زن ایرانی‌تبار وزیر آموزش و پرورش امارات شد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 25 تير 1403 - 21:56

زن ایرانی‌تبار وزیر آموزش و پرورش امارات شد

شماره: 25896
Aa Aa

خانواده اهلِ سیستان و بلوچستان ساره امیری که پیشتر رئیس آژانس فضایی و شورای دانشمندان این کشور بوده پس از انقلاب ۵۷ از ایران به امارات مهاجرت کردند.

با حکم نخست وزیر امارات متحده عربی؛
زن ایرانی‌تبار وزیر آموزش و پرورش امارات شد

ساره امیری، بانوی ایرانی‌الاصل به عنوان وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی منصوب شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تجارت نیوز، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی این خبر را در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد.

امیری پیشتر رئیس آژانس فضایی و شورای دانشمندان این کشور بوده است.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر امارات به مریخ در سال ۱۳۹۹ بسیاری از ایرانی‌ها به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، دربارۀ مدیر این پروژه بزرگ یعنی «ساره امیری» سخن گفتند.

خانواده خانم امیری، اهل سیستان و بلوچستان بودند که پس از انقلاب ۵۷ از ایران به امارات مهاجرت کردند.

ساره امیری به عنوان معاون پروژه مریخ امارات (Hope Mars Mission) و رئیس شورای علوم پیشرفته امارات متحده عربی خدمت می‌کند.

این پروژه با هدف ارسال یک کاوشگر به مدار مریخ و مطالعه جو این سیاره طراحی شده است. این کاوشگر در سال ۲۰۲۰ با موفقیت پرتاب شد و در سال ۲۰۲۱ به مدار مریخ رسید که این یک دستاورد بزرگ برای برنامه فضایی امارات محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۷ ساره امیری به عنوان وزیر دولت برای علوم پیشرفته منصوب شد.

این نقش او را مسئول پیشبرد و توسعه علوم و فناوری در کشور قرار می‌دهد. هدف این وزارتخانه ترویج تحقیقات علمی و نوآوری‌های تکنولوژیک در امارات متحده عربی است.

او به عنوان رئیس شورای امارات برای دانشمندان جوان نقش مهمی در ترویج و حمایت از دانشمندان جوان و محققان آینده‌دار در کشور ایفا می‌کند. این شورا به هدف تشویق جوانان به سمت رشته‌های علمی و پژوهشی تشکیل شده است.

ساره امیری به خاطر تلاش‌ها و دستاوردهایش در زمینه علوم و فناوری جوایز و افتخارات متعددی دریافت کرده است. از جمله او در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از ۱۰۰ زن تاثیرگذار جهان توسط بی‌بی‌سی انتخاب شد.

در ۲۸ مارس ۲۰۲۳، ساره امیری جایزه TIME ۱۰۰ Impact خود را در موزه آینده در دبی دریافت کرد.

او گفت که با «اطمینان از اینکه تنوع به یک هنجار تبدیل می‌شود» و «اعتراف به اینکه تفاوت‌های ما نوآوری بزرگی ایجاد می‌کند»، مردم می‌توانند «خلاقیت درون همه ما را مهار کنند و تأثیر واقعی را برانگیزند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان