ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس پایبند نبوده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 10:11

ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس پایبند نبوده است

شماره: 23453
Aa Aa

تروئیکای اروپا در این  بیانیه که در حاشیه نشست فصلی شورای حکام صادر شده از تهران خواستند با نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی موافقت کند.

در در بیانیه‌ مشترکی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان ادعا شد؛
ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس پایبند نبوده است

سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در بیانیه‌ مشترکی مدعی شدند که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس در مارس گذشته پایبند نبوده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، تروئیکای اروپا در این  بیانیه که در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده است  از تهران خواستند که با نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی موافقت کند.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه مدعی شدند که ایران اراده‌ای از خود برای اجرای تعهدات شفاف ساز مندرج در بیانیه مشترک ماه مارس با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان نمی‌دهد.

  •  

تا تحریم‌ها کامل رفع نشود روند فعلی را ادامه می‌دهیم

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران پس از جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت:

سه کشور اروپایی نمی‌توانند از ما انتظار داشته باشند که به طور کامل برجام را اجرا کنیم ولی آنها تعهدات خود را انجام ندهند. اقدامات ما در راستای قانون اقدام راهبردی است. مادامی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند و تحریم‌ها کامل رفع نشود طبیعی است که ما همین روند را ادامه خواهیم داد.

وی اظهار داشت:

موارد پادمانی از چهار به ۲ کاهش پیدا کرده است؛ ما با دشمنی و پرونده سازی مواجه هستیم. روند فعلی نشان نمی‌دهد فضا به سمت قطعنامه یا حرکت‌هایی برود که ایران را به عکس‌العمل‌های قانونی مستحکم و قاطع وارد کند.

  •  

مواضع ضدایرانی پارلمان اروپا باعث لطمه فراوان به روابط تهران و بروکسل شده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در  واکنش به مواضع و اظهارات رئیس پارلمان و برخی نمایندگان اتحادیه اروپایی در جلسه پارلمان اروپا گفت:

اظهارات مداخله‌جویانه روز گذشته برخی نمایندگان پارلمان اروپا در خصوص مسائل داخلی ایران، بروشنی بازتاب دهنده اثرپذیری برخی سیاستمداران اروپایی از کارزارهای اطلاعات غلط و در بهترین حالت بیانگر گرفتار آمدن آنان در باتلاق مشورت‌های مغرضانه و سوگیرانه است. مواضع ضدایرانی پارلمان اروپا در طول یک سال اخیر باعث لطمه فراوان به روابط ایران با اتحادیه اروپا شده است. از اتحادیه اروپا قویا انتظار می‌رود اجازه ندهد برخی از عناصر آن مجموعه، اظهاراتی غیرسازنده، بی‌اساس و مغایر با تلاش‌های ادعایی برای حفظ مسیر ارتباط و گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را مطرح کنند.

  •  

 پاسخ بيانيه غرب در شوراى حكام را به گروسى مى‌دهیم

ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه مشترک منتشر شده در نشست شورای حکام نیز گفت:
 این بیانیه با محوریت انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در حالی به انتقاد از وضعیت همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته که با تعاملات انجام شده از ابتدای سالجاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفتگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفتگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است. ایران پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی سه کشور اروپایی نشان خواهد داد و این پاسخ به مدیرکل آژانس اطلاع رسانی خواهد شد و بی تردید، اعمال فشار سیاسی علیه ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.

  •  

٦٣عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

ما از مدیر کل [آژانس اتمی] بابت تلاش‌های گسترده برای تعامل با ایران بر سر مسائل باقی‌مانده پادمانی و اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر توسط آژانس قدردانى و درخواست مدیر کل آژانس در خصوص همکاری ایران با این نهاد بین‌المللی را تکرار می‌کنند.

این کشورها همچنین مدعی شده‌اند که همکاری ایران با آژانس «ناکافی» بوده است:

علی‌رغم وجود نشانه‌هایی در ماه ژوئیه مبنی بر پیشروی محدود ایران به سمت اجرای بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما با نظر مدیر کل درباره عدم حصول پیشرفت از آن زمان موافقیم. ایران طی ده ماه گذشته از ارائه توضیحات موثق فنی درباره وجود ذرات اورانیوم دارای منشا انسانی در مکان‌های اعلام‌نشده در این کشور خودداری کرده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان