۲ ماهواره ایرانی از روسیه پرتاب می‌شوند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 5 شهريور 1403 - 5:06

۲ ماهواره ایرانی از روسیه پرتاب می‌شوند

شماره: 25939
Aa Aa

ماهواره‌های هدهد و کوثر ۱۵ آبان از روسیه به مدار لئو تزریق می‌شوند. ماهواره کوثر یک ماهواره سنجشی و ماهواره هدهد یک ماهواره با کاربری IOT است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان حوزه فضایی خبر داد؛
۲ ماهواره ایرانی از روسیه پرتاب می‌شوند

حسین شهرابی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان حوزه فضایی با اشاره به زمان پرتاب دو ماهواره «کوثر» و «هدهد» که ساخت کنسرسیوم دانش‌بنیان هستند گفت:

ان‌شاءالله این دو ماهواره ۱۵ آبان ماه سال جاری از پایگاه فضایی روسیه به فضا پرتاب خواهند شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی اظهار کرد:

دو ماهواره «کوثر» و «هدهد» به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق می‌شوند. ماهواره «کوثر» یک ماهواره سنجشی با وضوح تصویر ۳.۵ متر است. این ماهواره با وزن ۳۰ کیلوگرم دارای عرض تصویر رنگی ۱۵ کیلومتر است.
شهرابی تصاویر دریافت شده از این ماهواره را برای کاربردهای کشاورزی و نقشه‌برداری مناسب دانست و ادامه داد:

عمر مداری این ماهواره سه و نیم سال است.
مدیر عامل این شرکت ماهواره «هدهد» را یک ماهواره با کاربری اینترنت اشیاء (IOT) دانست که مطابق استاندارد ماهواره‌های مکعبی در ابعاد سه واحد (۳U) طراحی و ساخته شده است:

کاربردهای این ماهواره برای حوزه‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و مدیریت بحران است. «هدهد» عمر مداری ۴ سال دارد و در کنار ماهواره «کوثر» در یک مدار مشابه قرار می‌گیرد.
وی یکی از راهبردهای اصلی این شرکت دانش‌بنیان را توسعه همکاری‌های بین‌الملل دانست:

توسعه صنعت ماهواره و توسعه بخش خدمات ماهواره منوط به توسعه پایدار صنعت پرتاب است و ما در این زمینه به دنبال همکاری با کشورهای مختلف هستیم و این همکاری‌ها منحصر به کشور روسیه نخواهد بود.
شهرابی از برگزاری تور برای مشاهده پرتاب این دو ماهواره ایرانی در روسیه خبر داد و گفت:

در این تور بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در پایگاه پرتاب از نزدیک شاهد لحظه تاریخی پرتاب دو ماهواره‌ «کوثر» و «هدهد» به عنوان ماهواره‌های بخش دانش‌بنیان کشور باشند.
وی زمان برگزاری این تور بازدید را ۱۳ تا ۱۶ آبان سال جاری ذکر کرد:

در این رویداد تیم تحقیقاتی کنسرسیوم دانش‌بنیان «کوثر» حضور دارند.

مدیر عامل این شرکت ادامه داد: 

از دولت جدید انتظار می‌رود با توجه به شعارهایی که رئیس‌جمهور منتخب ارائه داد روند توسعه فعالیت بخش خصوصی در زنجیره ارزش فضایی که در دولت سیزدهم شروع شد در دولت چهاردهم شتاب بیشتری یابد.
شهرابی با تاکید بر اینکه انتظار داریم که در دولت چهاردهم خدمات مخابراتی IOT به زنجیره ارزش فضایی اضافه شود افزود:

هم‌اکنون این ظرفیت در بخش دانش‌بنیان وجود دارد و ما می‌توانیم بخش خصوصی فعال را در این حوزه داشته باشیم البته باید مراقبت کرد که صنعت فضایی کشور دچار آفت خصولتی‌ها نشود.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فضایی اظهار کرد:

پایه‌های خوبی در همکاری‌های بین‌المللی در دولت سیزدهم شکل گرفته است که از جمله آن می‌توانیم به عضویت در بریکس و پیمان شانگهای و کشورهای اوراسیا اشاره کنیم و این توقع وجود دارد که در دولت چهاردهم این پیمان‌ها در حوزه فضایی عملیاتی شوند و باعث شوند صنعت فضایی کشور شرکای خوبی در تعاملات بین‌المللی پیدا کند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان