استانداردهای حجاب باید متناسب با شرایط روز تدوین شود | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 24 تير 1403 - 9:41

استانداردهای حجاب باید متناسب با شرایط روز تدوین شود

شماره: 6707
Aa Aa

هادی خامنه ای گفته: هیچ کس حق ندارد دیگری را به دلیل تفاوت فکری منحرف بداند| گذشتگان محترم هستند اما آراء و افکارشان برای ما وحی مُنزَل نیست.

با اشاره به تاثیر زمان و مکان در تصمیمات فقهی؛
استانداردهای حجاب باید متناسب با شرایط روز تدوین شود

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: مساله حضور زنان در ورزشگاه ها مساله ای نیست که هرکسی حق داشته باشد پیرامون آن اظهارنظر کند بلکه چنین مسائل مهمی شایسته است در محافل مناسب و سطح بالا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و در موسسه فرهنگی مذهبی دارالزهرا، مساله زنان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: این مساله از جهات مختلف دارای اهمیت است که هرکدام نیازمند مطالعات مفصل می باشد.

او، حقوق زنان از نظر حقوق شهروندی و اساسی، حقوق مقایسه با مردان، حقوق آنها در رابطه با همسران، حقوق سیاسی اجتماعی آنها، حقوق مالی، تفاوتهای حقوقی دو جنس، دیدگاه ادیان و اسلام در مورد مسائل مزبور و خود زن، نگاه فرهنگ و ادبیات بومی ما در این باره، حضرت زهرا مهمترین الگو و نشانه نگاه اسلام به زن و تاکید بر نقش تربیتی زن در جامعه را از جمله مسائل و سرفصل های مهم در مورد زنان دانست و اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل بااهمیت حوزه زنان، بد طرح شدن این نقش و مسئولیت برای زن است به طوریکه آن را به منزله خانه نشینی و عدم ورود به جامعه تلقی می کنند و لذا خیلی از زنان از ازدواج و تولید مثل گریزان هستند و فکر می کنند این کار زن را به بردگی می کشاند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام بیان داشت: شاید برخی صاحبان قلم سعی کنند نگاه محدودکننده به زنان را ناشی از دید ادیان و از جمله اسلام نسبت به آنها بدانند درحالیکه به هیچ وجه نمی توان این نگاه ها را به دین نسبت داد و بیشتر کم عمقی در مطالعه و کم کاری در فهم قرآن و اسلام را عامل اصلی چنین برداشتی دانست والا کدام عقل و انصاف می پذیرد اسلام که خود منادی عدالت در جامعه و جهان است حقوق نابرابر برای بشر وضع می کند؟

او با بیان اینکه قرآن کریم صریحا هرگونه تبعیض را رد کرده و فقط تقوا را معیار فضیلت و برتری بعضی بر بعضی می شمارد اضافه کرد: سخن گفتن از حقوق زن در جامعه با دو انگیزه می تواند باشد: اول دفاع از حقی که نادیده گرفته شده است و دوم دفاع از دین که عده ای نظریات و سلقیه های محدودکننده خود را به آن نسبت داده و می دهند.

خامنه ای با بیان اینکه زنان در همه ادیان حقوق برابر دارند ابراز داشت: هرجا تفاوتی مشاهده می شود براساس احساس نیاز با اولویتهای بیشتر است که سبب می شود بخشی از مسئولیت ها اختصاصا به زنان و برخی به مردان تعلق داشته باشد و این تفاوت است که غیر از تبعیض می باشد.

او با اشاره به عدم یکسان بودن این اولویت ها به حسب شرایط سیاسی اجتماعی و فرهنگی گفت: موقعیت زنان در برخی کشورهای اسلامی متفاوت با مناطق دیگر است و این به اقتضای شرایط فرهنگی و سیاسی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام بیان کرد: از لحاظ تاریخی اگر به مساله نگاه کنیم در دوران هایی زنان یا مردان بر امور مسلط بودند لذا شرایط مختلف بویژه شرایط سرزمینی در عمده ترین و بی اهمیت ترین مسائل در زندگی بشر تاثیرگذار بوده است.

او با اشاره به تاثیر زمان و مکان در تصمیمات فقهی گفت: در این زمینه مثال های متعددی می توان مطرح کرد از جمله بازی شطرنج که در گذشته متدینین آن را به عنوان عمل حرام و قمار می شناختند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حلال شد یعنی مشخص شد که از ابتدا هم حرام نبوده است.

خامنه ای به مساله ورود زنان در عرصه سیاست و انتخابات به عنوان نمونه دیگری از تاثیر شرایط زمان و مکان بر تصمیمات فقهی اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب، مساله ورود زنان در انتخابات به گونه ای بود که عده ای در مقابله با رژیم گذشته این مساله را مطرح کرده و حتی برخی علما در رد این مساله کتاب نوشته و شرکت زن در انتخابات را محکوم می کردند اما امروز انتخابات حق طبیعی همه شهروندان از جمله زنان است و عده ای معتقدند برای عضویت زنان در انتخابات، سهم و محدودیت قائل شدن اشتباه است.

او تحصیل دختران را از دیگر نمونه های تاثیر شرایط زمان و مکان بر تصمیمات فقهی بیان کرد و گفت: برخی متدینین در گذشته مخالف تحصیل دختران بودند و تحصیلات بالاتر از دبستان را گاهی اجازه نمی دادند. تحصیلات عالیه که برای آنها جزو محرمات اولیه بود اما امروز چگونه است؟ به یاد می آورم زمانی را که حتی برای پسران هم تحصیل بیشتر از دبستان گرچه رسما ممنوع نبود را کاری ناپسند می دانستند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام آموزش فلسفه در حوزه های علمیه را از دیگر مواردی دانست که دستخوش تغییر شد و بیان داشت: در حوزه علمیه خراسان مهد فعال دانشمندان فیلسوف همچون مرحوم حاج آقا بزرگ حکیم و مرحوم فاضل خراسانی بود که تدریس می کردند. بعدها آمیرزا مهدی اصفهانی در مشهد اقامت می گزینند و در حوزه درسی خود، مبانی فلسفی را رد می کنند و کلا فلسفه و تئوری های آن را باطل می شمارند. جمع قابل توجهی از شاگردان ایشان که بعدها غالب آنها از شخصیت های بزرگ و قابل احترام جامعه بودند تربیت می شوند و آنها هم شیوه استاد را ادامه دادند اما بعدها یکی از فیلسوفان حوزه قم به نام آسید جلال آشتیانی پیدا می شود که تربیت یافته اساتیدی چون مرحوم امام خمینی بود و در مشهد به تدریس حکمت و فلسفه در دانشگاه و اندکی هم در حوزه مشغول می شود. الان هم فلسفه تدریس می شود و همان علمای ضد فلسفه هم حضور دارند و همان برخی از آنها به پاره ای از افکار ابن عربی اشکالات و ایراداتی دارند که بعضا وارد است اما این به معنای تعطیل فلسفه نیست. در حوزه نجف همین مساله حضور داشت و بسیاری از علمای جوان تر برای اینکه مراجع زمان خود را قانع کنند که علاوه بر فقه و اصول، دروسی مانند تفسیر قرآن و فلسفه و امثال آن را هم تدریس کنند اما مراجع بزرگ اجازه این کار را نمی دادند. بعدها همین علمای جوان از مراجع یا بزرگان حوزه شدند که یکی از آنها مرحوم علامه امینی بود. در حوزه علمیه قم همین مساله وجود داشت؛ بزرگانی همچون امام خمینی و علامه طباطبایی علاوه بر اصول و فقه، فلسفه و حکمت را تدریس کرده و آن را ضروری می دانستند چون معتقد بودند فلسفه می تواند اندیشه را تقویت کرده و اندیشیدن را برای فرد در هر علمی تسهیل می کند و شاگردانی هم تربیت کردند اما برخی مبتلایان به جهل مقدس، امام را تکفیر می کردند.

او به نمونه های تاریخی دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه سخنرانی های دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد جوانان را فوج فوج جذب می کرد و در مسیر انقلاب اسلامی قرار داد، باعث نمی شد شخصیت عالم و فقیهی چون شهید مطهری علیرغم دقت و وسواس روی ریزترین مسائل دینی از وجود این فرد مناسب و مغتنمی صرفنظر کرده و از دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد دعوت نکند.

خامنه ای با تاکید بر اینکه روی افکار و اندیشه ها نمی توان جمود کرد بیان داشت: اگر افکار امروز فردی با افکار ده سال قبل او یکسان باشد نشانه خوب بودن او نیست بلکه نشانه رکود فکری اوست و اینکه تنها به کپی کردن آراء و نظرات می پردازد.

او با بیان اینکه هرکسی فرزند زمان خودش است تاکید کرد: گذشتگان محترم هستند اما چنین نیست که آراء و افکارشان برای ما وحی مُنزَل باشد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در بخش دیگر سخنان خود به مساله حجاب زنان و نگاه غربی ها به آن پرداخت و گفت: غربی ها حجاب را عامل محدودیت زنان می دانند ولی کیفیت برخورد پاره ای از کارشناسان دینی به گونه ای است که این مساله را تائید می کنند. بنابراین باید اعتراف کنیم این مساله باید بیشتر از گذشته در حوزه ها مورد مطالعه قرار گرفته و متناسب با شرایط امروز، شیوه های سالم و حداقلی را انتخاب و به عنوان استاندارد اتخاذ کنیم و سیاستگذاری در این زمینه برعهده مجریان مرحله چندم گذاشته نشود که بنابر فهم و سلیقه خود، موضوع امر به معروف و نهی از منکر را تصدی کرده و در برابر آثار سوء رفتار خود پاسخگو نبوده و مسئولیتی نداشته باشند.

او ادامه داد: در این زمان با سخت گیری های آن چنانی، علل اصلی علاج نمی شود و به عنوان غدّه چرکین منتظر فرصت خواهند بود درحالیکه آثار و شواهد فراوان تاریخی است. وقتی که امام خمینی در پاریس بودند، ملاقات هایی داشتند ازجمله دختران دانشجوی مقیم فرانسه خدمت ایشان رفتند و ضمن سئوالاتی پرسیدند حجاب ما چگونه است؟ امام فرمود: همین حجابی که الان دارید؟ گفتند: بله. امام فرمودند: همین قدر که مفسده نباشد، صحیح است.

خامنه ای اظهار داشت: مساله حضور زنان در ورزشگاه ها مساله ای نیست که هرکسی حق داشته باشد پیرامون آن اظهارنظر کند بلکه چنین مسائل مهمی شایسته است در محافل مناسب و سطح بالا مورد بررسی قرار گیرد.

او ادامه داد: در حدود پنج دهه پیش، عالمی بزرگ و توانا چون شهید مطهری اقدام به نوشتن کتابی با عنوان مساله حجاب کرد و این مساله را با نگاهی عمیق و فقهی بررسی کرد و متناسب با نیاز زمان و مکان عرضه کرد. البته آن زمان مخالفت های آشکار و پنهانی با نویسنده آن کتاب صورت گرفت بنابراین باید پذیرفت که اختلاف در نگاه ها همیشه و همه جا وجود داشته و خواهد داشت و توجه کنیم که مساله فمینیسم معلول افراط در ایجاد محدودیت ها برای زنان بوده است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به نگاه سازندگان فیلم ها و سریالهای تلویزیونی در ساخت فیلمها گفت: عده ای از هنرمندان زن در گفت وگوهای خود عنوان کرده اند که نگاه سازندگان در این فیلم ها مردانه است. همینطور اگر زنی فیلمی بسازد نگاه او همین گونه زنانه خواهد بود درحالیکه هردو نگاه اشتباه است و باید روشی در پیش گرفت که هیچ تفاوتی بین زن و مرد نباشد و بیان کنیم هردو بشر هستند و مسئولیت های مختلفی دارند.

او تصریح کرد: تندروی در محدودانگاری زنان باعث شده است که زنان در مقابل این مطلب که تربیت نیروی انسانی مهمترین کار شماست بگویند این مطلب را برای قانع کردن ما می زنید درحالیکه تربیت نیروی انسانی اصل است اما باید به گونه ای تنظیم شود که زنان از حقوق دیگر اجتماعی خود محروم نمانده و کنار نباشند.

خامنه ای یادآور شد: هیچ کس حق ندارد دیگری را صرفا به دلیل تفاوت فکری منحرف بداند البته توجه داریم ما باید مرز خود را با اباحی گری و ارجاع مشخص کنیم.

او ادامه داد: اگر حوزه های علمیه خود را متولی حل این مساله می دانند همزمان با راه اندازی ۳۰۰ درس خارج، پاسخگویی به سئوالات فراوانی را هم برعهده بگیرند که بسیاری از آن سئوالات پنهان است و اظهار نمی شود اما در درون افراد وجود دارد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ابراز داشت: حضور حضرت زهرا(س) در آن شرایط درسی برای همه ماست و این پیام را دارد که رسالت و ماموریت زنان در خانه داری و تربیت فرزند خلاصه نمی شود بلکه آنها مسئولیت های مهمتری هم دارند گرچه تربیت فرزند خود مسئولیت مهمی است و مردان توانایی برعهده گرفتن این نقش را ندارند اما در عین حال نباید بگذاریم به تدریج که شرایط دنیا عوض شده، نقش زنان منحصر به همین مقدار شود.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان