اتهامات مهدی یراحی اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 20:18

اتهامات مهدی یراحی اعلام شد

شماره: 23440
Aa Aa

اتهام یراحی تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و ساخت فیلم هایی برخلاف عفت عمومی است| هیچ کدام از ۱۰۴ متهم پرونده سازمان مجاهدین خلق از فرصت قانونی استفاده نکردند

طرح های قوه قضاییه برای گسترش آزادی های مشروع؛
اتهامات مهدی یراحی اعلام شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش از طرح های مهم این قوه برای گسترش آزادی های مشروع خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

چهار طرح اجرایی برای گسترش آزادی‌های مشروع برنامه‌ریزی شده و مهلت اقدام این برنامه‌ها سه تا ۶ ماه و مدت اثربخشی این طرح‌ها ۹ ماه در نظر گرفته شده است.

ستایشی با اشاره به تدوین لایحه آزادی‌های مشروع به عنوان نخستین طرح گفت:
تبیین آزادی‌های مشروع، اجماع سازی و توجیه جامعه هدف، افزودن سیاستهای این حوزه ذیل سیاست‌های کلی قضایی، همراهسازی دستگاه‌های قوه قضاییه،  تهیه پیش‌نویس و پیگیری مجدانه برای تصویب این لایحه در دستور کار قرار دارد.

وی طرح دوم را تشکیل کمیته گسترش آزادی‌های مشروع با هدف شناسایی خلأهای موجود و تدوین گزارش‌های فصلی در این زمینه عنوان کرد و افزود:

طراحی سامانه اعلام نقض حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع، ساماندهی، تعیین دیده‌بان و پیگیری مجدانه در زمینه گزارش‌های دریافتی همچنین اعلام نتایج پیگیری‌ها به مطالبه گران از دیگر اقدامات قوه قضاییه است.

وی با اشاره به بازنگری بر رعایت حقوق شهروندی در استان‌ها افزود:

طراحی ساختار مناسب برای دبیرخانه حقوق شهروندی در هر استان هدفمند و جامع، اصلاح دستورالعمل حقوق شهروندی، اصلاح فرایند بازرسی، تشویق و تنبیه و تعیین شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق شهروندی در استان‌ها مورد تاکید است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی در پرونده اعضای گروهک منافقین گفت:

این پرونده طبق فراخوانی که دادگستری استان تهران مدتی قبل صادر کرد به ۱۰۴ متهم حقیقی و یک شخصیت حقوقی سازمان مجاهدین خلق برای معرفی وکیل به دادگاه مهلت داده شد. هیچ کدام از متهمان از این فرصت قانونی استفاده نکردند و مطابق قانون، معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در مکاتبه با رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز برای تعیین وکیل تسخیری این متهمان به دادگاه کیفری یک استان تهران اقدام کرد و کانون وکلای دادگستری نیز پاسخ داده است که به تعداد لازم وکلای تسخیری و قانونی برای این متهمان معرفی خواهد شد.

او درباره اموالی که در گمرکات باقی مانده اند و به مرز فساد رسیده‌اند گفت:

با ورود سازمان بازرسی در سال گذشته بیش از 26 هزار میلیارد تومان کالا به انحای مختلف تعیین و تکلیف شد که رشد 500 درصدی فروش سازمان اموال تملیکی را رقم زد. همچنین 900 درصد اعاده کالا در سال گذشته نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و 30 نفر از مدیران سازمان اموال تملیکی، گمرکات ایران و سازمان تعزیرات که مرتکب تقصیر شده بودند به مراجع نظارتی معرفی شدند. از سال گذشته تاکنون بیش از 300 نامه هشداری به وزارت خانه های اقتصاد، به شان، جهاد کشاورزی، صمت، سازمان غذا دارو، گمرکات و اموال تملیکی داده شده است که منجر به ایجاد هزاران متر مربع انبار نگهداری کالا شده است. 

ستایشی در رابطه با اخرین وضعیت جاسوسان فرانسوی گفت:

پرونده دو جاسوس فرانسوی که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری دستگیر شدند متضمن جلب دادرسی و کیفرخواست به دادگاه صالح صادر شده، دو نوبت پرونده توسط وکلای متهمان مورد مطالعه واقع شده که پس از رسیدگی اطلاع رسانی خواهیم ‌کرد.

این مقام قضائی در رابطه با دستگیری یک تبعه سوئدی در ایران بیان کرد:

فردی که تبعه سوئد است و اتهاماتی متوجه وی شده و بر اساس این اتهامات در سرزمین جمهوری اسلامی مرتکب جرائمی شده، تحقیقات مقدماتی اولیه صورت پدیرفته و ایشان با قرار قانونی به زندان اعزام شده، تحقیقات در حال نهایی شدن است و به زودی پرونده ایشان به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.

ستایشی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص برخورد با فرار مالیاتی گفت:

سال گذشته با اقدامات سازمان بازرسی از ۴۶ هزار میلیارد تومان فراز مالیاتی جلوگیری شد.

وی درباره آخرین جزئیات پرونده مهدی یراحی گفت:

پرونده درخصوص مهدی یراحی در ناحیه 38 دادسرای عمومی و انقلاب تهران ایجاد شده و اتهام وی تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و ساخت فیلم هایی برخلاف عفت عمومی است و نامبرده پس از تفهیم اتهام و رسیدگی تحقیقات مقدماتی پرونده با صدور قرار جلب دادرسی به دادگاه ارسال شده است و وی براساس قرار بازداشت موقت در زندان است. 

ستایشی درخصوص بازداشت خوانندگان رپ گفت:

این افراد در یک گروه خوانندگی قرار داشتند و این گروه از طریق انتشار آهنگ تبلیغاتی با محتوای مبتذل تولید کردند و 3 خواننده، مدیر شرکت، مدیر توسعه بازار و همچنین ادمین هایی که کلیپ را پخش کردند به اتهام تشویق به فساد بازداشت شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند.

ستایشی در واکنش به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در مورد کانون وکلا گفت:

لوایح قوه قضائیه باید توسط رئیس قوه قضائیه تهیه شود.

او گفت:

عدم رعایت اصول قانون اساسی و عدم رعایت اصل ۱۵۸ قانون اساسی و لزوم تهیه لوایح قوه قضائیه توسط رئیس قوه قضائیه از ایرادهای اساسی ما به مصوبه مجلس است. اگر مصوبه مجلس قانون شود، ما تابع قانون خواهیم بود؛ قانون فصل‌الخطاب است. نظرات قوه قضائیه به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان