968
Aa Aa

او با بیان این که ما در سال حدود ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم گفته در حال حاضر زن و مرد به صورت دو شیفت نیز با هم کار کنند نمی‌توانند اجاره خانه را بدهند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛
کشور نیازمند تصمیمات سخت و تلخ است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی گفت:

چون در کشور مشکلاتی وجود دارد اما همیشه به بخش خالی لیوان نگاه کردن هم ظلم به خود و هم ظلم به جامعه است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی ادامه داد:

متأسفانه همیشه وقتی به چالش‌های موجود می‌رسیم دو موضوع را مطرح می‌کنیم. نخست آنکه اعتبار و پول نداریم و تحریم هستیم و دوم اینکه می‌گوییم اختیار نداریم اما هر دو موضوع مذکور بهانه است. اشکال ما در حکمرانی است. ما به این حکمرانی توجه نمی‌کنیم و پول و اختیار خود را نیز از بین می‌بریم. در بسیاری از تصمیمات یا فقط تصمیم سیاسی می‌گیریم یا فقط تشخیص علمی می‌دهیم. برای حکمرانی به هر دوی این موضوعات نیاز داریم و ترکیب این دو موضوع با هم ما را پیش برده و به ما توسعه، پیشرفت و رشد در همه ابعاد را می‌دهد.

وی گفت:

ما در کشور حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم که حداقل ۴ هزار کیلومتر از این ۱۴ هزار کیلومتر کم استفاده است یعنی هر چه نگاه می‌کنیم می بینیم این همه هزینه برای این ۴ هزار کیلومتر شده اما خروجی آن چیست؟ این موضوع یعنی از بین رفتن ۳۰ درصد منابع. درحالی که تصمیم سیاسی، این بدبختی را برای ما ایجاد کرده است چرا که در واقع تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی صورت گرفته است. اینقدر راه آهن آنتنی ایجاد شده و مسیر راه آهن را به جایی می‌کشانیم که نمی‌دانیم آخر آن کجا می‌رود. وقتی که از بهره برداری از راه آهن می‌پرسیم یا سرعت حرکت بار، بیان می‌شود که سرعت حرکت بار در ساعت به طور متوسط ۵ کیلومتر است یعنی اگر یک فرد پیاده راه بیفتد، بار خود را از سیستم قطار زودتر به مقصد می‌رساند. این در شرایطی است که ما در نقطه ترانزیتی منطقه و جاده ابریشم قرار داریم.

قالیباف با بیان اینکه ما در تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل مترو داریم اظهار کرد:

از جهت فنی، کار و کنترل این ظرفیت را داریم که هر ۲ دقیقه یک قطار را داشته باشیم، معنی این حرف یعنی اینکه ما در روز می‌توانیم ۸ میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم اما با وجود اینکه همه زیرساخت ها را ساختیم اما هر ۷ دقیقه یک قطار می‌آید یعنی فقط ۲ میلیون مسافر را جابجا می‌کنیم. این خسارت را چه کسی وارد کرده است؟ آیا پول وجود نداشته یا اختیار نبوده؟

او گفت:

ما در سال حدود ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم اما بعد از برجام، بحث‌هایی که درباره توتال مطرح می‌شود، مربوط به این است که حدود ۴ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شود و اکنون نیز این شرکت رها کرده و رفته است درحالی در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم. فقط در حوزه حمل و نقل و مسکن و بخشی از صنعت حدود ۶۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ هدر رفته است بعد اکنون برای ۸ میلیارد دلار چقدر سیستم تلاش می‌کند. پول داریم، امکانات داریم اما مدیریت صحیح نداریم.

قالیباف با بیان اینکه اگر مشکل مسکن مردم را حل کنیم، مردم نه از ما یارانه و نه هیچ دیگر نمی‌خواهند اظهار کرد:

حل مشکل مسکن به تنهایی حل مشکل دائم معیشت آنها است. در حال حاضر زن و مرد اگر مسکن نداشته باشند و به صورت دو شیفت نیز با هم کار کنند، نمی‌توانند اجاره خانه را بدهند.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است گفت:

باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل اجراست. با یک برنامه پنجساله باید ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم. تا زمانی که ثبات اقتصادی برقرار نشود رشد اقتصادی معنا ندارد. این برنامه باید متمرکز شود تا ثبات اقتصادی را به کشور بیاورد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان