در صورت لزوم آماده سناریوهای دیگر در قبال ایران هستیم | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 25 تير 1403 - 1:48

در صورت لزوم آماده سناریوهای دیگر در قبال ایران هستیم

شماره: 17340
Aa Aa

راهکاری دیپلماتیک که موجب بازگشتی دوجانبه به اجرایی کردن کامل برجام شود بهترین نتیجه است اما ما در صورت لزوم آماده سناریوهای دیگر نیز هستیم.

وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس؛
در صورت لزوم آماده سناریوهای دیگر در قبال ایران هستیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به بروکسل با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای دیدار کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، در بیانیه منتشر شذه وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است:

وزیر امور خارجه بلینکن با همتایان خود در تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار کرد تا درباره تصمیم مشترکمان مبنی بر اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند گفت‌وگو  کنند. آن‌ها توافق داشتند راهکاری دیپلماتیک که موجب بازگشتی دوجانبه به اجرایی کردن کامل برجام شود بهترین نتیجه است اما همچنین مطرح کردند که ما در صورت لزوم آماده سناریوهای دیگر نیز هستیم.

همزمان محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد راستی‌آزمایی اجرای برجام توضیحاتی ارائه کرد:

این یک گزارش به‌روزرسانی فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به اطلاع اعضای این سازمان می‌رساند. در این گزارش اعلام شده است متعاقب اینکه ایران در نوزدهم ژانویه به آژانس اطلاع داد قصد دارد به جای کرج در مکان جدیدی در اصفهان به تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ بپردازد و بازرسان آژانس نیز در ۲۲ ژانویه تمهیدات لازم خود در کرج را اعمال و دوربین‌های نظارتی را برچیدند و تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ در این مکان متوقف شد، در ۲۴ ژانویه دوربین‌های نظارتی آژانس در اصفهان نصب شد، بدون اینکه دسترسی به اطلاعات حافظه آنها داشته باشد و تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود به همین دلیل آژانس اعلام داشته نمی‌تواند تایید کند آیا تولید اجزای سانتریفیوژ در اصفهان آغاز شده است یا نه. همچنین اعلام شده است ایران در ۴ آوریل به آژانس اطلاع داده است که تمامی ماشین‌های مربوط به تولید سانتریفیوژ در کرج را به نطنز منتقل کرده و همان روز بازرسان آژانس راستی‌آزمایی کردند که تمامی آنها غیرفعال هستند.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان