۴۰ درصد از وکلای جوان ایران بیکار هستند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 14:09

۴۰ درصد از وکلای جوان ایران بیکار هستند

شماره: 19176
Aa Aa

او با انتقاد از سیاه‌نمایی‌ها علیه جامعه وکلا گفته امروز در کشور بسیاری از ظرفیت‌های وکالتی و تعقیب دعاوی از وکلا گرفته شده است.

جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری ایران؛
۴۰ درصد از وکلای جوان ایران بیکار هستند

جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری ایران در حاشیه انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان سمنان گفت:

۴۰ درصد از وکلای جوان بیکار هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او اظهار داشت:

ابتدا باید بستر پذیرش وکیل جدید فراهم و فرهنگ جامعه اصلاح شود و سپس تعداد وکلا افزایش یابد. امروز در کشور بسیاری از ظرفیت‌های وکالتی و تعقیب دعاوی از وکلا گرفته شده است.

او گفت: دروس دانشکده‌های حقوق مبتنی بر سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و همه دانشکده‌های حقوق ملزم به رعایت آن هستند اما این سرفصل‌ها مبتنی بر علوم نظری وکالت است و در دوره کارشناسی تنها دانش نظری یک دانشجوی حقوق تامین می‌شود. در مجموع دانشجوی حقوق بعد از پایان تحصیل در دوه کارشناسی مهیای ورود به بازار کار نیست و مهارت استفاده از دروس را نیاموخته است. دانشجویان حقوق پس از دانش‌آموختگی در آزمون کانون‌های وکلای دادگستری، قضاوت و سردفتری شرکت می‌کنند و اگر دانش آنان سطح بالا باشد وارد دوره کارورزی می‌شوند و می‌توانند آموخته های خود را به عمل برسانند و تازه وارد بازار کار شوند. پیشنهاد می‌شود در دوره کارشناسی، دروس عملی به ویژه آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی و اثبات ادله دعوا عملی‌تر و کاربردی‌تر شود که وکلا بتوانند حتی به عنوان مشاور حقوقی ادارات و یا بانک‌ها زودتر وارد بازار کار شوند. 

مالکی با ابراز تاسف از قتل یک وکیل در شاهرود بیان کرد:

چنین اتفاقاتی ریشه در بعضی سیاه‌نمایی‌ها نسبت به جامعه وکالت دارد. اینکه خدمات مثبت وکیل‌های دادگستری نادیده گرفته می‌شود و تخلفات تعدادی از وکلا به همه آنان تعمیم ناروا می‌شود باعث تعرض به وکلا و حتی اتفاقات تلخی مانند قتل وکیل می‌شود.

مالکی بیان کرد:

دادسرای انتظامی کانون وکلا یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های این کانون است که وظیفه رسیدگی به شکایات علیه وکلا را بر عهده دارد. هر شهروندی که شکایتی علیه یک وکیل داشته باشد می‌تواند به صورت حضوری و یا از طریق سایت آن را مطرح کند و بلافاصله در دادسرای انتظامی کانون وکلا رسیدگی می‌شود. در سال‌های اخیر آمار تخلفات وکلا به دلیل نابسامانی‌های اجتماع افزایش یافته است اما دادسرای انتظامی کانون وکلا از کنار هیچکدام از این تخلفات بی‌تفاوت نمی‌گذرد و به دقت رسیدگی می‌کند. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان