ایران می گوید هیچ مذاکره دوجانبه ای با آمریکا نخواهد داشت | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 4 شهريور 1403 - 1:47

ایران می گوید هیچ مذاکره دوجانبه ای با آمریکا نخواهد داشت

شماره: 12595
Aa Aa

خطیب زاده گفته ما غیر از برجام فعلا موضوعی با آمریکا نداریم. در مورد برجام هم نیاز به کانال‌های پشت پرده نیست. هرچه بخواهیم به شکل مستقیم گفتیم.

با اعلام سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
ایران می گوید هیچ مذاکره دوجانبه ای با آمریکا نخواهد داشت

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خویش در پاسخ به این سوال که ایران طالبان را تروریستی دانسته اما با این گروه مذاکره هم می‌کند گفت:

طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی این گروه در پاکستان و کشورهای دیگر به صورت رسمی بر قرار است و با دولت مستقر در افغانستان در حال گفت‌وگو و مذاکره هستند. این سفر نیز به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده و هم در این مورد تبادل نظرهایی از پیش انجام شده بود. ما موضوع شهدای خودمان در مزارشریف را فراموش نکرده‌ایم و همواره برای پیداکردن عاملین آن گفت‌وگو کرده‌ایم. ما همواره اعلام کرده‌ایم که از گفت‌وگوهای بین الافغانی حمایت می‌کنیم. طالبان بخشی از این گروه‌ها و بخشی ازواقعیت افغانستان امروز و آینده و نه همه آن است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره امکان پذیرش آمریکا توسط ایران برای حضور در برجام بیان داشت:

ما منتظر اقدام ایالات متحده هستیم. اقدام یعنی رفع موثر تمامی تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ با گردن کشی و سرکشی د باره معادلات و نظام‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اتفاق افتاده است. ما باید آثار رفع تحریم را در ایران ببینیم؛ یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخ آنها یک امضا بر روی کاغذ است؛ آنچه که ما منتظر آن هستیم اظهار نظر نیست و این است که سرمایه‌های ملت قابل دسترسی باشد، نفت ملت به راحتی توسط شرکت‌ها مبادله شود و پول آن بازگردد، بیمه تامین شود و زنجیره از آثار رفع تحریم را ببینیم و روشن است که هر موقع این اقدامات عملی را از ایالات متحده ببینیم متناسب و مناسب با آن پاسخ خواهیم داد. ایالات متحده نه‌تنها از برجام خارج شده بلکه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد نیز هست. بازگشت ایالات متحده آمریکا به صورت اتومات و با یک امضای خاص نمی‌تواند انجام شود، مهمترین بخش آن بخش رفع تحریم است. تا تمام و کمال و بدون پیش شرط، رفع موثر تحریم‌ها از سمت ایالات متحده اتفاق نیفتد آمریکا به عنوان یک ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل برجام شناخته می شود. ما حداقل و حداکثر نداریم. برای ما آنچه که روی کاغذ نوشته شده و تعهدی را که ایالات متحده پذیرفته و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ ملاک است بنابراین انتظار می‌رود اگر دولت آقای بایدن به دنبال اصلاح مسیر غلط دولت پیشین ایالات متحده است باید این مسیر را انجام دهد. نظرات منفی و مثبت برای ما  مهم نیست اما تنها به اقدام ایالات متحده نگاه می‌کنیم و آنها مبنای پاسخ خواهد بود. اساسا آمریکا ناقض کامل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بوده و ایران از این قطعنامه خارج نشده است. برخی اقدامات جبرانی انجام شده است و طرفی که در نقض کامل است باید به توافق بازگردد و بیش از این چانه‌زنی‌های بی‌مورد است. به محض آن که آمریکا اقدامات موثر انجام شود، ایران هم اقدام موثر انجام خواهد داد. قانون مجلس روشن است و تا چند هفته دیگر به تاریخی که در قانون مجلس مشخص شده می‌رسیم و اگر تا آن موقع اقدام موثری انجام نشده باشد، دولت موظف به برداشتن اقدامات و گام دیگری است. فکر می‌کنیم توپ در زمین کسانی است که چندین سال تلاش کردند ایران از برجام و ابعاد رفع تحریمی آن منتفع نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رد و بدل شدن پیام بین ایران و آمریکا درباره برجام گفت:

گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت. آمریکا در ابتدا باید به آنچه گفته یعنی اجرای موثر رفع تحریم‌ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند و اگر این اقدامات به خوبی انجام شد می‌تواند عضو ۱+۵ باشد. بازگشت به میز برجام هم مراحل خاص خود را دارد. ما غیر از برجام فعلا موضوعی با آمریکا نداریم. در مورد برجام هم نیاز به کانال‌های پشت پرده نیست. هرچه بخواهیم به شکل مستقیم گفتیم. این مسائل در کمیسیون مشترک و نشست غیررسمی وزرا گفته شده است. از طریق حافظ منافع نیز مسائل مطرح شده است.   

او درباره اظهارات اخیر مشاور امنیت رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است خاطرنشان کرد:

ما به گفته‌های افراد تا اقدامی مشاهده نکنیم اهمیت ویژه‌ای قائل نخواهیم شد. چه آنهایی که مثبت گفته می‌شود و چه آنهایی که منفی است از این دست صحبت‌ها زیاد شنیده‌ایم اما منتظریم اقدامات دولت آمریکا را مشاهده کنیم. ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست که برخاسته از اعتقادات و فتوای رهبری ما و هم مبتنی بر راستی‌آزمایی‌های آژانس است. تمامی اقدامات ایران زیر نظر آژانس و اطلاع آنها و راستی‌آزمایی‌های آنهاست. بهتر است آمریکا دست از فرافکنی بردارد. آمریکا چهار سال سراسر شرم را پشت سر گذاشته ‌است؛ توصیه ما به دولت جدید آمریکا این است که از چهار سال مقاومت ایران و شکست حداکثری ترامپ درس گرفته و به مسیر تعامل با ملت ایران برگردند.  

وی درباره تهدیدات اسرائیل و ارتباط آن با فعال شدن آژیر خطر در غرب تهران گفت:

جواب این اتفاق را دستگاه‌های ذیربط داده‌اند اما درباره تهدیدات اسرائیل، آنها وقتی در نقطه ضعف و اوج قرار بگیرند، تهدیدات‌شان بیشتر می‌شود. این تهدیدات بچگانه است. آنها باید مراقب مرزها و آسمان خود باشند. ما اهل تهدید نیستیم بلکه پاسخ خود را به موقع خواهیم داد که قبلاً هم داده‌ایم. 

خطیب‌زاده درباره روابط ایران و عربستان سعودی اظهار داشت:

همواره موافق همکاری در منطقه بدون دخالت کشورهای فرامنطقه ‌ای هستیم. کشورهای فرامنطقه‌ای ریشه‌ گرفتاری و بحران در منطقه ما هستند و چندین دهه است که منطقه را به دلایل نیات شومشان گروگان سیاست‌های غلط کرده‌اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان