سندرم اعتیاد آور بازی های رایانه ای اثبات شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 13:14

سندرم اعتیاد آور بازی های رایانه ای اثبات شد

شماره: 1387
Aa Aa

یک کارشناس بازی های رایانه ای گفت: سندرم اعتیاد آور بازی های رایانه ای اثبات شده و در بسیاری از کشور های پیشرفته کلنیک های ترک اعتیاد بازی های رایانه ای را برای بچه ها، نوجوان ها وجوانها فعال گردیده است.

یک کارشناس بازی های رایانه ای:
سندرم اعتیاد آور بازی های رایانه ای اثبات شد

به گزارش اسپادانا، مجید قادری گفت:در ارتباط با استفاده از رسانه ها چند اصل وجود دارد وقتی فرزندان را در معرض هر نوع رسانه با هر کیفیتی قرار میدهیم در حالی که در آن دوران نونهالی بچه ها کاملا منفعل میباشند در واقع داریم خودمان هدایت میکنیم که فرزندمان توسط آن رسانه از ما ربوده شود.
وی تاکیید کرد :سیاست گذاری های غلط هم در ترویج استفاده از این رسانه ها بی تاثیر نیستند برای مثال یکی از روش های بسیار کهن در فرهنگ ما قصه گویی است و این روش مهارتی بوده که سینه به سینه به مادران و پدران منتقل واز این طریق بسیاری از آموزش هابه بچه ها میرسید و بچه ها تربیت میشدند اما متاسفانه این اصل چند سالی است که فراموش شده .
قادری گفت: در رسانه قصه گویی جای پدر و مادر را گرفته که نباید اینگونه باشد و تلویزیون نباید وظیفه قصه گویی و خواباندن بچه را به عهده بگیردبلکه صدا و سیما باید قصه گویی را آموزش داده تا مادر قصه گویی کند واگر این مساله انجام نشود کوتاهی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: باید بدانیم کودک ما در کدام گروه سنی است تا تامین کننده نیازهای حقیقی او باشیم و مطمئن باشم که سیر رشد فرزندم در ارتباط با اطراف به خوبی پیش میرود.
مجید قادری گفت باید رسانه ها را که ممکن است صدا و سیما، مطبوعات ، رادیو، یا حتی تبلیغات شهری باشد بشناسیم و کارکرد و مدیریتمان نسبت به آن رسانه آگاهانه باشد چرا که وقتی ما این رسانه ها را بشناسیم فرا خور نیاز فرزندمان میتوانیم این رسانه ها را در دسترس او قرار دهیم .
وی اضافه کرد:ما مخالف اینتر نت، چت، و... نیستیم اما آیا ضرورتی دارد فرزند ما در تحقیقات درسی خودش یا موارد دیگر از اینترنت استفاده کندیا نه ؟اگر این ضرورت بوجود آمده امکاناتش را باید فراهم کرده و آموزشش را هم ایجاد کنیم .
قادری اضافه کرد:در برخی دوره های سنی پذیرش این مساله ازجانب بچه ها بسیار آسان است چون بچه ها منفعل اند ولی ما کوتاهی میکنیم و فرهنگ غلط جایگزین کوتاهی ما میشود .
وی تاکیید کرد:اگر ما اطلاعات کافی فراخور درک فرزندانمان به آنها بدهیم و در کنار آنها هم باشیم قطعا آنهانیز میپذیرند که محدودیت ها انظباط یک زندگی سالم است و به عنوان محرومیت نیست و این یک نوع مدیریت کردن میباشد.
این کارشناس بازی های رایانه ای افزود:بازی های رایانه ای به دلیل قابلیت هایی که دارد میتواند هنر هشتم نام نهاده شود چرا که سینما منفعل از بازی های رایانه ای شده است یعنی حتی از بازی های رایانه ای فیلم های سینمایی ساخته میشود .
وی ایران را در خصوص بازی های رایانه ای کاملا منفعل دانست وافزود:البته از سال هشتاد حرکت هایی صورت گرفته ودر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان اولین گام برداشته شد و واحد بازی های رایانه ای را فعال نمودیم که برخی بازی ها ی مناسب برنده شده و جوایزی را کسب و تولید مجدد شدند اما نتوانسته ایم جلوی سیل ورود بازی های رایانه ای به کشور را بگیریم و در مقابل بازی های خارجی رقابت کنیم چرا که این سیل قابل کنترل نیست.
وی متوسط استفاده یک کودک آمریکایی از بازی رایانه ای را یک یا دو بازی دانست و افزود:چون بازی در آاین کشور گران قیمت است خریدآن باید با حضور بزرگسالان باشد وبسیاری از بازی ها فقط برای بزرگسالان تهیه شده و کودک و نوجوان اجازه خرید یا استفاده از آن بازی را ندارد و نظارت های سختگیرانه ای در این کشور ها اعمال میشود اما همان بازی ها به صورت قفل شکسته و کاملا ارزان وارد شده و در دسترس کودکان و نوجوانان کشور های در حال توسعه از جمله ایران قرار میگیرد .
قادری اضافه کرد:در ماه به طور متوسط یک کودک ایرانی هفت بازی را تجربه میکند واین در حالی است که سندرم اعتیاد آور بازی های رایانه ای اثبات شده وبسیاری از کشور های پیشرفته کلنیک های ترک اعتیاد بازی های رایانه ای را برای بچه ها، نوجوان ها وجوانها فعال گردیده و این در حالی است که افراد وابسته به بازی های رایانه ای برای اجتماع نیز میتوانند همانند یک معتاد باشد.
قادری گفت: استاندارد بازی های رایانه ای دوساعت در روز با رعایت فاصله میباشدبه طوری که این دو ساعت باید به دو تا یک ساعت یا چند نیم ساعت تقسیم شود .
این کارشناس گفت:بسیار مهم است که خانواده ها بدانند 95درصد بازی های تولید شده در دنیا از نوع بازی های اکشن میباشند ومیتوانند در صورت تماس متوالی مخرب بوده و غیر قابل جبران باشند وبه همین علت در یک خانواده سالم بازی های یارانه ای باید کنترل شود چون نرم افزار های چند رسانه ای خوبی وجود دارند که به صورت کنترل شده هیجان و نشاط بدهند .
وی در پایان گفت استفاده از بازی رایانه ای در گروه های سنی مختلف باید مشروط به انجام تکالیف و وظایف شخصی برای مثال خرید نان یا خواندن درس باشد.
گفت و گو: فرشته وکیلی

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان