آلمان ۲ کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را اخراج کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 18:44

آلمان ۲ کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را اخراج کرد

شماره: 21367
Aa Aa

در واکنش به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، شهروند ایرانی آلمانی دو کارمند سفارت ایران «عنصر نامطلوب» اعلام شده و باید آلمان را ترک کنند.

احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی در برلین؛
آلمان ۲ کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را اخراج کرد

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که ضمن احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین دو تن از کارمندان سفارت این کشور را به دلیل صدور حکم اعدام برای شهروند آلمانی اخراج کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، همزمان با این اقدام کاردار ایران در ارتباط با صدور حکم اعدام برای شارمهد به وزارت خارجه آلمان احضار شده است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که در واکنش به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، شهروند ایرانی آلمانی دو کارمند سفارت ایران را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده و از آنها خواسته شده که آلمان را ترک کنند.

وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت:
او[کاردار ایران] مطلع بود که ما نقض گسترده حقوق شهروندان آلمانی را نمی‌پذیریم. ما از ایران می‌خواهیم حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کرده و مطابق قانون روند فرجام‌خواهی را برای او امکان‌پذیر سازد.

علاوه بر این، دولت آلمان دو نفر از کارمندان سفارت ایران را «غیرقابل قبول» خوانده و در اعتراض به صدور حکم شارمهد، از آن‌ها خواسته است آلمان را ترک کنند.

سفیر ایران در وین نیز در اعتراض به صدور حکم زندان برای یک شهروند اتریشی در ایران احضار شد.

وزارت خارجه اتریش اعلام کرد یک شهروند مرد این کشور که در اکتبر ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شده بود به دلیل جاسوسی به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است. 

وزارت خارجه اتریش برای اعتراض صریح نسبت به این حکم،سفیر تهران در وین را احضار کرد.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز خواستار توقف حکم اعدام «جمشید شارمهد» شهروند ایرانی – آلمانی در ایران شد.

او با انتشار پیامی در توئیتر نوشت:
«حکم اعدام علیه جمشید شارمهد غیرقابل قبول است. ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم و از رژیم ایران می‌خواهیم این حکم را لغو کند. ایران با هر روش ممکن، با مردم خود مقابله می‌کند و نسبت به حقوق بشر بی‌اعتناست.»
  •  

کاظم غریب آبادی، دبیر سناد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره صدور حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی تندر و اعلام اخراج دو دیپلمات ایرانی از این کشور گفت:

جمشید شارمهد یک تروریست است اما تروریست بودنش، مانع از برخورداری وی از دادگاه عادلانه نشده است. شارمهد از دادرسی کاملا عادلانه و حق و حقوق قانونی بهره‌مند بوده و این حکم طبق مقررات قضایی ایران صادر شده و قابل فرجام خواهی است.

غریب آبادی ادامه داد:

روی صحبت من با مقامات آلمانی و آمریکایی است چون شارمهد تابعیت مضاعف دارد و ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسیم. شارمهد تا پیش از دستگیری در آمریکا اقامت داشته و خودش بارها گفته تحت حمایت اف بی آی است و دست جمهوری اسلامی ایران به او نمی رسد. شارمهد فقط در یک اقدام تروریستی در حسینیه سیدالشهدای شیراز در سال ۸۷ ده ها نفر از مردم بیگناه، شامل زن‌وکودک را به شهادت رسانده است، آلمان چطور به خودش اجازه می دهد از یک تروریست دفاع و ایران را تهدید کند که حکم شارمهد را در مجامع بین المللی پیگیری می کند؟ ما موضوع را در مجامع بین المللی پیگیری خواهیم کرد و دولت های آلمان و آمریکا باید پاسخگو باشند که چرا مکان امنی برای تروریست ها شده اند و از آنها حمایت امنیتی، مالی، اطلاعاتی و سیاسی می کنند؟ ما بیش از ۱۷ هزار شهید ترور داریم که در اثر اقدامات تروریست هایی شهید شده اند که در امریکا و اروپا زندگی می کنند، آنها باید پاسخگو باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان