طرح بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» توهین به شعور ملت است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 8:54

طرح بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» توهین به شعور ملت است

شماره: 24004
Aa Aa

دبیرستان دخترانه باید برای دختران متناسب سازی شود تا در آن راحت باشند| تصویب روز بی‌کیف و کتاب در شورای عالی آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است

مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی؛
طرح بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» توهین به شعور ملت است

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در شبکه آموزش سیما درباره حواشی بازتاب سخنانش درباره ایجاد تغییر در کتب درسی متناسب با اقتضائات دانش آموزان دختر و پسر تحت عنوان «تفکیک جنسیتی در کتب درسی» اظهار کرد: هر کسی می‌داند این موضوعات نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی گفت:

تقاضای دخترخانم‌ها از ما این است که شما چرا مقتضیات ما را در برنامه‌ریزی‌های خود نمی‌بینید؟ بحث برنامه درسی و برنامه آموزشی و توجه به اقتضائات دختر و پسر مطرح است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند و فقط ما نیستیم‌. آیا مادر و پدرها با فرزند پسر و دختر یه جور برخورد می‌کنند؟ قطعا خیر چراکه نیاز دختر خانم یک چیز و نیاز آقا پسرها چیز دیگری است. این امری کاملا عقلی، تعلیمی و تربیتی است. اینجور بحثی (تفکیک جنسیتی) به کار نبریم. خداوند هم آنها را هدایت کند و هم به دیگران بصیرت دهد. سواد رسانه‌ای مورد نیاز همه شده است تا درک کنند که واقعیت مطلب چه بوده است. بحث تناسب برنامه درسی و آموزشی با نیازهای دانش آموزان اعم از دختر و پسر بوده است برای مثال در هنرستان دخترانه به رشته هایی مثل کودک‌یاری نیاز داریم که ویژه دخترخانم ها است. مگر تا کنون ما در مهد کودک مربی مرد داشتیم؟ مربی مهد کودک خانم است. در مقطع ابتدایی به ویژه سه‌پایه اول نیز عموم آموزگاران خانم هستند. اینکه بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» را مطرح کنند توهین به شعور ملت است که ریاضی دخترانه و پسرانه می‌شود. زمانی هم در دانشگاه بحث می‌شد «علوم انسانی اسلامی» و «علوم انسانی غیر اسلامی» چیست؟ این ریشه تاریخی عجیب و غریبی دارد که برخی این را دنبال می‌کنند. بحث ما برنامه آموزشی و برنامه درسی بوده و اصلا بحث کتاب نبوده است البته برخی کتب به طور طبیعی تغییر می‌کنند مثلا کتاب مهارت‌های زندگی که برخی مهارت‌ها خاص دختران و برخی خاص پسران است و یا کتاب تربیت اجتماعی و دینی که برخی مطالب خاص دختران و برخی مطالب خاص پسران است. الان هم هست و وجود دارد یا مباحث مربوط به محیط آموزشی که دبیرستان دخترانه باید برای دختران متناسب سازی شود تا در آن راحت باشند و این توقع دختران از ما است.

وی با بیان اینکه بحث من درباره این بوده است که هویت ابعاد مختلفی دارد و یکی از ابعاد هویت، هویت جنسیتی، هویت دخترانه و پسرانه است عنوان کرد: 

پسرانگی و دخترانی یک اقتضای جدی است و همه جا به این امر توجه شده است. فقط تعلیم و تربیت اسلامی نیست، در تعلیم و تربیت غیر اسلامی هم به هویت دخترانه و پسرانه جداگانه توجه می‌شود. تمام اهتمام ما در آموزش و پرورش  این است که اگر حاشیه‌ای هم ایجاد می‌شود بر روی آن وقت نگذاریم تا از متن باز نمانیم اما وقتی دیدم یک صفحه از روزنامه‌ای به این امر اختصاص یافته فقط حیرت کردم و تاسف خوردم از این جهت که این حرف یک حرف کاملا دقیق است. من قضاوت را به مردم شریف ایران می‌سپارم. خرد جمعی مردم اشتباه نمی‌کند. مردم اینها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که اگر یک حرف حق را بزنی باید دست و دهان و پایت بسوزد که چرا حق را گفتی. برخی دوستان من می‌گویند فلانی شما می‌روید رسانه سخنرانی می‌کنید، اینها می‌جویند و می‌گردند تا نقطه ضعفت را پیدا کنند. ما از خدا خواستیم اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم، حرفمان را بزنیم و رابطه‌مان را با مردم برقرار کنیم. آموزش و پرورش دستگاهی است که در یکایک خانه‌های این ملت وجود دارد و جایی که آنتن و فرکانس نیست یک معلم است.

او با بیان اینکه اصرار ما بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ظاهرا به مزاق برخی خوش نمی‌آید گفت:

ما این افراد را به شناختن ریشه این کشور و تاریخ و فرهنگ و ملت دعوت می‌کنیم. این سند می‌گوید بچه‌ها را برای شش ساحت اعتقادی و عبادی،  اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی شناختی، اقتصادی و حرفه‌ای و ساحت  تربیت علمی و فناورانه تربیت کنیم. آموزش و پرورش تعلیم و تربیت رسمی را انجام می‌دهد و تعلیم وتربیت غیررسمی را هم از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌کند.
او با اشاره به اینکه تصویب روز بی‌کیف و کتاب در شورای عالی آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است توضیح داد:

آتش به اختیار به مدیران مدارس گفتم یک روز در هفته و حداکثر دو هفته یک بار خودشان این روز را برگزار کنند اما شورای عالی آموزش و پرورش در حال کار بر روی این امر است تا مطالعات آن انجام شده و یک روز را بچه‌های مقطع ابتدایی بدون کیف و کتاب به مدرسه بروند. دراین روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی بچه‌ها کار شود. مدارس این امررا شروع کرده‌اند، برای مثال در تهران شروع شده است اما تا فراگیر شود طول می‌کشد. در کشورهایی که تجربه این کار را داشته اند معمولا ماهانه یک روز را برای روز بی‌کیف و کتاب تعیین کرده‌اند. در عموم کشورها همین ۹ ماه ماهای فعال آموزشی است اما ما به مدارس گفتیم حداقل ۱۰ بار در سال باشد یا دو هفته یک بار، یک روز بی‌کیف و کتاب برای بچه‌های ابتدایی داشته باشند.

وی از شروع شدن طرح کتابخانه کلاسی خبر داد و گفت:

این طرح را شروع کردیم تا در حد ۵۰ الی ۱۰۰ کتاب در هر کلاسی وجود داشته باشد. قفسه کتاب را در کلاس‌ها جایابی می‌کنیم. وزیر ارشاد هم قول کمک داده‌اند. این طرح را از مناطق محروم شروع می‌کنیم. از سوی دیگر فراخوان اولین دوره فیلم کوتاه معلم هفته آینده منتشر می‌شود. این امر بخشهای مختلف برای روایت معلمان دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان