کانادا سپاه را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» خود قرار داد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 3 تير 1403 - 16:40

کانادا سپاه را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» خود قرار داد

شماره: 25726
Aa Aa

کانادا پیشتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست تروریستی قرار داده و ورود سران ارشد سپاه به کانادا را منع کرده بود.

با اعلام «دومینیک لوبلان» وزیر امنیت عمومی کانادا؛
کانادا سپاه را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» خود قرار داد

دولت فدرال کانادا در اقدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، «دومینیک لوبلان» وزیر امنیت عمومی کانادا در کنفرانسی مطبوعاتی این خبر را اعلام کرد.

نمایندگان پارلمان کانادا در ماه می با تصویب طرحی از دولت این کشور خواسته بودند تا سپاه پاسداران را در این فهرست قرار دهد.

وزیر امنیت عمومی کانادا اعلام کرد که این اقدام در چارچوب قوانین کیفری این کشور صورت گرفته و اوتاوا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای مقابله با این نهاد استفاده می‌کند.

شبکه سی.بی.سی کانادا چهارشنبه گزارش داده بود که دولت فدرال این کشور قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

بر اساس این گزارش در صورتی که گروهی در فهرست تروریستی دولت فدرال کانادا قرار بگیرد پلیس این کشور می‌تواند هر فرد یا گروهی را که از سازمان تحریم‌شده حمایت مالی یا مادی به عمل آورد تحت پیگرد قرار دهد. بانک‌ها نیز می‌توانند دارایی‌های آن را نیز مسدود کنند.

به نوشته رویترز، قانونگذاران اپوزیسیون کانادا از مدت‌ها پیش خواستار گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی شده بودند اما دولت لیبرال جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با خودداری از این اقدام هشدار داده بود که این مساله می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد.

کانادا پیشتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی قرار داده بود. این کشور در اکتبر ۲۰۲۲ نیز گفته بود که ورود سران ارشد سپاه پاسداران به کانادا را منع کرده و وعده داده بود که آنها را تحریم کند.

اوتاوا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

  •  

به اقدام نابخردانه کانادا پاسخ می‌دهیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام سياسي، غيرمتعارف و نابخردانه دولت كانادا در ترویستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شدیدا محکوم کرد.

او گفت:

این تصمیم نسنجیده دولت کانادا حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بين‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولتها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران است. این حركت غیرمسئولانه و تحريك آميز در امتداد مسیر اشتباهی است که دولت کانادا طی بيش از یک دهه اخیر تحت تاثير طيف جنگ طلبان و ناقضين واقعی حقوق بشر و بانيان اصلی تروريسم در پیش گرفته‌ است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت ایران و دارای هویت رسمی و قانونی منبعث از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که همگام با دیگر ارکان نیروهای مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزهای کشور و نيز كمك به امنيت و ثبات پايدار در منطقه از طريق مقابله با پديده شوم تروريسم را برعهده دارد. اقدام مشمئز کننده دولت کانادا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هيچ تأثيری در توليد قدرت مشروع و بازدارنده و افزايش سطح و دامنه اقتدار این نیروی پرافتخار برآمده از متن ملت ایران ندارد. جمهوری اسلامی ايران حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل در قبال اين اقدام مغایر حقوق بین‌الملل و علیه ملت و دولت ايران برای خود محفوظ می‌داند.

  •  

واکنش غریب آبادی به تحریم سپاه پاسداران توسط دولت کانادا

دبیرستاد حقوق بشر و معاون بین‌الملل قوه قضاییه در پیامی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت:

اقدام خصمانه و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل کانادا را به شدت محکوم می‌کنیم. طنز تلخی است کشوری که خود از ناقضان عمده حقوق بشر و از حامیان تروریسم است،نام سپاه را که مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم در‌ منطقه را برعهده دارد در فهرست خودخوانده تروریستی قرار داده است.

  •  

اقدام کانادا علیه سپاه هدیه‌ای سخیف به رژیم نسل‌کش و تروریست‌هاست

«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام کانادا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌شدت محکوم کرد.

باقری در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

اقدام غیرقانونی کانادا در تروریستی توصیف کردن بخش لاینفک نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران که نقشی بی‌بدیل در دفاع از امنیت ملی و تمامیت سرزمینی ایران عزیز، و حراست از امنیت و ثبات منطقه و مقابله با تروریسم داعشی داشته و دارد تحرکی بدسگالانه و ناقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، هدیه‌ای سخیف به رژیم «نسل‌کش»، تروریست‌ها و دیگر دشمنان صلح و ثبات منطقه‌ای است.

او هشدار داد که «مسئولیت عواقب این تصمیم تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه، بر عهده دولت کانادا خواهد بود».

او همچنین در پیام خود شعر «همه دشمنان از تو پر بیم باد، دل بدسگالان به دو نیم باد!» فردوسی را آورده است.

  •  

احضار حافظ منافع کانادا و ابلاغ پیام اعتراض شدید ایران

حافظ منافع کانادا در تهران به وزارت امور خارجه احضار و پیام اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

سفیر ایتالیا در تهران که مسئولیت حفاظت از منافع کانادا را بر عهده دارد توسط مدیرکل آمریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

در این فراخوان اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اقدام غیرقانونی و خلاف حقوق بین‌الملل دولت کانادا به حافظ منافع این کشور ابلاغ و ضمن هشدار نسبت به تبعات این اقدام بر حق ایران در اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات متقابل تاکید شد.
 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان