نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 9:14

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت

شماره: 15884
Aa Aa

انریکه مورا گفته ایران پذیرفته که بر اساس شش دور اول مذاکرات کار به جلو برود اما علی باقری می گوید که همه مباحث شش دور گذشته قابل مذاکره است.

پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران؛
نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت.

به گزارش اسپادانا خبر، این نشست یک ساعته به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار شد.

دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین اعلام کرد که مذاکرات کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شده‌ است.

او در توییتر نوشت:

نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات که آغاز کاملا موفقت‌آمیزی داشته است اتخاذ کنند.

انریکه مورا نیز پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت:

مذاکرات برای دو روز آینده ادامه دارد. کارگروه تحریم ها فردا شروع به کار می کند و کارگروه هسته ای هم در روز بعد. ایران پذیرفته است که بر اساس شش دور اول مذاکرات کار به جلو برود اما می خواهد "حساسیت های سیاسی" دولت جدید تهران در مذاکرات گنجانده شود.

مورا در پاسخ به اینکه انتظار و تصور جلسه وزرای خارجه را می توان داشت گفت:

نه به این زودی ها.

وی گفت:

از این که به وین بازگشتیم خوشحالم. حس فوریتی برای بازگرداندن برجام به جایگاه خود وجود دارد اما هیچ بازه زمانی مقطوعی برای آن وجود ندارد. من نسبت به مذاکرات نه خوشبین و نه بدبین هستم. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمامی هیات‌ها عزم خود برای تعامل را ابراز کردند.آن‌ها درک می‌کنند که رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و آن‌ها(ایران) موافقند که به گفت‌وگو درخصوص تعهدات هسته‌ای ادامه دهند.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که رفع تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که پرسید آیا خوش‌بین هستید گفت:

«بله.»

باقری بعد از پایان روز نخست مذاکرات وین به خبرنگاران گفت:

برخی از اعضا از جمله روسیه و چین از مواضع ایران حمایت کردند و اروپایی ها هم تصریح کردند که این کاخ سفید بود که با خروج از برجام مشکلات را ایجاد کرد.

باقری گفت که همه مباحث شش دور گذشته قابل مذاکره است.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود:

نشست امروز نشست امروز کمیسیون مشترک برجام که با شرکت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چهار به علاوه یک برگزار شد دو دستور کار داشت. دستور کار اول مربوط به گزارشی درباره وضعیت اجرای برجام بود و دستور کار دوم درباره دیدگاه‌های طرف‌های شرکت کننده در این نشست در رابطه با مذاکرات در دوره پیش رو بود. در موضوع اول ما نگاه خودمان را بیان کردیم مبنی بر اینکه وضعیتی که الان با آن مواجه هستیم عامل اصلی آن اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها در نقض توافق و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و همینطور نقض قواعد و مقررات بین المللی است.

باقری افزود:

جمهوری اسلامی ایران در این نشست تصریح کرد در دستور کار نخست و اولویت دار کمیسیون مشترک برجام باید رسیدگی به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد که این مساله مورد اتفاق این نشست قرار گرفت و بر همین اساس مقرر شد که صبح فردا نشست کارگروه تحریم در وین برگزار شود.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نسبت به نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوها امیدوار است بیان داشت:

ما در وین صرفا با چهار به علاوه یک گفت‌وگو می کنیم ولی از آنجایی که برای مذاکره اراده جدی و امادگی عملی برای دستیابی به توافق داریم نسبت به آینده خوش‌بین هستیم اما چون به طرف مقابل اعتماد نداریم بر این اساس ساده اندیش هم نیستیم.

باقری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا که پرسید ایران با تجربه خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف‌های اروپایی به دنبال چه ضمانت‌هایی از طرف مقابل است گفت:‌

این یکی از موضوعات در دستور کارگروه لغو تحریم ها است که قرار است فردا راجع به آن بحث شود.

  •  

علی باقری در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرده و گفته که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

توافق شده است که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

پیش‌تر، امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در یادداشتی نوشته بود:

هدف اصلی مذاکرات پیش رو باید اجرای کامل و مؤثر برجام و با هدف عادی سازی روابط تجاری و همکاری های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام ایران باید بتواند به طور کامل از لغو تمامی تحریم ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا در صورت ارائه تضمین، بررسی خسارات و لغو مؤثر و قابل راستی آزمایی تحریم ها اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.

  •  

وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای به تشریح موضوعات مورد بحث در جلسه پرداخت.

براساس بیانیه یادشده این جلسه در فضایی حرفه‌ای و جدی انجام گرفته و تصمیم بر این شد که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

علی باقری، رئیس هیئت ایران طی اظهاراتی در این جلسه بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های علیه این کشور تاکید کرده و گفت:

مسئله رفع تحریم‌ها باید در اولویت اول این ‌مذاکرات قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران در عمل پای‌بندی خود به تعهداتش را نشان داده است بر عزم و اراده تهران برای دستیابی به تفاهمی عادلانه که تامین‌کننده منافع مشروع ایران است تاکید کرد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان