در صورت نیاز دوباره وجوه آزاد شده ایران را مسدود کنیم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:46

در صورت نیاز دوباره وجوه آزاد شده ایران را مسدود کنیم

شماره: 23454
Aa Aa

کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید نیز ادعا کرده اگر ما برداشتی را تایید نکنیم چیزی به ایران منتقل نخواهد شد. این یک چک سفیدامضا نیست.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه امور آمریکا؛
در صورت نیاز دوباره وجوه آزاد شده ایران را مسدود کنیم

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه امور آمریکا در یک نشست خبری به ارائه توضیحات مفصلی درباره صدور معافیت برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران در کره جنوبی به بانک‌های قطری و توافق مبادله زندانی بین واشنگتن و تهران پرداخت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از همشهری، میلر در پاسخ به سوالی درباره اینکه معافیت‌های اعطایی دقیقا چه بودند گفت:

«معافیت‌هایی که وزیر امور خارجه آمریکا (آنتونی بلینکن) امضا کرد و به کنگره ابلاغ شد برای انتقال وجوه ایران از حساب‌های کره جنوبی به حساب‌هایی در قطر از طریق بانک‌های اروپایی بود. [این پول در قطر] برای مصارف بشردوستانه با نظارت دقیق وزارت خزانه‌داری در دسترس خواهند بود و در نهایت همانطور که قبلاً گفتیم برای آزادی و بازگشت پنج زندانی از ایران به خانه هستند».

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این معافیت‌ها ضروری بودند توضیح داد:

«اینکه ۶ میلیارد دلار در این حساب‌ها نگهداری می‌شد. دولت قبلی این حساب‌ها را راه‌اندازی کرد یا اجازه داد این حساب‌ها ایجاد شود تا کشورها بتوانند نفت ایران را خریداری کنند. سپس پول به این حساب‌ها می‌رفت. ایران تحت رژیمی که توسط دولت قبلی ایجاد شده بود همیشه می‌توانست به وجوه موجود در این حساب‌ها دسترسی داشته باشد و در جاهای دیگر خرج کنند. این حساب‌ها در هند یا برزیل بودند و در دولت قبلی بدون هیچ محدودیتی خرج می‌شدند. زمانی که این دولت روی کار آمد ما محدودیت‌هایی را روی این حساب‌ها اعمال کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها فقط می‌توانند برای اهداف بشردوستانه استفاده شوند اما تعدادی از بانک‌ها علی‌رغم تضمین‌هایی که داده بودیم نمی‌خواستند در معاملات مربوط به این حساب‌ها شرکت کنند. بنابراین لازم بود وزیر این معافیت‌ها را ارائه دهد تا امکان انتقال پول از کره جنوبی از طریق حساب‌های بانکی در اروپا به قطر فراهم شود».

میلر در پاسخ به این سؤال که چرا مدت زمان زیادی طول کشید تا دولت کنونی کاخ سفید معافیت‌ها را اعطا کند اظهار داشت:

«من فقط می‌توانم بگویم که این از ابتدا یک فرآیند پیچیده بوده است ولی ما تصریح کردیم که این وجوه موجود در حساب‌های قطری فقط می‌تواند برای اهداف بشردوستانه استفاده شود».

وی در واکنش به اظهارات یک خبرنگار مبنی بر اینکه آمریکا در حال پرداخت پول به ایران است گفت:

«اینجا هیچکس به ایران یک دلار هم نداده است. آنها سرمایه‌های ایران است. آنها پول خود ایران است. شما دید که برخی سیاستمداران گفتند که آمریکا به ایران پول می‌دهد ولی این درست نیست. آنها پول ایران است، ما نمی‌توانیم چیزی را برای ما نیست، اعطا کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی برای اظهارنظر درباره صحبت‌های «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره آزاد بودن هرگونه استفاده از این پول‌ها مدعی شد:

«این خط‌مشی دولت قبلی بود که در آن این حساب‌ها مجاز بودند برای اهدافی خرج شوند که ما نمی‌توانستیم آنها را ردیابی کنیم. این سیاست این دولت نیست و چنین ترتیبی در اینجا ملاحظه نشده است. واقعیت این است که وقتی این پول به حساب‌ها در قطر برسد تحت نظارت دقیق وزارت خزانه‌داری آمریکا در آنجا نگهداری می‌شود. این پول فقط برای مقاصد بشردوستانه قابل استفاده است و ما مراقب خرج کردن آن وجوه خواهیم بود و در صورت نیاز می‌توانیم دوباره آنها را مسدود کنیم».

او ادعا کرد:

وزارت خزانه‌داری آمریکا نظارت سختگیرانه‌ای بر نحوه استفاده از این منابع دارد. ما در خصوص نحوه استفاده از این منابع هوشیارانه عمل کرده و این توانایی را داریم تا بر استفاده از آن‌ها نظارت کنیم.

  •  

همزمان، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شد که ایران نمی‌تواند هرطور خواست از وجوه منتقل‌شده از کره جنوبی به قطر استفاده کند.

کربی در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در واکنش به اظهارات ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نبودن محدودیت بر استفاده از پول‌ها در قطر گفت:

خیر، این درست نیست. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که این پول و سرمایه را فقط بتوان برای اهداف بشردوستانه، غذایی و دارویی، ساخت تجهیزات پزشکی یا حتی اهداف آموزشی اختصاص داد. هر برداشتی از حساب‌های قطری تحت یک‌سری نظارت و بررسی قرار می‌گیرد. آنها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ملی قطر بررسی می‌شوند حتی اینکه چه مقدار می‌خواهند برداشت کنند نیز بر اساس هشت سازمان و شرکتی که برای انتقال کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران قرار دارند، نیز بررسی خواهد شد. پس هر مبلغی که قرار است بر اساس نیاز به چیزی اختصاص داده شود. ما نظارت و شفافیت کامل بر آن خواهیم داشت. اگر ما برداشتی را تایید نکنیم چیزی به ایران منتقل نخواهد شد. پس این یک چک سفیدامضا برای آنها نیست.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های این سیستم نگهداری وجوه ایران در قطر بسیار مشخص، دقیق و آشکار هستند افزود:

[مسئولان] ایرانی نیز پای آن را امضا کرده‌اند.البته لازم است که تاکید کنم، این پول مالیات آمریکایی‌ها یا باج برای آزادی گروگان نیست. این‌ها پول‌های ایران هستند که در حساب‌های کره جنوبی مسدود شده بودند و ایران به آنها دسترسی نداشت.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سؤال شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره اینکه پنج ایرانی آزادشده از زندان‌های این کشور ذیل توافق مبادله زندانیان چه جرمی مرتکب شده بودند گفت:

باید دقت کنم که چه مقدار می‌گویم اما در همین حد که بیشتر آنها مربوط به نقض تحریم‌ها و امثالهم است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان