آمریکا از طرح ژاپن برای احیای برجام اطلاعی ندارد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:12

آمریکا از طرح ژاپن برای احیای برجام اطلاعی ندارد

شماره: 23589
Aa Aa

او در پاسخ به ادعای کارزار اثرگزاری گسترده ایران در آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌ خویش گفته بیشتر این افراد در حال حاضر در دولت آمریکا فعالیتی ندارند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا؛
آمریکا از طرح ژاپن برای احیای برجام اطلاعی ندارد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا طبق اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که ژاپن طرحی را برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ارائه داده، آمریکا از این طرح باخبر است یا نه گفت: من از این ابتکار به‌خصوص اطلاعی ندارم و نمی‌دانم این اظهارات به چه چیزی اشاره دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او گفت:

دیپلماسی بهترین راه اطمینان یافتن از این است که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. تغییری در این موضع ایجاد نشده است. ما همواره گفته‌ایم که نسبت به اطمینان‌یابی از دست نیافتن ایران به یک سلاح هسته‌ای متعهدیم و ترجیح می‌دهیم که نگرانی‌هایمان درباره برنامه هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماسی بیان کنیم.  اگرچه، همان طور که وزیر امور خارجه بلینکن گفت ایران باید برای کاهش تنش‌ها و ایجاد فضایی برای دیپلماسی، اقدامات تنش‌زدایی را انجام دهد. تا به حال نشانه‌ای جز این اظهارات علنی ندیده‌ایم که بیانگر جدیت ایران در رسیدگی به نگرانی‌هایی باشد که ما و دیگر کشورها داریم. در هفته‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که ایران گام‌هایی در جهت تضعیف توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام دادن فعالیت‌هایش برداشته است. بنابراین اگر ایران درباره انجام دادم اقدامات تنش‌زدا جدی است اولین کاری که می‌تواند انجام دهد همکاری با آژانس است. شاهد نبوده‌ایم که این کار را کامل انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا دولت بایدن از مذاکرات مستقیم با ایران استقبال خواهد کرد گفت:

ما همواره گفته‌ایم که از دیپلماسی با ایران استقبال می‌کنیم. نمی‌خواهم وارد این شوم که این مذاکرات ممکن است چگونه باشد یا نباشد اما دیپلماسی بهترین راه جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای است. ما ترجیح می‌دهیم دیپلماسی را دنبال کنیم اما برخی اقدامات تنش‌زدایی وجود دارند که مایلیم ایران انجام دهد.

او در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این که با توجه به ادعای مطرح شده در گزارشی مبنی بر این که ایران یک کارزار اثرگزاری گسترده درباره برنامه هسته‌ای‌اش به راه انداخته بود که گروهی از افراد دانشگاهی در آمریکا را هدف قرار می‌داد که یکی از آن‌ها دستیار رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران بوده است چه نظری در این باره دارد؟ گفت:

بله من این گزارش را خوانده‌ام و بر اساس آنچه خواندم گویا به رخ‌دادهای حدود ده سال پیش اشاره داشت که بیشتر شامل افرادی بود که در حال حاضر در دولت فعالیتی ندارند. تنها مقام رسمی فعلی آمریکایی که در این گزارش به آن اشاره شده بود پیش از پیوستن به دولت گاهی اوقات گزارش‌های انتقادآمیزی درباره ایران نوشته بود و پیش از ملحق شدن به وزارت امور خارجه تحقیقات کاملی برای صدور مجوز امنیتی او انجام شده بود.

میلر در پاسخ به این که چه اطلاعات جدیدی درباره رابرت مالی وجود دارد که در مدت اخیر به دلیل مطرح شدن برخی شبهات درباره دسترسی او به اسناد محرمانه در مدت خدمتش، مجوز امنیتی او به تعلیق درآمده و در مرخصی اجباری به سر می‌برد، گفت که اطلاعات جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

میلر همچنین در این نشست خبری گفت که در حال حاضر هیچ شهروند دوتابعیتی آمریکایی، مقیم‌ دائمی آمریکا یا شهروند آمریکایی در ایران زندانی نیست.

  •  

شایان ذکر است حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفت‌وگویی با خبرگزاری کیودو اظهار کرد که ژاپن ابتکاری را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ارائه داده است.

او تاکید کرد که هرگونه ابتکار ژاپن که با «منافع ایران» همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد:

ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد اما گفت زمانی که در ماه اوت به توکیو سفر و با فومیو کیشیدا، نخست وزیر و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امورخارجه ژاپن دیدار کرده بود این پیشنهاد را از دولت ژاپن دریافت کرد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان