«چینی» به فهرست زبان‌های خارجی قابل تدریس در مدارس افزوده شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 26 تير 1403 - 2:16

«چینی» به فهرست زبان‌های خارجی قابل تدریس در مدارس افزوده شد

شماره: 22736
Aa Aa

براساس این مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی مدارس می توانند به صورت انتخابی ۶ زبان عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی را هم آموزش دهند.

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی؛
«چینی» به فهرست زبان‌های خارجی قابل تدریس در مدارس افزوده شد

بر اساس جدیدترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که با امضای رییس جمهور ابلاغ شده است زبان‌های «چینی» و «عربی» به فهرست زبان‌های خارجی قابل تدریس در مدارس افزوده شد.

به گزارش اسپادانا خبر، ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشت:
در راستای عملیاتی کردن راهکار ۵ـ۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «ارائه آموزش زبان خارجی در چهارچوب بخش انتخابی (بیمه/ تجویزی) برنامه درسی با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی» و اصلاح مصوبه جلسه ۶۷۸ شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳۸۱/۸/۲ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود حسب نیازها و تقاضای اجتماعی جدید و با رعایت اصل تنوع ‌بخشی به زبان ‌های خارجی علاوه بر زبان انگلیسی نسبت به آموزش زبان ‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام نماید.

پیش از این زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیولی و روسی به عنوان زبان های خارجی مجاز برای آموزش در مدارس از سوی شورای عالی آموزش و پرورش انتخاب شده بود و به این ترتیب علاوه بر زبان انگلیسی مدارس می توانند به صورت انتخابی ۶ زبان دیگر را نیز به دانش آموزان آموزش دهند.

بر اساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی زبان ‌های خارجی را به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند؛ مواد و منابع آموزشی ـ تربیتی مبتنی بر برنامه درسی زبان‌ های خارجی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را با مشارکت سایر بخش ‌های دولتی و غیردولتی تألیف، تدوین، متناسب ‌سازی یا معرفی نماید.

همچنین وزارت آموزش و پرورش موظف شده است با اولویت برگزاری کلاس ‌های حضوری، در مناطقی که امکان ارائه حضوری زبان ‌های غیرانگلیسی وجود ندارد از طریق آموزش‌ های حضوری یا ترکیبی اقدام و سازوکارهای لازم برای دانش ‌آموزان متقاضی یادگیری و ارزشیابی زبان ‌های خارجی غیر انگلیسی را در کانون زبان ایران یا سایر مؤسسات تربیتی ـ تخصصی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش فراهم نماید.

در یکی دیگر از بندهای این مصوبه وزارت آموزش و پرورش ملزم شده است که بررسی جامع و کاملی از وضعیت آموزش زبان انگلیسی، همراه با پیشنهادهای کیفی بهبود آموزش زبان ظرف مدت شش ماه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

بر اساس تبصره‌های این مصوبه دستورالعمل اجرایی این ماده واحده توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد ضمن آنکه با ابلاغ این مصوبه، مصوبات مغایر در آموزش زبان‌ های خارجی لغو می ‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان