حسن روحانی: معادن ایران را باید از حبس آزاد کنیم | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 24 تير 1403 - 7:48

حسن روحانی: معادن ایران را باید از حبس آزاد کنیم

شماره: 10209
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته باید بخشی از تمام صنایع تولیدی را صادر کنیم؛ اگر کیفیت و قیمت نداشته باشیم می‌شود مثل خودرو که فقط مردم خریدارش هستند.

در حوزه فناوری خودکفا شده‌ایم؛
حسن روحانی: معادن ایران را باید از حبس آزاد کنیم

حسن روحانی در مراسم افتتاحیه چند طرح ملی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت:

برای ما بسیار ‌مهم است که امسال سالی پرکار و پرشتاب برای همه مسئولان و کارگران باشد؛ امسال سال تولید ملی و رونق تولید نیست بلکه سال جهش تولید است و ما باید همه توانمان را به کار ببریم و حرکتمان را باید به گونه‌ای افزایش دهیم که سالی پرافتخار برای ملت و کشور باشد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود: تولید فولاد کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به دو برابر تولید فولاد در تاریخ رسیده است. این به معنای آن است که همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و‌ مهندسان شبانه‌روز برای آبادانی کشور تلاش می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: این مهم است که در فولاد رتبه ما دهم بوده است و ما داریم به رتبه هشتم می‌رسیم و ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را امروز دارا هستیم و در معدن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد زنجیره ما، زنجیره منظم و کاملی شده است. 

رییس دولت دوازهم اظهار کرد:

من می‌خواهم خدمت ملت بزرگ ایران بگویم که امروز تمام ایران به کارگاهی عظیم و بزرگ تبدیل شده است و همه در حال کار و تلاش هستند؛ اینکه در بخش صمت ما ۳۸۰۰ طرح مشغول فعالیت هستند و در سال جاری تا پایان سال ۲۰۰ طرح مهم افتتاح می‌شود یعنی همه کشور در حال حرکت است و ما امروز شاهد یک تحول بزرگ هستیم و توانسته‌ایم در هر هفته طرح‌های بزرگ و مهمی را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: ۴هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان ارزش طرح‌هایی است که امروز افتتاح شده‌است که این پاسخ بسیار خوبی به کسانی است که می‌خواستند کشور ما را به زانو درآورند.

روحانی بیان کرد: گزارشی که امروز در بخش لوازم خانگی داده شد، نشان داد که در سال ۹۸ که فشار مضاعف شد، تولید لوازم خانگی ۱۰ درصد افزایش یافت و در برخی از‌ ‌موارد ۳۳ و ۱۲ درصد افزایش یافته است؛ یعنی تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا درآورد.

وی افزود: تولید یخچال فریزر ۳۰۰ هزار دستگاه از امروز افزایش پیدا می‌کند؛ البته تحریم به ما فشار وارد می‌کند و کار ما را سخت می‌کند اما دشمن نتوانست ما را از هدف بازدارد و نتوانسته ما را تسلیم کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تامین مواد اولیه برای ما مهم است گفت: معادن غنی کشور مواد اولیه را برای ما فراهم می‌کند و امروز نیاز نیست ما مواد را از خارج کشور تهیه کنیم؛ تهیه مواد اولیه از معدن شروع می‌شود و تا خط تولید ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: معادن برای ما مهم است. معادن را باید آزاد کنیم. روی کاعذ معادن به کسانی واگذار شده است که کاری انجام نمی‌دهند. این ورق‌ پاره‌هایی که به این افراد دادید برای‌شان مهلت بگذارید اگر توانستند به تعهدات‌شان عمل کنند که هیچ اگر نه معادن را از حبس آزاد کنید.

روحانی گفت: بارها گفته‌ام معادن را می‌توانیم به سهام تبدیل کنیم زیرا که بزرگترین سرمایه برای کشور خواهد بود.

وی با بیان این‌که در دولت دوازدهم کارهای زیادی برای اکتشاف معادن صورت گرفته‌ است گفت: دولت در زمینه اکتشاف کار بزرگی کرده است. در این دولت ۱۰۰ هزار کیلومتر اکتشاف انجام شده است که این نشان از عزم دولت در این بخش دارد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد:  امروز ما وضعیت خوبی در مسئله فناوری داریم و خوشبختانه خودکفا شده‌ایم. ۶۰ تا ۷۰ صنایع ما داخلی است در فولاد هم به دلیل شرایط کرونا تمامی اقدامات را جوانان ما انجام دادند.

وی تاکید کرد: این افتتاح‌ها در یک شرایط عادی صورت نمی‌گیرد در شرایط کرونا صورت می‌گیرد. امروز اعلام شد در بخشی از صنایع لوازم خانگی ما در ۲ ماه اول که شدت کرونا زیاد بوده است در بخش تولید ماشین لباسشویی ۱۵۲ درصد افزایش داشته‌ایم و در تولید تلویزیون ۴۹ درصد؛ پس متوقف نشدیم تحریم ما را متوقف نکرده است.

رئیس ‌جمهور با تاکید بر این‌که ما باید به مسئله صادرات بها دهیم  گفت: تمام صنایعی که تولید می‌کنیم  باید بخشی از آن را  صادر کنیم، کیفیت و قیمت بسیار مهم است اگر نداشته باشیم می‌شود مثل خودرو که فقط مردم خریدارش هستند.

رئیس جمهور گفت: امسال ۳ چیز برای ما مهم است، اول اینکه تولید ملی‌مان را افزایش دهیم، کرونا باعث شد بخشی از تولید و مشاغل متوقف شود. دنبال اشتغال پایدار و صادات مستمر باشیم. صادارات اگر مستمر نباشد گاهی تبدیل به سابقه بد می‌شود. 

وی تاکید کرد: کیفیت هم باید مستمر باشد فضای صادارتی نیازمند کیفیت پایدار است، بنابراین همه بخش‌های تولیدی و صنعت و معدن و بخش خصوصی باید وارد شوند. 

روحانی گفت: اگر کارها به مردم واگذار شود می‌توانیم هم تولید و هم صادرات را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: مشخص نیست چه زمانی از کرونا خلاصی پیدا کنیم. زمان بیماری ممکن است طولانی شود اما ما باید تولید ملی را افزایش دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند مدارس و دانشگا‌ه‌ها و غیره باز خواهد شد. اگر دستور‌العمل‌ها را رعایت کنیم همه مشاغل را باز خواهیم کرد.

وی گفت: مردم نباید برایشان عادی شود که دوران کرونا سپری شده است. باید دستور‌العمل‌ها را رعایت کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان