روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در تصادفات می میرند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 13 شهريور 1403 - 13:45

روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در تصادفات می میرند

شماره: 26217
Aa Aa

روزانه هزار نفر مجروح و از این تعداد ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و حتی فقر می‌شوند| سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در اثر سوانح رانندگی فوت کردند.

جانباختگان حوادث رانندگی قربانی بی کیفیتی خودرو و جاده؛
روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در تصادفات می میرند

سیاوش محبی جانشین فرمانده پلیس راه با اشاره به آمار جانباختگان حوادث رانندگی در کشور گفت:‌

ایران جزو کشورهای پر تصادف نیست و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی داشتیم اما هنوز با فاصله مطلوب فاصله داریم و همانطور که بارها گفته شده ما حتی یک جانباخته را هم در تصادفات رانندگی زیاد می‌دانیم و معتقدیم که باید از تمام ابزارها برای کاهش این آمار استفاده شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه توجه به ارتقاء فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی خودروها و جاده‌ها به منزله سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود گفت:

هر چه در این حوزه هزینه شود نتیجه آن را در جلوگیری از تصادفات سنگین و خسارات سنگین به جا مانده از آن خواهیم دید، از این رو می‌توان گفت که هر چه در مدیریت هماهنگ و موثر در خصوص ارتقاء ایمنی تاخیر ایجاد شود، عواقب جبران ناپذیری به وجود خواهد آمد.

محبی با اشاره به آمار رسمی پزشکی قانونی در مورد شمار جانباختگان حوادث رانندگی در کشور گفت:

برابر آمارها به‌طور میانگین روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و روزانه هزار نفر نیز مجروح می‌شوند که از این تعداد ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و بالغ بر ۲۰۰ خانواده دچار کاهش شدید درآمد و حتی فقر می‌شوند.

او جانباختگان حوادث ترافیکی و رانندگی را قربانیان بی کیفیتی خودرو و راه دانست و گفت:‌

در سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. متاسفانه علاوه بر عامل انسانی برخی از خودروها نیز کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌ها نیز در جاده‌ها مناسب نیست.

وی ادامه داد:‌

۳۲ سازمان و نهاد در جلوگیری از حوادث رانندگی دخیل هستند و مسئولیت دارند. در این میان وظیفه پلیس تنها رسیدگی به تصادفات و برقراری نظم ترافیکی است. لذا باید سازمان‌ها پای کار بیایند و وظایف خود را به نحو درستی که در قانون آمده انجام دهند. در حال حاضر تنها وزارت راه و پلیس به شکل شبانه روز پای کار هستند. باید سایر نهادها نیز به میدان بیایند تا شاهد کاهش تلفات و تصادفات باشیم.

محبی همچنین با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰۰ دوربین ثابت ثبت تخلفات رانندگی گفت:

این تعداد دوربین کم است و به ۶۰۰۰ دستگاه نیاز داریم. پلیس ۲۹۳ هزار کیلومتر راه را پوشش ترافیکی می‌دهد و تنها با نیروی انسانی نمی‌توان جلوی تصادفات را گرفت. بلکه باید زیرساخت‌ها تکمیل و ایمن شده و وسایل نقلیه نیز ایمن شوند. سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت و خوشبختانه در چهار ماه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد در جانباختگان کاهش داشتیم.

وی همچنین سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی را از عوامل تصادفات دانست و تصریح کرد:

جاده‌ها و خودروها باید بخشنده باشند. بسیاری از تصادفات در جاده‌های دوطرفه بدون جداکننده رخ می‌دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان