وزیر آموزش و پرورش شرمنده‌ترین وزیر کابینه دولت است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 10:17

وزیر آموزش و پرورش شرمنده‌ترین وزیر کابینه دولت است

شماره: 24179
Aa Aa

نباید درصد گیری کنند چه درصد از بودجه را به آموزش و پرورش دادیم. هر درصدی لازم است را باید بدهید| روزنامه نگاری در متوسطه دوم ایجاد می شود.

آموزش و پرورش ۲۰ سال است بابای مدرسه جذب نکرده؛
وزیر آموزش و پرورش شرمنده‌ترین وزیر کابینه دولت است

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشکلات مالی این وزارتخانه در تامین نیازهای دانش آموزان مناطق روستایی و مدارس شبانه‌روزی گفت:

وزیر آموزش و پرورش شرمنده‌ترین وزیر کابینه است از این حیث که دائما باید «بنالد» که من در اینجا و برای انجام چه کاری از نظر مالی کم دارم.

به گزارش اسپادانا خبر، رضامراد صحرایی در شبکه آموزش سیما اظهار کرد:

من پر از غصه می شوم وقتی می بینم دانش آموزان ما در مناطق روستایی تا کلاس پنجم و ششم درس می‌خوانند و از تحصیل باز می‌مانند و من باید بروم و به خیلی ها بفهمانم که ای کسی که در مسئولیت قرار داری، وقتی تو مرا تامین نمی کنی تا در حوالی روستا این دختر و پسر کلاس پنجم و ششم ابتدایی، دبیرستان شبانه‌روزی بزنم، این استعدادی که از بین می‌رود مصداق «فبای ذنب قتلت» است. تمام وجود من پر از غصه است وقتی تغذیه خوب به دانش آموز دبیرستان شبانه روزی من نمی‌رسد، تمام وجود من پر از غصه می شود وقتی برای مثال دانش آموزان چند روستا می‌خواهند برای تحصیل به شهر آیند و من می‌گویم فقط ظرفیت ۲۰۰ نفر را داریم و ۳ دختر باید از تحصیل باز بمانند.

او با بیان اینکه «تحول از سر و نه پا آغاز می شود» افزود:

همه باید متحول شویم تا نظام آموزش و پرورش تحول پیدا کند خصوصا دستگاه‌هایی که تصمیم گیرنده درباره آینده کشور هستند باید بدانند آموزش و پرورش سرمایه و نه هزینه است. نباید درصد گیری کنند که چه درصد از بودجه کشور را به آموزش و پرورش دادیم. هر درصدی  از بودجه که برای شکوفایی کودکان این کشور لازم است را باید بدهید. مقدار درصد بودجه ای که باید به آموزش و پرورش بدهید از پیش معلوم نیست. هرچقدر که نیاز است را باید بدهید، این را باید بفهمیم.

وی ادامه داد:

باید آموزش و پرورش به اولویت اول کشور تبدیل شود. این قصه پر غصه هر روز ما است که بگوییم مدرسه جایی است که کشور از آنجا ساخته می شود و برای این امر به هر مقدار که توان داشته باشیم دقیقه ای فروگذاری نخواهیم کرد. با اطمینان به شما عرض می کنم که برای رئیس جمهوری نیز دغدغه در همین سطح است. وقتی به او درباره مشکلات می‌گویم او بیش از من و پیش از من به دنبال تحقق موضوع است اما باید تحول رخ دهد و تحول یعنی همان جمله شهید آوینی که فرمود «اگر کسانی که مامور ایجاد تحول هستند خود از معیارهای خویش تبعیت کنند تحولی در تاریخ رخ نمی‌دهد». تحول یعنی جمله شهید طهرانی مقدم که فرمود «مدیر ضعیف کسی است که به اندازه امکانات و بودجه خود کار می‌کند». مدرسه یک کابینه است و همه اجزای آن باید باشند تا مدرسه خوب کار کند. بیش از ۲۰ سال است که آموزش و پرورش هیچ سرایدار یا همان بابای مدرسه جذب نکرده است. بابای مدرسه و متصدی آزمایش مدرسه یکی از ارکان مدرسه هستند و همه باید با هم در مدرشه باشند تا مدرسه پیشرفت کند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه را نقطه اتکا دولت و ملت در رشد و تعالی کشور و کانون تربیت محله می‌داند و از ما چنین مدرسه ای را می خواهد. این مدرسه توسط آموزش و پرورش ساخته نمی‌شود بلکه توسط مجلس و دولت ساخته می شود. اگر این مدرسه ساخته شود نیاز به کمپ های یادگیری دیگر، کمپ ترک و آسیب های اجتماعی دیگر نداریم. هرچه در مدرسه کم خرج کنیم باید آنجاها ۱۰ برابر هزینه کنیم. از این رو از همه مسئولین کشور برای اجرای سند تحول بنیادین تقاضا می کنیم. این سند میثاق ملی است و تکالیفی برای همه دستگاه ها دارد که نهادینه کردن آن وظیفه آموزش و پرورش است. فصل ۸ بخش "د" سند می‌گوید که همه دستگاه ها و نهادها و رسانه ملی موظف به ریل گذاری این سند هستند اما ما برای این سند چه کردیم؟ کل مسئولین کشور بعد از دیدن این جمله من، این سند را در هیات دولت از من بگیرند و بخوانند. تمام دستگاه ها حتی وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت کار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ورزش برای اجرای این سند تکلیف دارند. یک بار سند را بخوانید و ببینید برای اجرای این سند چه کردید؟. به هر  مقدار که طبق این سند کار کردید؛ همان مقدار برای آینده ایران برنامه ریزی کردید.

صحرایی همچنین افزود:

اصلاح نظام دوم متوسطه واقعا یکی از سوالات است. آیا باید این تخصص گرایی را به شکل رشته تجربی، انسانی و ریاضی در دوره دوم متوسطه داشته باشیم؟. ۲۰۰ رشته در فنی و حرفه ای دایر کردیم. الان به دنبال رشته روزنامه نگاری هستیم. نزدیک ۶۵۰۰ دانش آموز خبرنگار داریم که سرمایه عظیم ما هستند. مهم این است که در مسیر این تحول قرار گرفتیم و اشتیاقی که باید دیده شود را داریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان