دختران ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ ازدواج می کنند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:14

دختران ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ ازدواج می کنند

شماره: 18518
Aa Aa

در یکی از مناطق کودک همسری جزو اعتقادات آن‌ها است. دختران ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ با پسر‌های ۱۶-۱۷ ساله ازدواج می‌کنند و بعد از ۴-۵ سال متارکه می‌کنند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین؛
دختران ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ ازدواج می کنند

حسین محمدزاده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین گفت:

در یکی از مناطق دختران ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ با پسر‌های ۱۶-۱۷ ساله ازدواج می‌کنند و بعد از ۴-۵ سال خیلی از این‌ها متارکه می‌کنند و زندگی‌هایشان بهم می‌ریزد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

من فکر می‌کردم در آن منطقه به خاطر فقر و نیاز است که با ازدواج این دختران موافقت می‌کنند اما دیدم اتفاقا خانواده‌ها خیلی متمول و دارا هستند ولی کودک همسری جزو باور‌ها و اعتقادات آن‌ها شده است. به این موضوع ورود پیدا کردیم برای اینکه این آسیب نباید فراگیر شود. آسیب‌های عجیبی داریم. دانش آموزی که می‌داند در ۱۰-۱۱ سالگی ازدواج خواهد کرد از روند ابتدایی تحصیل از مدرسه کنده می‌شود و شایق به ادامه تحصیل نیست. بعد از آن آسیب‌های متارکه از شوهر وجود دارد همچنین آسیب‌های اجتماعی، شخصی و فردی که ایجاد می‌شود پس لرزه‌های غیرقابل تحمیلی می‌تواند داشته باشد. ما به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم و تبیینی برای خانواده‌ها و دانش آموزان گذاشته‌ایم تا فهم زندگی مشترک برایشان ایجاد شود؛ اینکه اگر شاغل باشند، تحصیل کرده باشند، اگر شرایط علمی خوب برای خودشان ایجاد کنند، می‌توانند جایگاه اجتماعی پیدا کنند و در انتخاب همسر تصمیم‌گیر باشند نه اینکه تحت لوای مادر و پدرشان نتوانند تصمیم بگیرند. این افراد اگر دیپلم یا کارشناسی بگیرند و بلوغ فکری و ذهنی و اجتماعی پیدا کنند در فرایند ازدواج هم می‌توانند موفق‌تر عمل کنند. همچنین نمونه‌هایی از دانش آموزان مناطق دیگر که ازدواج نکرده‌اند و تحصیلاتشان را تکمیل کرده‌اند و برآیند قشنگ‌تری از اجتماع دارند را به آن منطقه معرفی کرده‌ایم و برایشان الگوسازی شده که اگر این مدلی زندگی کنند ازدواج مطمئن‌تر و تشکیل خانواده مطمئن‌تری خواهند داشت.

او با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های بزرگ حوزه فرهنگی و هنری این معاونت احیای اردوگاه‌های دانش‌آموزی است گفت:

ما این برنامه‌ها را با خانواده‌ها چیدیم که دردسر مجوز هم وجود نداشته باشد. اولیا در واقع حامیان ما در این طرح می‌شوند. این اردو‌ها مهارت محور هستند و هم مباحث علمی هم تفرج و تفریح در آن دیده شده و دانش آموزان مهارت‌های لازم را در اردوگاه کسب می‌کنند. سرود‌های آیینی و جمعی بخشی دیگر از برنامه‌های ماست.

او درباره اداره مشاوره و امور تربیتی و مراقبت‌ها اظهار داشت:

عمده کار ما در اداره مشاوره و امور تربیتی و مراقبت‌هاست که آسیب‌های شدیدی داریم و رفتار‌های پرخطری اتفاق می‌افتد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان