حتی یک ساعت فرصت به تروریست‌ها به ضرر امنیت منطقه است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 10:22

حتی یک ساعت فرصت به تروریست‌ها به ضرر امنیت منطقه است

شماره: 23462
Aa Aa

او گفته توجه ایران به تامین امنیت ملی و مبارزه با تروریست‌ها و انتظار برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین دو کشور از سوی بغداد جدی است.

امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با «فواد حسین»؛
حتی یک ساعت فرصت به تروریست‌ها به ضرر امنیت منطقه است

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری مشترک با «فواد حسین» همتای عراقی خود در تهران گفت:

«امروز در مورد اجرای کامل توافق امنیتی بین ۲ کشور گفت‌وگوی مهمی داشتیم».

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، امیرعبداللهیان اظهار داشت:

«تجربه به خوبی نشان داده که ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است و ما خرسند هستیم که در جریان دیدار امروز وزیر امور خارجه عراق اطلاعات بسیار خوبی در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران، انتقال آن‌ها به عمق خاک عراق، تلاش برای خلع سلاح کردن آن‌ها و اجرای کامل بندهای توافق امنیتی بین ۲ کشور ارائه دادند».

وی افزود:

«مراحل بعدی این توافقنامه طی روزهای آینده در چارچوب توافق صورت گرفته بین دو کشور اجرایی می‌شود». ایران و عراق دو کشور همسایه در منطقه غرب آسیا هستند و در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در تمام ابعاد مناسبات بین ایران و عراق هستیم».

او با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره در هفته گذشته با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس‌جمهور ایران در نقطه صفر مرزی گفت:

«این توافق می‌تواند به گسترش مناسبات ۲ کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تسهیل سفر اتباع دو کشور کمک کند. همکاری‌های نیرومندی در این زمینه‌ها بین ایران و عراق جریان دارد و ما امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان آوریم».

وی گفت:

«در دیدار امروز در ارتباط با مسائل منطقه و بین‌الملل نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم. همواره مقامات عالی رتبه عراق و آقای فواد حسین نقش مهم و سازنده‌ای را در موضوع کمک به مذاکرات برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است ایفا کرده‌اند و ما از این نقش سازنده و تلاش‌های انجام شده سپاسگزاری می‌کنیم».

امیرعبداللهیان با بیان اینکه بخشی دیگر از گفت‌وگوی امروز ما به موضوع اجرای دقیق موافقتنامه امنیتی بین دو کشور اختصاص داشت گفت:

«ما نسبت به کلام مقامات عراقی نسبت به اجرای این توافقنامه امنیتی مانند دیگر توافقنامه‌هایی که بین دو کشور اجرایی و عملیاتی شده است اطمینان داریم».

او با اشاره به توجه جدی ایران به تامین امنیت ملی خود و مبارزه با تروریست‌ها و انتظار ایران برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین دو کشور ایران و عراق از سوی بغداد گفت:

«حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پر افتخار روابط ایران و عراق زدوده شود».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با همکاری‌های ایران و عراق و در ارتباط با موضوع آب اظهار کرد:

«در ارتباط با این موضوع قرارداد الجزایر همه جزئیات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط‌العرب را در بر دارد. در مسائل اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور دو کشور است ادامه می‌دهیم».

امیرعبداللهیان با بیان اینکه لایروبی اروند رود باید در اسرع وقت انجام شود ادامه داد:

«ایران و عراق در ارتباط با مسائل محیط زیستی مشکل مشترکی به نام گرد و غبار را دارد. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در ایران برگزار شد و عراق نیز در این نشست حضور فعالی داشت. ما با عراق همکاری‌های نیرومندی در راستای مقابله با گرد و غبار و مسائل محیط زیستی داریم و توافقات خوبی در این زمینه مورد توجه قرار داده‌ایم و نسبت به اجرای آنها اهتمام داریم».

وی همچنین تاکید کرد: «ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در غرب آسیا از عالیترین مناسبات دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است».

  •  

هشدار جدی رئیسی درباره حضور تروریست ها در مرز مشترک ایران و عراق

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در دیدار «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق ضمن قدردانی از میزبانی کریمانه دولت و ملت این کشور از زوار امام حسین (ع) و برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی، همکاری وزارتخانه‌های دولت عراق، نیروهای مرزبانی و حشدالشعبی و همچنین همت مردم عراق به‌ویژه موکب‌داران را در برگزاری باشکوه این مراسم مهم و تاثیرگذار دانست.

 

254

 

رئیسی در ادامه اختلاط و امتزاج خون شهدای ایرانی و عراقی از جمله سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در دفاع از اعتات مقدسه و تمامیت ارضی عراق در کنار روابط دینی، فرهنگی و تاریخی را مهمترین سند در استحکام روابط دو کشور و نفی کننده هرگونه جدایی میان دو ملت دانست و گفت:

در روزهایی که عراق تحت محاصره گروه تروریستی داعش بود، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای دفاع از عراق مضایقه نکرد و ثابت کرد ایران دوست روزهای سخت عراق است.

او با بیان اینکه حضور گروهک‌های تروریستی در مرز مشترک یا درون خاک عراق به هیچ وجه از سوی ایران قابل تحمل نیست بر لزوم اجرای کامل توافقات مربوطه تاکید کرد.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق به رئیسی، دیدارهای مستمر هیئت‌های دپلماتیک و مقامات عالی‌رتبه دو کشور را نشانده روابط مستحکم، قوی و رو به گسترش ایران و عراق دانست و گفت‌:‌

امروز روابط دو کشور از روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی فراتر رفته و به برکت عشق دو ملت به امام حسین (ع)، شاهد روابط شخصی و خانوادگی میان مردم ایران و عراق هستیم و باید از این روابط بی‌نظیر صیانت کنیم.

وزیر امور خارجه عراق در ادامه ضمن ارائه گزارشی از اجرای توافقات دو کشور از جمله در حوزه امنیتی، بر پایندی و تعهد کامل عراق به این توافقات تاکید کرد و گفت‌:

دولت عراق به هیچ عنوان به هیچ جریان و گروهی اجازه نخواهد داد از خاک این کشور ‌تهدید و تعدی به مرزهای همسایگان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران صورت دهند یا در خاک عراق استقرار یابند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان