حذف لوازم پیشگیری بیماری‌های مقاربتی را افزایش می دهد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 16:20

حذف لوازم پیشگیری بیماری‌های مقاربتی را افزایش می دهد

شماره: 16146
Aa Aa

حذف وسایل پیشگیری از بارداری و ایجاد بارداری‌های ناخواسته باعث افزایش عوارض روانی و حتی جسمی زیاد برای والدین خصوصا مادران می شود.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران عنوان کرد؛
حذف لوازم پیشگیری بیماری‌های مقاربتی را افزایش می دهد

اعظم سادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران گفت:

غربالگری در هفته یازده تا سیزده دوران بارداری بر اساس سونوگرافی و آزمایش خون انجام می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با دیده بان ایران ادامه داد:

بعداز روند غربالگری که تست مثبت می‌شود واحتمال وجود بیماری ژنتیک مادر باید تست‌های قطعی یا آزمایش آمینوسنتز انجام داده تابه صورت قطعی مشخص ‌شود که جنین جز آنامولی‌های ژنتیکی است. برآن اساس اگر دردوران قبل از چهارماهگی بارداری (قبل از عروج روح)باشد و مادرهم رضایت داشته (عسرو حرج) برایش مطرح باشد و تقاضامند به ختم بارداری باشد از طرف پزشک به پزشکی قانونی معرفی می‌شود و در آنجا کمیته‌ ای شامل 3 پزشک معتمد و نماینده ای از پزشک قانونی رای به ختم بارداری می‌دهد.  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

او گفت:

«بر اساس مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد به دلیل ازدواج‌های فامیلی در کشور بیماری‌های ژنتیکی و آنامولی‌های جنینی کمی بیشتر از کشورهای دیگر باشد. بالا رفتن سن ازدواج، بارداری به دلیل صنعتی شدن و پارامترهای دیگرمانند آلودگی هوا و غذا و... هم در افزایش بیماری آنامولی جنینی مؤثر هستند.»

او اضافه کرد :

«در سال‌های گذشته مثلا در مورد تالاسمی ماژور آزمایشات در دوران ازدواج آغاز شد و تعداد افراد مبتلا به این بیماری کاهش پیدا کرد. حذف غربالگری باعث افزایش بیماری آنامولی در کشور می‌شود. اگر کودکی آنامولی در خانواده‌ ای که پذیرای او نیستند متولد شود از نظر روحی ،اجتماعی و اقتصادی مشکلات زیادی را برای والدین و کودک ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس زوج را  در خصوص بارداری بعدی کاهش می‌دهد و معضلاتی مانند پیدا نکردن خانه برای اجاره، شکایات همسایگان به دلیل سرو صدای کودکان آنامولی و آموزش والدین برای نگهداری این کودکان، هزینه‌های پزشکی و فیزیوتراپی و... بر مشکلات زوجین می‌افزاید.»

اعظم سادات موسوی در پاسخ این سؤال که حذف لوازم پیشگیری از خانه‌های سلامت آیا راهکار درستی برای افزایش جمعیت است گفت:

حذف لوازم پیشگیری از بارداری باعث افزایش بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز یا بیمارهای عفونی مقاربتی مانند ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان دستگاه تناسلی در آقایان می‌شود. علاوه بر مشکلات بهداشتی در بعد اجتماعی هم زمانی که زوجی آمادگی باردار شدن را ندارد و می‌خواهد از وسایل پیشگیری استفاده کند باید عدالت برقرار باشد و دولت در اختیار آنها قرار دهد. وسایل پیشگیری از بارداری باید یارانه هم داشته باشد زیرا یکی از ملزومات اولیه‌ی یک زندگی مشترک است و دولت باید کمک کند اینگونه وسایل باید به صورت رایگان در اختیار افراد در هر کجای کشور خصوصا در روستاها و مناطق محروم در خانه های بهداشت قرار گیرد. ما نمی‌خواهیم براساس قانون جوانی جمعیت که قانون بسیار خوبی است برای تشویق کردن بارداری اجباری وجود داشته باشد زیرا حذف وسایل پیشگیری از بارداری و ایجاد بارداری‌های ناخواسته باعث افزایش عوارض روانی و حتی جسمی زیاد برای والدین خصوصا مادر شده و امکان دارد باعث افزایش سقط‌های غیر قانونی شود که خود این موضوع یک معضل بزرگ برای جامعه است زیرا اینگونه سقط‌ها امکان ناباروری در آینده و یا مرگ را برای مادر به وجود می‌آورد.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان