گروه واگنر علیه روسیه اعلام جنگ کرد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 22:21

گروه واگنر علیه روسیه اعلام جنگ کرد

شماره: 22599
Aa Aa

رئیس واگنر از مردم روسیه برای حضور مسلحانه در خیابان ها دعوت کرد| نیروهای واگنر مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود گرفتند| ولادیمیر پوتین عملیات واگنر را شورش مسلحانه و خیانت داخلی خواند؛ خنجری از پشت است و پاسخ سختی خواهیم داد.

واگنر پس از بیست و چهار ساعت خاک روسیه را ترک کرد؛
گروه واگنر علیه روسیه اعلام جنگ کرد

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر - شرکت نظامی خصوصی روسیه- پس از آنکه روسیه او را به شورش مسلحانه علیه این کشور متهم کرد گفت که نیروهایش از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیس‌ واگنر در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند.

در بیانیه منتسب به یوگنی پریگوژین آمده است:

«یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد. قربانیان زیادی وجود دارد.»

پریگوژین مدعی شده که این حمله از خطوط پشتی انجام شده که نشان می‌دهد نیروهای ارتش روسیه عامل آن بوده‌اند.

 

111

یوگنی پریگوژین

 

رئیس گروه واگنر از مردم روسیه خواسته به خیابان‌ها بیایند.

او مدعی شد سربازان روس در کنار او هستندـ

رئیس گروه واگنر وعده داد شویگو ، وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ مسکو به دار آویخته و کنار لنین دفن خواهد شد.

فرمانده واگنر همچنین اظهار داشت:

تصمیم کرملین برای حمله به اوکراین بر اساس دروغ‌هایی است که توسط فرماندهان ارتش روسیه ساخته شده. اینکه اوکراین قبل از جنگ،با ناتو برای حمله به روسیه برنامه‌ریزی کرده بود درست نیست.

او گفت که حمله موشکی روسیه باعث کشته شدن تعدادی از عوامل واگنر در اوکراین شد.

ارتش روسیه نیز به دستور دفتر ریاست جمهوری در مسکو وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با رد اتهامات مطرح‌شده از سوی پریگوژین اعلام کرد نیروهای ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی علیه نیروهای مسلح اوکراین در خط مقدم هستند.

خبرگزاری تاس روسیه(ТАСС) گزارش داد، سرویس امنیت فدرال روسیه علیه پریگوژین رئیس گروه واگنر، پرونده کیفری باز کرده است.

فرمانده نیروی هوافضای روسیه نیز خطاب به نیروهای واگنر گفت:

بازیچه دشمن نشوید و هرچه زودتر از فرامین دولت قانونی پیروی کنید.

نیروهای واگنر توانسته مناطق زیر را محاصره کند:

ستاد منطقه نظامی جنوب
اداره پلیس در بودیونوفسکی
سرپرست وزارت امور داخله
دفتر FSB
مدیریت شهری روستوف

وب سایت های خبری روسیه تصاویری را منتشر می‌کنند که نشان می دهد تانک‌های گارد ملی به سمت ساختمان فرماندهی منطقه نظامی جنوبی در روستوف نشانه رفته اند.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه  واگنر می گوید که نیروهایش مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود دارند.

 او ویدئویی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید نیروهای واگنر به مسدود کردن شهر و حرکت به سمت مسکو ادامه می‌دهند مگر اینکه سرگی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه با او ملاقات کنند.

فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مردان مسلح در روستوف-نا-دونو یک ساختمان دولتی را با سربازان و تانک‌ها احاطه کرده‌اند.

پریگوژین قول داده است که "تا آخر راه را برود" و رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند اما تلاش برای کودتا را رد کرد.

به دنبال تشدید درگیری‌های داخلی بین رهبران ارتش روسیه و نیروهای واگنر، کرملین دستور دستگیری یوگنی پریگوژین را صادر کرد.

بیانیه وزارت دفاع روسیه خطاب به واگنرها

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد:

شما نظامیان واگنر در ماجراجویی جنایتکارانه پریگوژین و مشارکت در یک شورش نظامی فریب خورده‌اید. بسیاری از دوستان شما متوجه اشتباه خود شده‌ و خواستار کمک برای بازگشت به نقاط استقرار دائمی خود شده‌اند. چنین کمک‌هایی از طرف ما به همه نظامیان و فرماندهانی که پیشتر درخواست کرده بودند ارائه شده است. در اسرع وقت با نمایندگان وزارت دفاع روسیه یا سازمان‌های مجری قانون ارتباط بگیرید. ما امنیت همه را تضمین می‌کنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار داشت:

چیزی که ما با آن روبرو هستیم خیانت است. شب گذشته با فرماندهان همه جهات صحبت کردم. نیروها قهرمانانه می جنگند. هر گونه درگیری باید در طول عملیات ویژه کنار گذاشته شود. سرنوشت مردم ما اکنون در حال تعیین شدن است. آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. من به مبارزان «واگنر» هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با جنگ سختی روبرو است تسلیم ماجراجویی جنایتکارانه نشوند. تلاش برای شکاف در جامعه خنجری از پشت است. جاه طلبی‌های گزاف منجر به خیانت به روسیه شد. روسیه در حال مبارزه سخت برای آینده خود است، تمام ماشین نظامی و اطلاعاتی غرب علیه روسیه است. پاسخ سختی به شورش مسلحانه خواهیم داد. مجازات همه مجرمانی که اقدام به شورش مسلحانه کردند ناگزیر اجرا خواهد شد. همه کسانی که عمداً در راه خیانت، سیاه نمایی و تدارک قیام مسلحانه قرار گرفتند به مجازات حتمی خواهند رسید. به عنوان یک شهروند روسیه، من برای دفاع از کشور هر کاری انجام خواهم داد، اقدامات قاطع انجام خواهد شد. هرکس شورش را سازماندهی می‌کند در تلاش است کشور را به تسلیم و جنگ داخلی سوق دهد. وضعیت ضد تروریستی در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام شده و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات به روستوف انجام خواهد شد. من از کسانی که به این مسیر می‌روند می‌خواهم که این اقدامات جنایتکارانه را کنار بگذارند.

  •  

پماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از مردم این کشور خواست تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متحد بمانند.

  •  

یوگنی پریگوژین اظهارات پوتین را ناامید کننده خواند.

در بیانیه‌ای منتسب به گروه واگنر اعلام شده است:

پوتین راه اشتباهی را برگزید و روسیه به زودی رئیس جمهوری جدیدی خواهد داشت.

یوگنی پریگوژین می گوید نیروهای واگنر آماده جانفشانی برای سرنگونی رهبری نظامی روسیه هستند:

نیروهای ما آمادۀ مرگ هستند و برای سرنگونی دولت روسیه تلاش می‌کنیم. ما آماده‌ایم برای مردم روسیه بمیریم. ما در حال نجات روسیه هستیم. دربارۀ خیانت به کشور، رئیس‌جمهور شدیداً در اشتباه است. ما وطن‌دوست هستیم. ما برای روسیه مبارزه کردیم و درحال مبارزه هستیم. نیروهای ما یک فروند هواپیمای نظامی «آنتونوف ۲۶» و جنگندۀ «سوخو ۳۵» ارتش روسیه را سرنگون کرده‌اند. همه ما آماده مرگ هستیم. تمامی ۲۵ هزار نفر و ۲۵ هزار نفر دیگر. ما آماده‌ایم برای مردم روسیه بمیریم. ما در حال نجات روسیه هستیم.

  •  

سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد:

پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت. پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس شامل اعطای تضمین های امنیتی به جنگجویان واگنر است مذاکرات لوکاشنکو با رئیس گروه واگنر با هماهنگی قبلی با پوتین صورت پذیرفته است.

  •  

پریگوژین در یک پیام صوتی از نیروهایش خواست برای جلوگیری از خونریزی به پایگاه های خود بازگردند.

رئیس گروه واگنر گفت:

برای جلوگیری از ریختن خون تصمیم گرفتیم در حالی که 200 کیلومتر با مسکو فاصله داریم نیروهایمان را به اردوگاه هایشان بازگردانیم.

  •  

نیروهای واگنر مقر نظامی شهر روستوف را که اشغال کرده بودند ترک کردند

خبرگزاری فرانسه نوشت که نیروهای واگنر که مقر نظامی روسیه در شهر روستوف در جنوب غربی این کشور را اشغال کرده بودند اقدام به ترک محل کردند. 
بنا بر این گزارش، نیروهای یوگنی پریگوژین با مینی‌بوس‌هایی در حال خروج بودند. 

  •  

پرونده جنایی علیه پریگوژین لغو شد

کاخ کرملین روسیه ضمن تشکر از تلاش‌های میانجی‌گرانه رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که پرونده جنایی علیه رئیس واگنر لغو شده و وی روسیه را به مقصد بلاروس ترک می‌کند.

سخنگوی کرملین گفت:

شما از من می‌پرسید که شخصاً برای پریگوژین چه اتفاقی می‌افتد، پرونده جنایی علیه او مختومه خواهد شد و خودش به بلاروس خواهد رفت. هیچ اقدام قضایی علیه نیروهایی واگنر که وارد خاک روسیه شدند در دستور کار نخواهد بود.

پیشتر اعلام شده بود اگر نیروهای واگنر سلاح‌های خود را زمین بگذارند عفو می‌شوند.

  •  

نخستین پیام صوتی رئیس واگنر درباره شورش اخیر

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر گفت که نیروهای ما با وجود آنکه هیچ اقدام خصمانه‌ای انجام نداده بودند هدف موشک و شلیک بالگرد قرار گرفتند.

وی که برای نخستین بار پس از پایان شورش دو روز پیش گروه واگنر صحبت می‌کرد در پیام صوتی یازده دقیقه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده گفت:

«هدف از اقدام ما جلوگیری از انحلال گروه واگنر و جلب توجه‌ها به موضوع بود. زمانی که فهمیدیم خون روس‌ها ریخته خواهد شد، تصمیم گرفتیم که به عقب بازگردیم. هدف ما جلب توجه‌ها به تلاش‌ها برای انحلال گروه واگنر بوده و قصدی برای سرنگونی قدرت سیاسی کشور نداشتیم. از آسیب رساندن به بالگردهای روسی که به ما حمله کردند متاسفیم و هدف ما سرنگونی قدرت سیاسی که قانونی انتخاب شده نبوده است.»

پریگوژین اضافه کرد:

«رئیس بلاروس دست یاری به سوی ما دراز کرد تا تمامی مشکلات در چارچوب قانونی حل شود. فقط می‌خواستیم افرادی که در جریان عملیات ویژه در اوکراین مرتکب اشتباه شدند بازخواست شوند»

رئیس گروه واگنر گفت:

همه نیروهای این گروه از امضای قرارداد با وزارت دفاع روسیه خودداری کرده‌اند و شورش دو روز پیش آنها به دلیل ظلمی بوده که علیه آنها انجام شده است. 

پریگوژین گفت که تمامی فعالیت‌های گروه واگنر از روز نخست جولای (دهم تیرماه) متوقف خواهد شد.

  •  

رئیس جمهور روسیه در  یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به شورش گروه نظامی خصوصی واگنر گفت:

در روسیه کسانی هستند که مرتکب اعمال جنایتکارانه‌ای شدند که منجر به تقسیم جامعه می‌شد و سازمان دهندگان کودتا به میهن و مردم خود خیانت کردند.

ولادیمیر پوتین از استقامت، همبستگی و میهن‌پرستی روس‌ها تشکر و قدردانی کرد و گفت:
ما در هر صورت کودتای مسلحانه را نابود می‌کردیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه نیروهای واگنر نیز از میهن‌پرستان بودند گفت:

واگنری‌ها همچنین از جمله کسانی بودند که در آزادی اراضی روسیه نقش داشتند ولی یکی از آنها سعی کرد از آنها در یک عملیات تاریک و نامشخص استفاده کند.

پوتین با اشاره به توقف شورش گروه مسلح واگنر گفت:

خونریزی در بین برادران تمام چیزی است که نازی‌ها در کی‌یف می‌خواستند تا روسیه در مسیر خود شکست بخورد. من از سربازان و رهبران واگنر تشکر می‌کنم که تصمیم گرفتند به سمت خونریزی نروند و امروز فرصتی برای قرارداد با وزارت دفاع روسیه دارند.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که واگنری‌ها می‌توانند با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا کنند یا به بلاروس بروند.

پوتین با بیان اینکه باج خواهی و تلاش برای ایجاد آشوب و ناآرامی‌های داخلی وجود داشت گفت:

هرگونه باج گیری و آشوب محکوم به شکست است. دشمنان روسیه می‌خواستند کشور در درگیری‌های داخلی غرق خون شود، اما باید بگویم که آنها دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

  •  

واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به تحولات روسیه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه رویداد اخیر در روسیه  را موضوع داخلی این کشور دانست و گفت:

جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت میکند. 

  •  

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در یک گفتگوی تلفنی،آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و همچنین تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه را مورد رایزنی قرار دادند.

وزیر خارجه ایران جمهوری اسلامی در این گفتگوی تلفنی با حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها،شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملا داخلی تلقی و اظهار اطمینان کرد که کشور روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه، بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد و افزود روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می کند.او ضمن ارزیابی روابط سطح بالای دوکشور بر پیگیری توافقات دوجانبه تاکید کرد.

  •  

اختلاف واگنرها و ارتش روسیه چیست؟

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چندی قبل به همه گروه‌های داوطلب و شبه نظامیانی که در جنگ اوکراین به نفع روسیه در حال مبارزه هستند دستور داد تا پایان ماه آگوست با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند.

این اقدام شویگو تلاشی برای کاستن از اختیارات و جلوگیری از خودسری‌های پریگوژین بود.

پریگوژین در واکنش به این دستور اعلام کرد که «واگنر هیچ قراردادی را با شویگو امضا نخواهد کرد.»

پوتین واکنش نشان داد و جانب وزیر دفاع را گرفت.

پوتین گفت این دستور باید تا موعد مقرر اجرایی شود. پریگوژین پس از این از پوتین هم انتقاد کرد.

اطلاعاتی از ارتش خصوصی واگنر 

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ داخلی سوریه، جنگ در دونباس و حمله روسیه به اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.

کشورهای غربی این گروه را تحریم کرده و آن‌ها را متهم به ارتکاب جنایت‌های سازمان یافته با استخدام افراد شرور فراملیتی می‌کنند که در پروژه‌های جنگی بنفع روسیه وارد عمل می‌شوند.

از مدتی پیش میان این گروه و رئیس آن با ارتش روسیه در جنگ اوکراین اختلافات شدیدی بروز پیدا کرده بود به نحوی که ارتش روسیه آنها را به فروش اطلاعات جنگی در ازای پول به ارتش اوکراین متهم کرد و در مقابل گروه واگنر نیز ارتش روسیه را به فریب پوتین در رابطه با پیشرفت‌های جنگی در اوکراین متهم کرد.

به نظر می‌رسد درگیری‌های پیش‌آمده، اختلافات را شدت بخشیده و خطر جنگ داخلی میان نیروهای نظامی روسیه را افزایش داده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان