سیاست نگاه به شرق دشمنان ایران را متحیر و غافلگیر کرده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 24 تير 1403 - 18:57

سیاست نگاه به شرق دشمنان ایران را متحیر و غافلگیر کرده است

شماره: 16490
Aa Aa

دوران جدیدی در حیات سیاست خارجی ایران آغاز شده و توسعه روابط همه‌جانبه با چین و روسیه موجب انفعال دشمنان متکبر غربی شده است.

رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر انقلاب؛
سیاست نگاه به شرق دشمنان ایران را متحیر و غافلگیر کرده است

سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی در امور نیروهای مسلح ایران در همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه گفت:

دوران جدیدی در حیات سیاست خارجی ایران آغاز شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

همسایگی با ۱۵ کشور، سیاست منطقه‌ای ایران در غرب آسیا و سیاست نگاه به شرق و توسعه روابط همه‌جانبه با چین و روسیه دشمنان متکبر غربی و برخی از رقبای منطقه‌ای و حتی برخی از افراد داخلی را متحیر و شاید غافلگیر کرده و از سوی دیگر موجب انفعال آنها شده است.  در آستانه بیست و دوم بهمن، سیاست همسایگی به یک ضرورت منطقه‌ای غیرقابل انکار تبدیل شده است و این مفهوم سیاسی توسط بسیاری از تحلیلگران روابط بین‌الملل و سیاستمداران رسانه‌ها در سراسر جهان تکرار می‌شود.  

او بیان کرد:

مفهوم نظری و عملی سیاست همسایگی آن است که ایران می‌خواهد در نظم سند ملی و راهبردی آمایش سرزمینی ۱۴۲۴ هجری شمسی برای هر یک از این کشورهای همسایه توسعه روابط همه‌جانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و گردشگری و محیط زیست را با ظرفیت ۲۰ ساله طرح‌ریزی، برنامه‌ریزی و اجرا کند. رسیدن به تفاهم و منافع مشترک، صلح و امنیت پایدار و پیشرفت و رفاه ملت‌ها مقابل انواع تهدیدات از اهداف اساسی سیاست همسایگی ایران است. تنظیم سند همکاری امنیت دفاعی یا قرار عدم تخاصم ۲۰ ساله با هر یک از این همسایگان یا چند کشور که مکمل هم هستند، می‌تواند شروعی برای رسیدن به امنیت پایدار جمعی و طولانی مدت برای تمام این کشورها باشد.   توسعه روابط بانکی و کم کردن تعرفه‌های گمرکی میان همسایگان نیز یکی دیگر از سیاست‌های همسایگی جمهوری اسلامی ایران است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان