پکن از ایران بخواهد از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 1 مرداد 1403 - 16:06

پکن از ایران بخواهد از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کند

شماره: 23985
Aa Aa

بایدن می گوید که علیرغم پیشرفت‌هایی که در طول نشست با همتای چینی خود به دست آورده‌اند او همچنان رهبر چین را یک دیکتاتور می‌داند.

دیدار رهبران ایالات متحده و چین در شهر سانفرانسیسکو؛
پکن از ایران بخواهد از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کند

رهبران آمریکا و چین در یک دیدار 4 ساعته تنها در دو موضوع ایجاد یک کانال ارتباطی مستقیم بین ارتش دو کشور برای جلوگیری از یک درگیری نظامی ناخواسته و نیز مبارزه با زنجیره تولید نوعی ماده مخدر کشنده توافق کرده اند.

به گزارش اسپادانا خبر، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده پس از 4 ساعت گفتگو با شی جین پینگ، رهبر چین اظهار اطمینان کرد که روابط پرتنش آمریکا و چین در حال بهبود است و از توافقات دو کشور در حوزه مبارزه با زنجیره تامین تولید مواد مخدر و احیای ارتباطات نظامی بین دو کشور سخن گفت.

او در عین حال اذعان داشت که فشارهای عمیق بر روابط پرتنش دو کشور همچنان باقی است.

بایدن گفت که او و شی هرکدام توافق کرده‌اند در دوره‌های اختلاف نظر به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کنند و این گفتگوها را "از مفید ترین و سازنده‌ترین مذاکرات" بین دو کشور دانست و در عین حال افزود دو طرف هنوز اختلاف هایی دارند.

بایدن پس از یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که علیرغم پیشرفت‌هایی که در طول نشست با همتای چینی خود به دست آورده‌اند او همچنان شی را یک دیکتاتور می‌داند.

بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود: آیا همچنان معتقدید شی یک دیکتاتور است؟" گفت:

بله چنین است. منظورم این است که او رهبر کشوری است که با نظام کمونیستی اداره می شود و با الگوی حکومتی ما فرقی اساسی دارد."

دو رهبر در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا آمریکا دیدار داشتند.

شی جین پنگ برای نخستین بار در دوره بایدن برای شرکت در این اجلاس سفری 4 روزه به آمریکا دارد. این نشست با حضور سران 21 کشور حوزه اقیانوس آرام برگزار می شود.

بایدن همچنین در این دیدار 4 ساعته درباره ایران نیز با همتای چینی خود گفتگو کرده است.

بنا به گزارش رسانه های آمریکا رییس جمهوری آمریکا از شی خواسته با توجه به رابطه نزدیک خود با ایران و نفوذش در منطقه از رهبران تهران بخواهد که مانع گسترش جنگ غزه در سطحی منطقه ای شوند.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت دو رهبر چین و امریکا همچنین در مورد بحران در حال گسترش در خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

وی افزود:

بایدن از چین خواست تا از ایران بخواهد از اقداماتی که ممکن است تحریک‌آمیز تلقی شود اجتناب کند.
به نوشته رویترز مقامات چینی به طرف آمریکایی گفتند که با ایران در مورد خطرات منطقه ای گفتگو کرده اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان