هرچه به‌ظهور نزدیک‌ شویم امتحان‌ها سخت‌تر می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 7:49

هرچه به‌ظهور نزدیک‌ شویم امتحان‌ها سخت‌تر می‌شود

شماره: 20259
Aa Aa

خیلی از شاخص‌ها نشان می‌دهد که معنویت در جامعه ما افزایش پیدا کرده و طبیعی است که خداوند برای غربال کردن ما از ما امتحان سخت‌تر بگیرد.

اگر بی‌حجابی رواج پیدا کند حجاب ارزش بیشتری پیدا می‌کند؛
هرچه به‌ظهور نزدیک‌ شویم امتحان‌ها سخت‌تر می‌شود

علیرضا پناهیان، سخنران مذهبی در محفل هفتگی هیأت‌های دانشجویی استان تهران گفت:

اصلی‌ترین فلسفه حوادث تاریخ پیامبر گرامی اسلام امتحان‌کردن مردم است.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

هرچه یک انسان یا یک جامعه‌ای در مقابل خدا مدعی‌تر باشد امتحان‌های خدا سخت‌تر است. شما که در جمهوری اسلامی دارید زندگی می‌کنید خیلی هم حسین‌حسین می‌کنید، اربعین هم رفتید و مدام یابن الحسن می‌گویید و دعا می‌کنید: «اللهمَّ عجّل لولیّک الفرج»، طبیعتاً امتحان‌های سخت برای شما می‌آید و با حادثه‌های تلخ و شیرین شما را امتحان‌ می‌کنند.

وی ادامه داد:

خیلی از شاخص‌ها نشان می‌دهد که معنویت در جامعه ما افزایش پیدا کرده است پس آماده امتحان‌های سخت‌تر باشید. مثلاً نسبت به ده سال پیش یا دهه‌های قبل آیا معنویت و معرفت دینی در جامعه ما، افزایش پیدا کرده است یا نه؟ بله. واقعاً خیلی از شاخص‌ها نشان می‌دهد که افزایش پیدا کرده است. پس آماده امتحان‌های سخت‌تر باشید! ما اربعین حسینی را دیده‌ایم. شهدای دفاع مقدس، در آن زمان، دسته‌های عزاداری حداکثر هزار نفری را دیده بودند و بعد امتحانی مثل دفاع مقدس از آنها گرفته شد ولی ما الان عظمت اربعین را دیده‌ایم و چشیده‌ایم و امکانات معنوی ما بسیار بیشتر شده،لذا طبیعی است که خداوند برای غربال کردن ما از ما امتحان سخت‌تر بگیرد. همه این طرح‌ها برای امتحان است و متناسب با ایمان مردم است.

او گفت:

چرا هرچه به‌ظهور نزدیک‌ می‌شویم امتحان‌های ما سخت‌تر می‌شود؟ چون مدعیان ایمان باید غربال بشوند. امتحان‌های الهی، هم از یک فرد گرفته می‌شود هم از یک جامعه گرفته می‌شود. سخت‌ترین امتحان‌هایی که از جامعه گرفته می‌شود مربوط به وقتی است که خداوند چند تا آدم خیلی خوب در آن جامعه قرار بدهد چون خدا می‌فرماید «من حجت را بر شما تمام کردم. با وجود این آدم خوب باید همه‌چیز برای شما روشن بشود. یکی از امتحان‌های جامعه این است که خداوند افراد بدی را در آن جامعه قرار می‌دهد و با آنها، جامعه را امتحان می‌کند. الان ما در جامعه خودمان در این شرایط غرق امتحان‌های الهی هستیم و این امتحان‌ها سخت‌تر می‌شود تا ظهور محقق بشود. چرا سخت‌تر می‌شود؟ بر اساس روایات، دلیلش این است که مدعی‌ها باید غربال بشوند؛ یعنی همان اتفاقی که زمان بعثت پیامبر (ص) افتاد و کسانی که مدعی بودند غربال شدند.

وی ادامه داد:

در این جامعه اگر بی‌حجابی رواج پیدا کند مطمئن باشید که حجاب هم قیمت و ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قدرش بیشتر دانسته می‌شود و حجاب هم یک رواج کیفی بیشتری پیدا می‌کند. ثانیاً اگر بی‌حجابی رواج پیدا کند خیلی بیش از پیش معلوم می‌شود که این روش تعلیم و تربیت در مدرسه‌ها درست نیست و این اعتراض‌هایی که سال‌هاست در این زمینه به آموزش و پرورش می‌کنیم و کمتر جدی گرفته می‌شود بیشتر شنیده می‌شود و جدی‌تر گرفته می‌شود و نقطه عطفی برای تحول در این زمینه‌ها خواهد شد. اتفاق‌های خوبی باید در تعلیم و تربیت و فیلم‌ها و سریال‌ها بیفتد. ثالثاً اگر بی‌حجابی و تبرّج در جامعه ما رواج پیدا کند در فاصله کوتاهی سراب‌ها و تصورات خیالی تا حد زیادی فرو می‌ریزد و جامعه هوشمندانه متوجه صدمات آن می‌شود و به مرور یک حس‌هایی ضدِ این تبرّج بد در بین مردم ایجاد می‌شود. بی‌حجابی هم چیز جدید و عمیقی نیست و آدم‌ها وقتی ببینند و بفهمند که دارند صدمه می‌خورند کم‌کم از آن فاصله می‌گیرند البته موضوع حجاب، باید به‌خوبی برای مردم تبیین بشود و حرف‌های درست در این‌باره مطرح بشود. واقعاً بعضی‌ها که حجاب‌شان کم است، نه ایمانشان کم است و نه اخلاقشان بد است بلکه صرفاً این سبک زندگی آنهاست که به آن عادت کردند و هنوز توجیه نشده‌اند که اصل قصه حجاب و فسلفه‌اش چیست؟ اگر چند تا فیلم و اثر هنری درست و حسابی در این‌باره ساخته بشود خیلی از مسائل حل می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان