ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 4 شهريور 1403 - 1:51

ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند

شماره: 11744
Aa Aa

خطیب زاده گفته تماسی با تیم بایدن نداشتیم؛ هرکس می‌خواهد به برجام برگردد باید به دنبال جبران خسارت باشد. برجام قابل باز شدن نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست مجازی با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم گیری می کنند گفت:

خطرناکترین اتفاق این است که نگاه داخلی و جناحی به سیاست خارجی داشته باشیم. بگذاریم مسیر طبیعی و منطقی تصمیم گیری جلو برود.

به گزارش اسپادانا خبر، سعید خطیب زاده درباره اظهارات یکی از مشاوران بایدن و شرط گذاری برای ایران خاطرنشان کرد:

در مورد انتخابات آمریکا در این چند روز صحبت شده است. اینکه کدام مشاور ایشان چه گفته برای ما ملاک نیست. ما اینها را شرط نمی‌دانیم. مباحث انتخاباتی هم مبنای قضاوت نیست. آنچه ایران اعلام کرده این است که برجام ماحصل گفت‌وگوهای طولانی مدت میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان بوده است. یک برنامه جامع اقدام مشترک است که توسط قطعنامه سازمان ملل متحد الزام‌آور شده است. این حرف‌ها نشان از ساده‌اندیشی است که می‌توان این توافق امضا شده را باز کرد. ایران بارها اعلام کرده برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن نیست. آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و از برجام خارج شده و خسارت‌های زیادی به ملت ایران زده است. بنابراین ایران در جایگاه خواهان است و آمریکا باید پاسخ دهد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه زبان احترام و عزتمداری هنوز جواب می‌دهد یادآور شد:

هنوز هم وقت هست دولت آمریکا از سیاست شکست خورده خود و از این میراث که علیه ملت ایران و منطقه به جای می‌گذارد، فاصله بگیرد. سه تغییر است که تا روی ندهد، اتفاقی نمی‌افتد؛ تغییر در اندیشه و نظر؛ تغییر در کلام و گفتار و نوع صحبت با ملت ایران و جهان و جبران رفتارهای غلط گذشته. الان زود است که بگوییم در آینده چه رخ خواهد داد. همانطور که تحولات این چند هفته و دو سال گذشته نشان داده است تنها باید به داخل متکی باشیم. راه‌حل‌ها در داخل کشور است. 

وی در پاسخ به این سوال آیا تماسی قبل یا بعد از پیروزی بایدن در انتخابات از سوی تیم آمریکایی داشته است گفت:

خیر. اساسا ما با کسی خارج از مسائل کاملا مرتبط با برجام در ارتباط نخواهیم بود به ویژه آنکه هنوز دولتی بر سرکار نیامده است. باید در واشنگتن بر سرکار بیاید و بعد از تشکیل دولت تصمیم‌گیری خواهیم کرد. باید ببینیم اقدامات آمریکا به چه سمتی می‌رود. این اقدامات مهم هستند و نه حرف‌ها، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جبران خسارت از سوی آمریکا اظهار داشت:

یک دولت یاغی از یک تعهد قطعی خارج شده و ناقض قطعنامه 2231 است. طبیعی است خسارت‌های بسیار جدی به جمهوری اسلامی و ملت ایران وارد شده است. این متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی آمریکا است و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر دهد، باید به واقعیت‌ها توجه کند. هرکس می‌خواهد به برجام برگردد باید به دنبال جبران خسارت باشد. آمریکایی‌ها در برجام تعهدات مختلفی دارند که مهمترین آنها رفع تحریم بوده است و آمریکا هم راسا مانع این شد و بعد از اعمال تحریم‌های فراسرزمینی طرف‌های اروپایی نتوانستند تعهداتشان را اجرا کنند. انجام این تعهد یک مسئولیت دسته جمعی از سوی طرف مقابل است و طرف‌های مقابل برجامی باید به تعهدات‌شان برگردند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر منافع ملی ایران مسیری است که با جدیت جلو می‌رویم و تمام انرژی ما صرف این است که منافع ملی و منافع مردم حفظ شود. ما شوک‌های زیادی را طی کردیم و هزینه‌های زیادی را دادیم و به پیشرفت‌های زیادی نائل شدیم ولی فرصت‌های تحول‌آفرین را در سیاست خارجی را هم پیگیری خواهیم کرد. این ملت تمامی شرایط این را دارد که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان