تساوی زن و مرد را قبول نداریم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 22:34

تساوی زن و مرد را قبول نداریم

شماره: 20909
Aa Aa

تساوی به ضرر زن است| الگوی سوم زن باید بر مبنای تئوری دینی شکل بگیرد|حمایت‌های اسلام از زن را می‌توان به عنوان مطالبه از غرب مطرح کرد| در غرب به نیازهای زن کم توجهی و بی‌توجهی می‌شود.

وظیفه مهم زن تربیت نسل و تداوم نسل است؛
تساوی زن و مرد را قبول نداریم

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست «کرامت زن در دو نگاه؛ مقایسه جایگاه زن در اسلام و غرب» اظهار کرد:

گاهی داشته‌ها، هویت و ارزش‌هایمان نادیده گرفته شده و بسیاری اوقات تحقیر می‌شود و یا تلاش می‌شود که این‌ها کوچک جلوه داده شوند. از این رو ما نیاز داریم دچار خودتحقیری‌ها نشویم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی گفت:

دشمن تلاش می‌کند برخی ارزش‌ها را ضد ارزش و برخی ضدارزش‌ها را ارزش جلوه داده، تحقیر آمیز بودن برخی ارزش‌ها را به خورد جامعه شرقی دهد و با افراط و تفریط الگویی را برای زن و به ویژه زن شرقی ترسیم کند. اینگونه تصور و ترسیم شده است که زن شرقی زن ایده پردازی نیست، طرحی ندارد، تبعیت پذیر و خانه نشین است. وسیله ای برای آماده کردن زندگی دیگری و فرزندآوری برای دیگری است. از سوی دیگر نیز غرب الگوی دیگری برای زن ترسیم می‌کند و تکلیف‌های دو جانبه‌ای برای زن و مرد تعریف می‌کند که بیشتر برای بهره‌کشی از جسم زن در قالب مسائل اقتصادی، اجتماعی و...‌ است. اینگونه زن تمتع مرد را داشته و نیازهای جامعه سرمایه داری را تامین می‌کند.

خزعلی با اشاره به الگوی سوم زن گفت:

این الگو باید بر مبنای اصول دین و بر مبنای آنچه زیر بنا و اصل و شالوده تفکر و تئوری دینی است و نه بر مبنای آنچه سلایق و ذوق ما می‌پسندد شکل گیرد. این خط قرمزها، اینکه جلو و عقب نرویم و در حدود حرکت کنیم خیلی مهم است. باید این‌ها را در معنا و مصداق و مفهوم و ساختار پیدا کنیم و نشان دهیم در جایی که منافع تعارض پیدا می‌کنند تسلیم هستیم. بحث‌های مبنایی مطرح شده در کلام ائمه باید جای خود را باز کنند. سپس نوع نگرش ما تصحیح شود و در نهایت وارد قالب شوند. قالب‌ها متفاوت است و اینگونه نیست که یکی جنس اول و دیگری جنس دوم باشد، بلکه تفاوت در قالبها است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد بستری برای تامین معیشت، زندگی در محیط پاک و منع خشونت علیه زنان گفت:

نباید اجازه دهیم زن در معرض خشونت، اهانت و آسیب قرار گیرد. این تفاوت در نگاه اسلامی و غربی وجود دارد. اسلام حامی، مراقب و نگهبان است تا خدشه‌ای به خانه، خانواده و وظایف مهمی که زن بر عهده دارد وارد نشود و این در حالی است که نگاه غربی به بسیاری از این موارد صدمه می‌زند. حمایت‌هایی که اسلام نسبت به زن دارد را می‌توان به عنوان یک مطالبه از غرب مطرح کرد. رهبری می‌فرمایند که ما در موضع دفاع نیستیم بلکه از غرب مطالبه می کنیم که چرا حرمت زن در غرب شکسته می‌شود؟ چرا قانون آنجا باعث ظلم و تعدی جسمی، کاری، جنسی و روحیه‌ای به زن می‌شود و به نیازهای زن کم توجهی و بی‌توجهی می‌شود؟ برای مثال در اسلام مسئولیت نفقه بر عهده مرد است و مرد وظیفه دارد اگر پیوندی با زن برقرار می‌کند به او مهریه دهد. این در حالی است که در برخی کشورها مهریه از جانب زن پرداخت می‌شود. سال گذشته وزیر یکی از کشورها بیان می‌کرد که اخیرا قانونی وضع کردند تا دیگر زن مجبور نباشد به مرد مهریه دهد. این احساس مسئولیت در اسلام از لحظه ورود به زندگی به دوش مرد است. این امر احساس حمایت، اطمینان و آرامشی را برای زن و نوعی احساس تقبل امور زن را برای مرد ایجاد می‌کند. این موارد را غرب از زنان می گیرد و آنها را محروم می‌کند. نوع قوانین و شکستن حریم ها در غرب از دیگر مطالبات ما از غرب است. قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است که بیشترین لطمه آن را زن تحمل می‌کند. هیچ قانونی در ارتباطات زن و مرد نمی‌گذارند و ارتباطات خارج از رابطه زناشویی باعث شده مادران فرزندانی را بزرگ کنند که پدر هیچ مسئولیتی را در قبال آنها بر عهده نمیگیرد. طبق آماری که خود غربی ها ارائه داده‌اند ۴۰ درصد فرزندان خارج از چارچوب ازدواج به دنیا آمده و بزرگ می‌شوند. در کشور کلمبیا ۸۰ درصد و در فرانسه ۶۰ درصد است. آیا این مطلب جز این است که زن را از نظر روحی و جسمی تحت فشار قرار می‌ دهد و بچه‌های تک والدی تا آخر عمر باید با مادر زندگی کنند؟ سیاری از قوانین مورد تاکید اسلام که بر عهده مرد گذاشته شده در جهت حفظ حریم زن است. بسیاری از آسیب‌ها در غرب به دلیل بی‌بند و باری، ولنگاری و نبود ضابطه که باعث شده زن را موجودی مقدس نبینند گسترش پیدا کرده است برای مثال آسیب خودکشی در کشورهای غربی به شدت رو به گسترش است. زن در بسیاری از عرصه‌ها تنها می‌شود. از سوی دیگر این امر مردان را نیز با خلاء‌های روحی مواجه می‌کند و مردان نیز از آن سکینه‌ای که در منزل به آنها اهدا می‌شد محروم می‌کند اما آنکه شرایط جسمی ضعیف‌تری داری با فشار بیشتری مواجه است. خیلی از قوانینی مثل خانواده‌های هم‌جنس که در غرب رواج پیدا می کند و تبلیغ می شود و تلاش می کنند در کشورهای شرقی آن را بیاورند، قانونی کنند و با فشار و تهدید و گذاشتن شروطی در قرارداد ها و ارتباطات کشورها آن را بیاورند بیش از آنکه به مردان، به فطرت، اساس خلقت و نسل آینده صدمه زند به زن صدمه می‌زند. اسلام مسئولیت هزینه‌ها را بر دوش مرد می‌گذارد چراکه وظیفه مهمی زن بر دوش دارد که همان تربیت نسل و تداوم نسل و خلقت است. این وظیفه بسیار مهمی است و باید فکر زن آزاد باشد و دل‌مشغولی نداشته باشد تا بتواند با آرامش و اطمینان بچه‌ها را تربیت کند. از سوی دیگر اسلام برای فعالیت زن احترام قائل است‌. در اسلام حتی اگر فرزند را شیر می‌دهی می‌توانی برای این کار طلب هزینه کنی تا احساس نشود زن مورد بردگی قرار گرفته است.

او اظهار داشت:

در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌ اما عدالت را می‌پذیریم. تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند درحالی که این تساوی در جسم آنها وجود ندارد و از این رو تساوی به ضرر زن است اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قرار دادن زن و مرد در جایگاه خود کمک کننده است. ما در مقایسه زن و مرد معتقد به عدالت جنسیتی و نه برابری جنسیتی هستیم و با توجه به تکالیف و مسئولیت‌ها باید حقوقی برای زن و مرد در نظر گرفته شود. باید به عدالت در برخی مراکز به صورت جدی توجه شود. لازم است در بسیاری از مراکز تصمیم گیری از زنان استفاده شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان