تهران به پایتخت ائتلاف علیه تروریست تبدیل شده است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 20:21

تهران به پایتخت ائتلاف علیه تروریست تبدیل شده است

شماره: 18825
Aa Aa

سفرای خارجی در مسائل داخلی ایران مداخله نکنند.| ایران وزنه تعادل مسائل منطقه‌ است| مذاکرات دوحه خوب بود و راه را برای ادامه مذاکرات باز گذاشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
تهران به پایتخت ائتلاف علیه تروریست تبدیل شده است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

تهران به پایتخت دیپلماسی و اتحاد برای صلح و ائتلاف علیه تروریست و مبارزه علیه یکجانبه‌گرایی تبدیل شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

دیپلماسی هوشمند، پویا و عملگرای ایران در ماه‌های گذشته همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت ثبات در منطقه و تعمیق دوستی به کار گرفته است. ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش سازنده‌ای در ایجاد صلح در سوریه دارد. همچنین در موضوعی مانند اوکراین نیز ایران مرجع مشورت است. دوران یکجانبه‌گرایی و تک قطبی تمام شده است. صاحبان منطقه به نسخه پیچی‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای که حضورشان منطقه را از پیشرفت بازداشته نیازی ندارد. منطقه ما بیش از اینکه نیازمند ائتلاف‌های پوشالی و سامانه‌های پدافند باشد که تنها چرخ کمپانی‌های تسلیحاتی غرب را می‌چرخاند به مکانیسم همکاری امنیتی جمعی نیاز دارد. خلیج فارس خانه همه ماست و دولت‌ها و ملت‌های منطقه می‌توانند در چهارچوب امنیت دسته جمعی صلح و ثبات را برای ملت‌های منطقه به ارمغان بیاورند.

او در پاسخ به این سؤال که برخی مقامات آمریکایی اعلام می کنند که ایران تمایلی برای حصول توافق ندارد گفت:

بر خلاف ادعای طرف آمریکایی در خصوص ناکام ماندن مذاکرات دوحه این مذاکرات خوب بود و راه را برای ادامه مذاکرات باز گذاشته است. آقای بوررل هم با حسن نیت و جدیت در تلاش برای ادامه مذاکرات هستند. طرف ایرانی هم با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند. گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با آقای بوررل هم با تمرکز بر ادامه مذاکرات بوده است. زمینه برای ترافق فراهم است و معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد غیر از اینکه دولت آمریکا باید تصمیم خود را اتخاذ کند. دولت آمریکا از یک سو تاکید می‌کند اراده داریم و از سوی دیگر به نظر می‌رسد مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند و دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی بگیرد. اگر آمریکا به این موضوع از دریچه منافع ملی آمریکا و نه منافع رژیم صهیونیستی نگاه کند زمینه برای توافق هموار است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مورد توانایی ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران گفت:

ظرفیت های هسته‌ای ایران بسیار بالایی است اما همانطور که بارها اشاره شده فناوری هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و در بازدیدهای مکرر و متعدد بازرسان آژانس و در گزارش‌های متعدد آژانس بارها بر صلح آمیز بودن فناوری و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید شده است. در بحث سلاح های کشتار جمعی فتوای مقام معظم رهبری را داریم و تغییری در نگاه و موضع ایران ایجاد نشده است.

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که آیا برخوردهای گشت ارشاد به دستور روسیه صورت می‌گیرد؟ اظهار داشت:

قطعا انتظار نداریم که سفرای محترم خارجی مقیم در تهران در موضوعات و مسائل داخلی ایران اظهارنظر کرده یا مداخله کنند. وزارت خارجه حتما نسبت به این موضوع حساسیت دارد و بر مبنای مسؤولیت‌ها و وظایف ذاتی خود عمل می‌کند. باید تلاش کنیم از دامن زدن به موضوعاتی که می‌تواند موجب بروز حواشی غیرضروری در مناسبات ما با همسایگان و کشورهای منطقه شود خودداری کنیم و تلاش کنیم با نگاه واقع بینانه به قضایا نگاه کنیم. باید اظهارات جاگاریان را دقیق بخوانم و ببینم نظر ایشان چه میزان با اظهاراتش انطباق داشته باشد. فضای جلسه را تبدیل به قرائت بیانیه سیاسی علیه کشورهای دیگر نکنید.

شایان ذکر است سفیر روسیه در تهران پیشتر گفته بود:

دولت‌های غربی فقط هدفشان این است که ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم. در ساختارهای بین‌المللی، ما و ایران چه درخصوص حقوق بشر و چه درخصوص مسائل دیگر از یکدیگر حمایت می‌کنیم چون ما هر دو درحال‌حاضر در یک سنگر هستیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان