ایران به شرط انجام تعهدات شرکا متعهد به اجرای برجام است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 3 مرداد 1403 - 22:59

ایران به شرط انجام تعهدات شرکا متعهد به اجرای برجام است

شماره: 15168
Aa Aa

همه تحریم ها باید به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند| ایران به تعهدات خود پایبند بوده اما سه کشور اروپایی و امریکا تعهدات خود را اجرا نکرده اند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد؛
ایران به شرط انجام تعهدات شرکا متعهد به اجرای برجام است

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت:

ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل و در پاسخ به نظرات برخی از هیاتها در خصوص برجام و توانمندی موشکی ایران گفت:

واقعیت انکار ناپذیر درباره برجام آن است که در حالی که ایران به تعهدات مربوط خود پایبند بوده  سه کشور اروپایی و امریکا تعهدات خود را اجرا نکرده اند. ایران متعهد به اجرای برجام است به شرط این که دیگر شرکای برجام تعهدات خود را انجام دهند و همه تحریم های ناعادلانه به سرعت و با امکان راستی آزمایی برداشته شوند. توان موشکی دفاعی ایران نیز در چارچوب حقوق مسلم و طبق تعهدات بین المللی کشورمان دنبال شده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تگفت:

این رقابت های استراتژیک میان قدرت های بزرگ است که به مدرنیزاسیون و مسابقه تسلیحات هسته ای بیشتر دامن می زند. خلع سلاح هسته ای نیز وظیفه مصرح قدرت های هسته ای طبق ماده ۶ معاهده ان پی تی است که هنوز پایبندی خود به آن را نشان نداده اند از جمله سال گذشته در کل دنیا و در شرایط لزوم مبارزه با کرونا بیش از ۷۲ میلیارد دلار برای سلاحهای هسته ای به هدر رفته است و بودجه درخواستی دولت امریکا برای سال ۲۰۲۲ مبالغ مربوط به سلاحهای هسته ای را نسبت به بودجه زمان ترامپ همچنان حفظ یا افزایش داده است.

وی تصریح کرد مواضع آمریکا و رژیم اسرائیل مانع ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه – ابتکار ایران از سال ۱۹۷۴ – شده است و نظام بین‌الملل باید برای عضویت این رژیم در معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای این رژیم فشار وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران سلاحهای کشتار جمعی را رد می کند و خواهان اجرای کامل و بدون گزینشی کنوانسیون های سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک است.

وی همچنین از آمریکا به عنوان تنها دارنده سلاح های شیمیایی خواست تا سلاح های شیمیایی خود را در اسرع وقت منهدم و تحفظ مربوط به پروتکل ۱۹۲۵ ژنو را پس بگیرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اقدامات اخیر برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو و سایبر را نگران کننده دانست و اعلام کرد که هر دو حوزه باید صلح آمیز و میراث مشترک بشریت باقی بمانند و در این راستا سازمان ملل کارکرد شمولگرا، شفاف خود را بر اساس قاعده اجماع عملی کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان