تهران خواستار رفع تحریم های 300 نهاد و فرد ایرانی شده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 24 تير 1403 - 1:14

تهران خواستار رفع تحریم های 300 نهاد و فرد ایرانی شده است

شماره: 16786
Aa Aa

ایران خواستار آن شده است که به جای برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته بتواند سانتریفیوژها را در داخل ایران مهر و موم و انبار کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ایرانی ادعا کرد؛
تهران خواستار رفع تحریم های 300 نهاد و فرد ایرانی شده است

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ایرانی ادعاهایی را درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین مطرح کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، یک مقام ارشد ایرانی مدعی شده در مذاکرات وین حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس امکان‌پذیر است.

یک دیپلمات غربی هم مدعی شده چنانچه همه چیز خوب پیش برود حصول توافق تا اوایل ماه مارس امکان‌پذیر است.

یک مقام ارشد ایرانی گفته تهران خواستار آن است که به جای برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته بتواند سانتریفیوژها را در داخل ایران مهر و موم و انبار کند.

رویترز همچنین به نقل از این مقام ارشد ایرانی مدعی شد که تهران خواستار آن است که تحریم ها علیه 300 نهاد و فرد که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند رفع شوند.

  •  

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین بحث و تبادل نظر کردند.

در این گفت و گوی تلفنی بورل ضمن تقدیر از تلاش هیئت جمهوری اسلامی ایران و سایر هیئت ها در مذاکرات وین با اشاره به تلاش های زیاد همه طرف ها در جریان این مذاکرات گفت:

مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده و لازم است همه طرف ها با انعطاف و در نظرداشت مقدورات و محدودیت های یکدیگر به پیشرفت مذاکرات کمک کنند.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش های آقایان جوزف بورل و انریکه مورا اظهار کرد:

برخی شتاب زدگی ها، بازی تکراری با متن و عدم نمایش اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکاء در وین از سوی طرف غربی باعث تطویل غیرضروری مذاکرات شده است. ضروریست در هرگونه پیشنهادی، حقوق و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود. ما به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است عقب نشینی نخواهیم کرد.

  •  

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در کنفرانسی خبری درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت:

مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی به برجام وارد مرحله نهایی شده و فرصت مهمی را برای بازگرداندن این توافق به مسیرش فراهم کرده است. در عین حال همچنان مشکلات حائز اهمیتی باقی مانده که باید حل و فصل شوند. یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید که ۹۰ مایل تنها نیمی از راه یک مسیر ۱۰۰ مایلی محسوب می‌شود چراکه مسیر در انتها سخت می‌شود. در مرحله نهایی مذاکرات تمامی طرفین باید احترام متقابل را حفظ کرده، خارج از چارچوب فکر کنند، به اجماع برسند و درخصوص مشکلات برجسته به پیشرفت‌هایی دست یابند. این بر عهده آمریکا - مسبب بحران هسته‌ای ایران - است تا در برابر گام‌های متقابل طرف ایرانی تدابیر فعال بیشتری اتخاذ کند تا تمامی مشکلات باقی‌مانده به زودی حل و فصل شود. ما به همکاری با تمامی مشارکت‌کنندگان ادامه می‌دهیم تا مذاکرات ازسرگیری پایبندی‌ها پیشرفت کند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان