معلمان در پیشگیری از وقوع جرم کمک کنند

غلامحسین محسنی اژهای رئیس قوه قضاییه در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری اظهار کرد:
معلم جایگاهی پرمنزلت دارد و به همان میزان دارای مسئولیت است.
به گزارش اسپادانا خبر، محسنیاژهای افزود:
جایگاه معلمی آنقدر والاست که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیرَنی عَبداً». من اعتقاد دارم که معلم خوب، معلمی است که علم را با هنر ممزوج میکند؛ معلم خوب یک هنرمند است که میداند با چه روش و منشی، دانشآموزان را از اقیانوس علم و کمالات سیراب کند. همواره در دستگاه قضایی و به همه قضات تاکید میکنم که در برخی موارد نوع رفتار شما با طرفین دعوا، اثرات مهمتری از حُکم صادره از ناحیه شما دارد؛ درخصوص معلمان گرانقدر هم به نظرم این قاعده حکمفرماست و نوع رفتار و منش او در داخل و بیرون از مدرسه بسیار بر فرآیند تربیتی دانشآموزان اثرگذار است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی معلمان نمونه کشوری و مسئولان آموزشوپرورش گفت:
در قوه قضاییه آمادگی کامل داریم که طی سلسه جلساتی تخصصی با مسئولان آموزشوپرورش به طراحی الگو و شیوهای برای تقویت همکاریها و تبادل دادهها میان آموزشوپرورش و دستگاه قضایی مبادرت ورزیم.
وی با تبیین و تشریح آن دسته از مسئولیتهای قوه قضاییه که معلمان نیز میتوانند در پیشبرد و تمشیت آنها مؤثر باشند گفت:
در قوه قضاییه اهتمام ویژهای بر مقوله پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزهدیدگی در دستورکار قرار دادهایم؛ در این عرصه خطیر و مهم، معلمان و مسئولان آموزشوپرورش میتوانند کمککار قوه قضاییه باشند و در عدلیه دست یاری به سوی آنها دراز میکنیم. نظام آموزشوپرورش کشور با بهرهمندی از حدود ۱۶ میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون کادر مدرسه و حدود ۳۰ میلیون خانواده دانشآموزان، یک نظام متکثر و موسّع است؛ برای اعضای چنین نظام متکثر و موسّعی، قطعا مسائل حقوقی و قضایی پیش میآید؛ از اینرو در قوه قضاییه این آمادگی را داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصیِ «حل اختلاف» ویژه آموزشوپرورش، تا آنجا که ممکن است از تشکیل پروندههای قضایی برای اعضای جامعه آموزشوپرورش جلوگیری به عمل آوریم و مسائل حقوقی و قضایی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه برطرف کنیم. ممکن است برای معلم یا اولیای دانشآموزی، مسئلهای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزشوپرورش میتوانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، بهگونهای با آن عضوِ خاطی یا مجرم جامعه خود گفتوگوی ارشادی کنند که زمینه تنبّه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجدشرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.
رئیس قوه قضاییه گفت:
در سال ۱۴۰۱ فضایی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود ۹۰ هزار پرونده گشت؛ متهمان و محکومان این پروندهها از اقشار مختلفی بودند؛ در میان آنها برخی معلم و دانشآموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر میشد، یا پرونده قضایی شکل میگرفت بستر سوءاستفاده دشمنان فراهم میآمد؛ در اینجا از حوزههای علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمین کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاهها قاطبه محکومین سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد؛ حتی در آن سال، پروندههای کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند البته ما منکر نبودیم که ممکن است افرادی که اظهار تنبّه و توبه کردهاند، مجدد به ارتکاب اقدام مجرمانه و خطای قبلی خود مباردت ورزند اما نمیتوانستیم به صرف یک احتمال، از بستری که برای بازاجتماعی کردن افراد زیادی فراهم شده بود چشمپوشی کنیم. قابل ذکر است که در آن جریانات، مجرمانی که جنایت کرده بودند و اقدامات تشکیلاتی انجام داده بودند، قضیه جداگانهای داشتند و با آنها برخورد قانونی صورت گرفت و مشمول عفو و ارفاقات نشدند.
وی خاطرنشان کرد:
در سال گذشته بالغ بر ۷۷۷ نفر با بخشش اولیایدم، از قصاص رهایی یافتند؛ قطعاً، طبق نص صریح قرآن، در قصاص حیات است و قصاص، انتقام شخصی نیست بلکه تأمینکننده امنیت اجتماعی است؛ اما در موارد و مصادیقی نیز قصاص شدن افراد تبعاتی برای خانواده فردِ قصاصشده و حتی برای خانواده صاحبدم دارد؛ از اینرو کمک به رهایی از قصاص، یک عمل خیر به حساب میآید. به هر ترتیب، با مشارکت فعالانه خیرین و انسانهای دارای نفوذ کلام که معلمین نیز در زمره همین افراد هستند، ۷۷۷ نفر که رقم قابل توجهی است فرصت حیات یافتند؛ ما در قوه قضاییه در این زمینه نیز هر چه بیشتر و وسیعتر نیازمند کمک و یاری شما معلمین فرهیخته و انسانساز هستیم.
منبع| مرکز رسانه قوه قضاییه