آموزش «زبان خارجی» در مهدکودک ها ممنوع شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 18:37

آموزش «زبان خارجی» در مهدکودک ها ممنوع شد

شماره: 23703
Aa Aa

توصیه شده مراکز کودکستان با برجسته کردن عناصر هویتی و بومی بر عناصر هویت بخش ملی و اسلامی و تقویت ادبیات فارسی تاکید کنند.

بخشنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛
آموزش «زبان خارجی» در مهدکودک ها ممنوع شد

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه کودکان زیر هفت سال را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ برای بهره‌برداری در کودکستان‌های سراسر ایران معرفی کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، این بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه کودکان زیر هفت سال شامل دو نوع محتوای «اصلی» و «مکمل» است. محتوای «اصلی» به عنوان محتوای محوری کودکستان‌ها در طول سال تحصیلی ـ تربیتی قابل استفاده است.

محتوای «مکمل» به تنهایی پوشش دهنده همه اهداف اصلی کودکستان‌ها نیست و صرفا می‌تواند به عنوان فعالیت‌های مکمل برای برنامه‌های مناسبتی و یا موضوعات خاص در کنار محتوای «اصلی» مورد استفاده قرار گیرد.

کودکستان‌ها مجاز هستند به صلاحدید خود از میان فهرست بسته‌های آموزشی مورد تایید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک یا چند بسته اصلی و مکمل تربیت و یادگیری را با توجه به سن، دوره رشدی و تربیتی کودک و شرایط بومی و محلی انتخاب و استفاده کنند.

ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و ادارت شهرستان‌ها و مناطق و نواحی در عین نظارت بر فعالیت کودکستان به هیچ وجه نمی‌تواند و مجاز نیستند مراکز کودکستان را مجبور و ملزم به استفاده از بسته یا کتاب کار مشخص کنند. در صورت احراز شدن استفاده مراکز کودکستان از محتوا و بسته‌های تایید نشده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز موضوع برای رسیدگی به تخلف به شورای برنامه ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان ارجاع می‌شود.

مدیران و مربیان کودکستان‌ها و یا والدین می تواند با توجه به امتیاز هر بسته و توصیه‌های مهم که درباره هر بسته از سوی کمیته ارزیابی درباره این بسته‌ها درج شده است، بسته آموزشی مناسب را انتخاب کنند. همچنین امکان سفارش غیر حضوری این بسته‌های آموزشی از طریق آدرس سایت یارستان کودکستان به نشانی www.yarestankoodakestan.ir با ارائه تخفیف ویژه وجود دارد.

از این رو محصولات دیگر مانند راهنمای فعالیت با کودک برای والدین، کتاب کودک، اسباب بازی و ابزارهای تربیت و یادگیری در تارنمای فروشگاه اینترنتی «یارستان کودکستان» قرار گرفته است.

در بهره‌گیری از منایع تکمیلی و روشهای اجرای آن کودکستان‌ها باید مولفه‌های جامعه  یعنی جمله توجه به ساحت‌ها و حوزه‌های متنوع تربیت و یادگیری کودک، تلفیقی بودن، فعالیت محور و تعاملی بودن را و پرهیز از آموزش مستقیم را مد نظر قرار دهند.

در بخشنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توصیه شده است که مراکز کودکستان درعین برجسته کردن عناصر هویتی و بومی بر عناصرهویت بخش ملی و اسلامی به ویژه زمینه سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور تاکید شود و نیز از آموزش زبان خارجی در این مراکز پرهیز شود. نظارت بر این امر نیز بر عهده واحد ذی‌ربط در اداره کل آموزش و پرورش است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان