ایران و بلاروس هشت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:02

ایران و بلاروس هشت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

شماره: 21552
Aa Aa

ابراهیم رئیسی گفته ایران و بلاروس با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند؛ این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی می‌شود و هم به پیشرفت ملت‌ها منجر خواهد شد.

سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به تهران؛
ایران و بلاروس هشت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

سید ابراهیم رئیسی و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور جمهوری اسلامی ایران و بلاروس طی مراسمی در تهران نقشه راه همکاری های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.
به گزارش اسپادانا خبر، مقامات ارشد ایران و بلاروس اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.
این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.

ایران و بلاروس در تهران هشت سند همکاری به امضا رساندند که رسیدن به حجم تجارت ۱۰۰ میلیون دلار در سال از جمله مهمترین محورهای ترسیم شده است.

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با الکساندر لوکاشنکو با اشاره به نشست مشترک دوطرف اظهارکرد:

توافقات خوبی‌ در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، کشاورزی و راه امضاء شده‌است که امیدواریم گام‌هایی در جهت توسعه روابط بین دو کشور باشد. امیدواریم این دیدار گام‌هایی در جهت توسعه همکاری‌های دو کشور باشد. مصمم هستیم روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس را افزایش دهیم. مذاکرات خیلی خوب و ثمربخشی با رئیس جمهور بلاروس در این زمینه داشتیم. در سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا می‌توانیم همکاری‌های خیلی خوبی داشته باشیم و این همکاری‌ها با توجه به منافع مشترک به همکاری بین‌المللی منجر شود. اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست. این روابط در سی سال وجود داشته است اما پس از تشکیل این دولت روابط بیشتر شده و الان شرایط ما با گذشته قابل مقایسه نیست. هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالف هستند و این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی می‌شود و هم با توجه به ظرفیت خوب بین کشورهای مستقل به پیشرفت ملت‌ها و دولت‌ها منجر خواهد شد. معتقدیم کشورهای مستقل می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. این همکاری می‌تواند راهی برای مقابل با تحریم‌ها باشد. این کشورها باید از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند. امیدوارم این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

لوکاشنکو نیز گفت:

آخرین بار 17 سال پیش سفر رسمی به ایران داشتم و باید بگویم هیچ تحریمی نتوانسته است که ایران را از پیشرفت بازدارد. امروز روابط دو کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم. دوره‌ای از توقف در همکاری ‌ها وجود داشت اما از این دوره عبور کردیم و اسناد و تفاهم‌نامه‌های زیادی امروز به امضا رسید که اگر آنها اجرایی شود می توانیم به هدف خود در توسعه روابط برسیم. تحریم دوره فرصت‌هاست و نباید این فرصت ایجاد شده را از دست داد. بسیار خوشحالم که بگویم مواضع دو کشور در مواضع منطقه‌ای و بین المللی همگون و مشترک است و هر دو کشور خواهان ایجاد جهانی چند قطبی و عادلانه هستند.

وی با بیان اینکه دو کشور اعتماد کامل به یکدیگر دارند گفت:

حجم تبادلات تجاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده اما هنوز از سطح انتظارات دو کشور دور است. امروز تاکید می‌کنیم همه توافقات بدون حاشیه‌ای باید اجرا شوند. باید سطح روابط دو کشور را ارتقاء دهیم.

لوکاشنکو از رئیسی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان