۳ هزار معلم طلبه جذب مدارس شدند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 11:39

۳ هزار معلم طلبه جذب مدارس شدند

شماره: 24281
Aa Aa

او با بیان این که طلاب طرح امین به صورت «خودجوش» و «جهادی» فعالیت می‌کنند گفته ارتقاء بنیه اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان از جمله اهداف مدارس وابسته به حوزه علمیه است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش؛
۳ هزار معلم طلبه جذب مدارس شدند

 حمید نیکزاد، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت:

برای ما مایه مسرت است که طلاب جوان نیز دغدغه آموزش و پرورش دارند و در آزمون‌های رسمی در شرایط برابر و بدون هیچ گونه امتیاز خاصی شرکت می‌کنند و به کسوت معلمی نایل می‌شوند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، نیکزاد درباره فعالیت طلاب تحت عنوان طرح «امین» در مدارس نیز اظهار داشت:

از سوی دیگر طلاب جهادی در قالب طرح تربیتی «امین» کمک خوبی به آموزش و پرورش می کنند. طلبه‌های متخصص و متعهد با سازوکارهای قانونی و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ضروری در زمینه تربیت، مواجهه با کودک و نوجوان و کسب موفقیت در مصاحبه‌های تخصصی و تربیتی در مدارس حضور دارند. همه هزینه‌های آن هم بر عهده حوزه علمیه است و آموزش و پرورش هیچ گونه کمک مالی به این طلاب ندارد و صرفا جهت تحقق تربیت تمام ساحتی زمینه حضور آنان در مدارس فراهم می شود آن هم نه در زمان کلاس‌های رسمی بلکه با حضور در دفتر مدرسه، زنگ‌های تفریح و یا کلاس‌های فوق برنامه این امر انجام می‌شود.

به گفته وی طلاب طرح «امین» ابتدا در راستای سر فصل‌هایی اعم از آشنایی با آموزش، آشنایی با علوم تربیتی، آشنایی با تربیت اسلامی و کسب مهارت‌های تربیتی آموزش‌هایی می‌بینند و سپس وارد مدارس می‌شوند. رضایت کادر تربیتی و مدیریتی مدارس و همچنین خانواده‌ها از طرح «امین» چشمگیر و نزدیک به ۹۰ درصد است. آغوش آموزش و پرورش برای حضور همه گروه‌ها و ظرفیت‌های مردمی علاقه مند، مستعد و جهادی باز است.

نیکزاد همچنین در پاسخ به اینکه آیا طلبه‌های خانم نیز در مدارس دخترانه با آموزش و پرورش همکاری دارند؟ گفت:

طلاب خواهر نیز همچون برادران یا از طریق آزمون جذب شده‌اند و مثل سایر معلمان استخدامی وظایف خود را دنبال می کنند و یا از طریق طرح تربیتی «امین» با مدارس همکاری دارند که در این صورت رابطه استخدامی و دریافت وجهی از آموزش و پرورش ندارند.

وی با بیان اینکه امسال یا سال های قبل هیچ گونه جذب جداگانه و اختصاصی برای طلاب خواهر و برادر در آموزش و پرورش نداشته‌ایم افزود:

مسیر استخدام طلاب خواهر و برادر نیز همانند سایرین تنها از طریق آزمون‌های سراسری، ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و قوانین و مقررات دیگر بوده است. ناگفته نماند که به کارگیری مبلغان در طرح تربیتی امین با لحاظ شرایط تحصیلی، احراز شایستگی و کسب امتیاز لازم در ارزشیابی‌ها و گذراندن دوره‌های آموزشی میسر می‌شود. همکاری با جذب و استخدام متفاوت است و مبلغان طبق دستورالعمل ابلاغی طرح امین که از سوی وزیر و همچنین مدیر حوزه‌های علمیه ابلاغ شده است، به صورت خود جوش، دغدغه‌مند و جهادی با روحیه انقلابی در مدارس فعالیت می‌کنند.

نیکزاد همچنین در پاسخ به اینکه اخیرا خبری مبنی بر راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه علمیه منتشر شد اظهار کرد:

مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای تدابیر دولت سیزدهم تحقق تربیت تمام ساحتی و گسترش عدالت آموزشی تنها با مشارکت سایر دستگاه ها و نهادها و افزایش نقش مردم متصور است.

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش فرصت همکاری و نقش آفرینی در عرصه خطیر تعلیم و تربیت را به واسطه مدارس وابسته فراهم آورده است ادامه داد:

این فرصت زمینه به کارگیری ظرفیت‌های سخت افزاری چون زیرساخت‌ها و ابنیه و نرم افزاری چون الگوهای تربیتی و توان نیروی انسانی برای خدمت به ارتقاء آموزش و پرورش فرزندان ایران اسلامی را میسر خواهد کرد. این مدارس دولتی که سالیانی در خدمت آموزش و پرورش بوده‌اند و عملکرد موفقی از منظر خانواده‌ها و دانش آموزان داشته‌اند، علاوه بر رعایت ضوابط و اقتضائات آموزش رسمی عمومی و حفظ کیفیت بعد علمی و آموزشی دانش آموزان که سطح آن به مراتب از مدارس عادی دولتی بالاتر است، نسبت به تقویت جنبه‌های مهارتی و هویت ملی و دینی محصلان توجه ویژه‌ای را مدنظر خواهند داشت تا افراد را برای زندگی موفق و اثربخش در جامعه اسلامی و ایرانی آماده کنند. گرچه حوزه‌های علمیه باتوجه به رسالت خود و دغدغه‌مندی حوزویان یکی از پیشتازان تاسیس مدارس وابسته هستند اما انحصاری برایشان وجود ندارد و مراکز عملی، دانشگاهی، صنعتی و نهادهای دیگر نیز در بستر قوانین و با رعایت شرایط توانایی مشارکت و ایجاد این گونه مدارس را خواهند داشت تا یاری گر نظام تعلیم و تربیت در تربیت دانش آموزان فکور، خلاق، امیدوار، متدین، فعال و عالم باشند.

وی در پاسخ به اینکه اساسا هدف از راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه چیست؟ توضیح داد:

ارتقاء بنیه اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان یکی از عرصه‌های ضروری برای مشارکت همه نهادها و سازمان‌ها است و حوزه‌ علمیه بیشتر از سایرین می‌تواند در این موضوع فعال باشد. برهمین اساس ایجاد مدارس وابسته به حوزه در دستور کار قرار گرفت تا ضمن طراحی و پیاده‌سازی الگوهای موفق مدیریت تربیتی، از نیروهای متخصص، واجد شرایط و دارای مدارک سطوح عالی حوزه علمیه که معادل کارشناسی تا دکتری است، استفاده شود. متون آموزشی و برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه علمیه با آنچه در سایر مدارس برای مقاطع مختلف تحصیلی در نظر گرفته شده است هیچ گونه تفاوتی ندارد. از سوی دیگر در این مدارس هزینه‌ای دریافت نمی شود و صرفا حمایت‌های معنوی و فوق برنامه‌هایی با رویکرد تربیت در این مدارس جریان دارد که با استقبال والدین دانش آموزان نیز مواجه شده است؛ برای مثال مدرسه‌ای در مشهد که وابسته به حوزه علمیه است با ظرفیت ۲۵۰ نفر بیش از ۲۰۰۰ متقاضی دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان