عمان مثل جارو برقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ایران است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 20:44

عمان مثل جارو برقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ایران است

شماره: 19301
Aa Aa

۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی دانشگاه تهران مهاجرت می‌کنند| به راحتی مسیر را به شکلی پیش می‌بریم که فارغ‌التحصیلان ترجیح می‌دهند کشور را ترک کنند.

آخوندزاده، رئیس بیمارستان روزبه عنوان کرد؛
عمان مثل جارو برقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ایران است

آخوندزاده، استاد تمام گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیمارستان روزبه گفت:

۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی دانشگاه تهران که درواقع صد نفر اول کنکور سراسر و از نخبگان و ژن‌های خوب کشور محسوب می‌شوند مهاجرت می‌کنند. 

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با خبرآنلاین ادامه داد:

این آمار در سال‌های اخیر حتما افزایش یافته است. مساله این‌جاست که آمار خروج نخبگان از کشور متعلق به دوره و زمان خاصی نیست بلکه به مشکلی مزمن در کشور ما تبدیل شده است و هربار هم حرف و آماری پیش می‌آید صورت مساله را فوری پاک می‌کنیم. مشکل ما این است که ما مدام در حال از دست دادن هستیم و ژن‌های خوب و نخبه ما در حال خروج هستند و ورودی نداریم.

او گفت:

در حال حاضر گروه پرستاران ما هم به شدت در حال مهاجرت هستند، این مشاغل جزو شغل‌های سخت محسوب می‌شوند که در کشورهای مهاجرپذیر از سوی شهروندان همان کشورها چندان مورد اقبال قرار نمی‌گیرند و مهاجرپذیری در این رشته‌ها زیاد شده است. کشور عمان مثل جارو برقی درحال جذب گروه‌های پزشکی ما در رشته‌های مختلف است. یک جراح در کشور عمان دو و نیم برابر جراحی در ایران درآمد دارد اما مساله اینجاست که علاوه بر این، فرزندش از آموزش رایگان استفاده می‌کند، خودرویی که آنجا می‌خرد با کیفیت بهتر، یک دهم قیمت خودرویی است که می‌تواند اینجا بخرد، مسکن هم به همین شکل. پس کاملا برایش به صرفه است که جلای وطن کند.

وی اظهار داشت:

راهکارهایی که در حال حاضر برای این موضوعات مطرح می‌شود درست نیست، بیشتر برای حذف صورت مساله داده می‌شود و کاملا اشتباه است. فرض کنید چون با این رویه دچار کمبود پزشک می‌شویم سعی می‌کنیم که ظرفیت‌های پذیرش را افزایش دهیم و این راه اشتباهی است،. باید از ژن‌های خوب‌مان مراقبت کنیم و آنها را برای ماندن مشتاق کنیم اما متأسفانه به راحتی مسیر را به شکلی پیش می‌بریم که این فارغ‌التحصیلان ترجیح می‌دهند کشور را ترک کنند. برای بازگرداندن نخبگان خارج از کشور از برنامه و طرح صحبت می‌کنیم درحالی که اول باید همین نخبگانی را که اینجا هستند، حفظ کنیم و این نیاز به مراقبت،‌ توجه، امکانات، فرصت‌های مناسب شغلی و حمایت دارد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان