سهم دولت ایران در اوج گیری دوباره کرونا ۷۰ درصد است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 17 تير 1403 - 5:52

سهم دولت ایران در اوج گیری دوباره کرونا ۷۰ درصد است

شماره: 10575
Aa Aa

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران می گوید باید فعالیت ها را دو هفته تعطیل و محدودیت ها را آن قدر ادامه داد تا آمارها رو به افول برود.

دولت به ویروس کرونا رانت داد؛
سهم دولت ایران در اوج گیری دوباره کرونا ۷۰ درصد است

در ابتدای شناسایی کرونا در کشور و بعد از اوج گیری بیماری در ماه اسفند با ایجاد محدودیت هایی که در فروردین اعمال کردیم و با تبلیغاتی که انجام شد و البته تعطیلات عید نوروز که به کمک آمد، توانستیم آمار ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را کم کنیم. در واقع تا پایان فروردین و اوایل اردیبهشت تجربه خوبی به دست آوردیم و عملکرد موفقی داشتیم ولی به دلیل مسائل اقتصادی و تصمیم دولت به بازگشایی کسب و کارها این دستاوردها ضعیف شد. یادتان هست که رئیس جمهور در هر جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی بخشی از فعالیت های اقتصادی را مجاز اعلام می کرد تا کم کم کار به بازگشایی مساجد و صحن ها و در نهایت حذف همه محدودیت ها رسید. به نظر من باید همان راهی را که از ابتدا آغاز کردیم ادامه می دادیم تا آمار فوتی ها به صفر برسد. در دو ماه اول شروع بیماری فوتی های کرونایی در تهران حدود صد نفر بود که به ۱۲۰ نفر هم رسید ولی اواخر اردیبهشت به ۲۰ نفر و حتی یک روز به ۹ فوتی رسیدیم. این همزمان بود با شروع بازگشایی ها و افزایش مجدد آمارها.

به گزارش اسپادانا خبر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه با جام جم گفت:

من نمی گویم قرنطینه چون قرنطینه معنای ویژه ای دارد. باید اول قرنطینه را تعریف کنند و سپس بگویند با کدام بخش آن مشکل دارند. قرنطینه، فعالیت های اقتصادی را کاملا مختل می کند، بیکاری را بالا می برد و مردم مشکل پیدا می کنند. پس دولت تلاش می کند بین اقتصاد و مبارزه با  ویروس، وسط را بگیرد و گاهی به این سمت و گاهی به آن سمت بیفتد تا دو طرف ماجرا لطمه نخورند ولی به نظرم باید ابتدا تعداد مبتلایان و فوتی ها را کم کرد و سپس دنبال آغاز فعالیت های اقتصادی بود. وقتی رئیس جمهور، ستاد ملی را تشکیل دهد و تصمیمی بگیرد همه تابع هستند. من فکر نمی کنم چندصدایی وجود داشته باشد. با وضعیتی هم که پیش آمده و تعداد فوتی ها که افزایش یافته به نظرم همه تابع تصمیمات وزیر بهداشت خواهند بود که امیدوارم ایشان جدی وارد گود شوند و همه آن چیزهایی را که لازم است به آقای رئیس جمهور بگویند و ستاد تصمیم گیری کند.

وی گفت:
یک زمانی است که احساس می کنند با ویروس مبارزه شده و بیماری دارد کم کم از بین می رود، آن وقت است که مبارزه شل می شود. این حس در خرداد به همه مسوولان دست داد که ایران کار ارزنده ای انجام داد، مبارزه کرد و نتیجه گرفت درحالی که کشورهایی هستند که هنوز در بدبختی هستند . ولی در خرداد معلوم شد که ما زود غره شدیم و این غرور به ما صدمه زد، پس باید سریع از این غرور برگردیم و اشتباه مان را جبران کنیم . مسوولان بهداشتی کشور باید اینها را بگوید و ستاد ملی هم باید اینها را بشنود و تصمیم بگیرد. دولت باید حالتی را ایجاد کند تا مردم بترسند و رعایت کنند. به نظرم در اوج گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰ درصد است و سهم دولت ۷۰ درصد چون یکدفعه تصمیماتش را به نفع کرونا شل کرد و به ویروس رانت داد. حالا آقای رئیسی باید به میدان بیایند و این رانت را از کرونا بگیرند.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان