در عدالت آموزشی عقبماندگی داریم
سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران در افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش در محل سالن اجلاس سران اظهار داشت:
آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور بوده که متولی تعلیم و تربیت سرمایههای کشور است. آیندهی جامعه بهدست آموزش و پرورش رقم میخورد و هر گونه توسعه در کشور در گرو توسعه این نهاد است.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وی افزود:
تعلیم و یاد دادن و یاد گرفتن، سخن در تربیت است؛ تعریف تربیت شاید این باشد که تربیت یعنی احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی. امروز معلمان ما در جایگاه تربیت قرار دارند و آموزش و پرورش سازوکاری است که امر تعلیم و تربیت را هدایت، نظارت و حمایت میکند.
او با بیان اینکه اصل تعلیم و تربیت به عهده معلمان است گفت:
تعلیم و تربیت حق نوجوانان و جوانان است و والدین و دولت باید این حق را ادا کنند. ادای این حق و انجام این وظیفه بزرگ برای این است تا بتواند جامعه را به یک جامعهی با ویژگیهای در طراز برساند به عهده آموزش و پرورش است. جایگاه تعلیم و تربیت باید بهعنوان جایگاه ممتاز شناخته شود. هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایهگذاری برای ارتقای نسل است و هزینه تلقی نمیشود تا نوجوان و جوان ما بتواند رشد و تعالی داشته باشد و این رشد، جامعه را رشد میدهد.
رئیسی از مدیران آموزش و پرورش خواست تا پیشنهادهای خود برای پیشرفت این نهاد و بهبود تعلیم و تربیت، به دولت ارائه کنند.
وی گفت:
آیا دوگانه دولتیسازی و خصوصیسازی درست است؟ رویکرد سومی هم هست و آن رویکرد مردمیسازی در آموزش و پرورش است. یک جلوهی مردمیسازی این است کار در این عرصه با میداندادن به مردم انجام بشود و جلوه دیگر این است که گروههای جهادی در سراسر کشور که منشأ خیرات و برکات هستند، میدان پیدا کنند. والدین فقط نباید برای کمک به مدرسه در صحنه حضور یابند و یکی از تجربههای دوران کرونا ورود والدین به عرصه آموزش و پرورش است و نقش دادن به والدین باید بیش از آنچه امروز انجام میگیرد باشد.
رئیسی با بیان اینکه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گرو نگاه تحولی مدیران این نهاد است افزود:
نگاه تحولی به فرآیندها مهم است و با نگاه نقادانه منصفانه ببینیم که آیا میشود راه را کوتاهتر کرده و بهتر به اهداف دست یافت؟ 43 سال تجربه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و ما نباید میدان را برای آزمون و خطا آماده ببینیم، باید تصمیمات مبتنی بر نظرات کارشناسی قطعی باشد. دانشگاه فرهنگیان باید با ارتباط با دیگر نهادها و بخشهای آموزشی از ظرفیت عظیم خود استفاده کند.
رئیسجمهور ایران گفت:
افزایش بهرهوری یک ضرورت در کشور است. آیا به میزانی که امکانات جذب شده به همین مقدار بهرهوری هم وجود دارد؟ نهاد و سازمان آموزش و پرورش نیازمند یک تحول است تا برای اجرای سند تحول بنیادین آماده باشد.
او ادامه داد:
بُعد مالی لایحه رتبهبندی معلمان ممکن است بیشتر به نظر برسد و این بُعد مقدمه است و اصل ماجرا، روحیه و توانایی معلمان در تعلیم و تربیت است و معلم روحیه یاددادن و انسانسازی دارد. بنده از پیش انتخابات گفته بودم که رتبهبندی دنبال میشود و دنبال شد و قبل از اینکه به یکسالگی دولت برسیم این وعده انتخاباتی و کاری که باید قبلترها انجام میشد انجام گرفت و به نحوی هم میتوان گفت که ما مشغول رفع عقبماندگیها هستیم. ما در عدالت آموزشی عقبماندگی داریم. این موضوع فقط در عرصه کلاسها و عدالت جنسیتی نیست و بلکه حتی در نحوه برنامهریزی ساعات آموزشی هم هست؛ همه اینها عدالت است و باید عادلانه رفتار شود. بنده در دولت تأکید کردهام باید عدالت مردمی شود و در همه سطوح وجود داشته باشد. باید عدالت به کام مردم شیرین بیاید و مردم احساس کنند که عدالت اجرا میشود. دستیابی به جامعهی عدالتخواه و پرچمی که امام و رهبری برافراشتند از مدرسه و آموزش و پرورش شروع میشود. مقام معظم رهبری بر اجزای آموزش و پرورش تاکید و دقت دارند، شاید ایشان بهقدری که نسبت به تعلیم و تربیت دغدغه دارند به کمتر موضوعی در کشور این میزان دغدغه داشته باشند.