طرف ها در وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 25 تير 1403 - 7:18

طرف ها در وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند

شماره: 17161
Aa Aa

او گفته تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شد. خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته از آمریکا ضمانت دریافت کرده است.

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛
طرف ها در وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

طرف‌های حاضر در مذاکرات وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس‌۲۴  در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اینکه «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفته که از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده گفت:

فکر می‌کنم در آستانه توافق هستیم. مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند البته مشکلات واقعی بودند. مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث ایجاد وقفه در گفت‌وگوها شد. بنابراین من خیلی خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته که از آمریکا ضمانت دریافت کرده. امیدوارم به زودی به توافق دست پیدا کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد:

نمی‌خواهم کارهایی که باید انجام شوند را تقلیل بدهم. آن‌چه ما با ایران داریم، مسیری رو به جلو است، طرح و نقشه راهی که باید در پیش بگیریم و گام‌به‌گام آن را دنبال کنیم تا چیزهایی را که نیاز به شفاف‌سازی دارند، شفاف‌سازی کنیم. امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم. کارهای زیادی پیش رو داریم به ویژه در حال حاضر که با کشمکش‌هایی عذاب‌آور و غیرمنتظره مانند آن‌چه در اوکراین رخ می‌دهد مواجهیم. حداقل در این زمینه باید تا اندازه‌ای قطعیت و ثبات وجود داشته باشد.

  •  

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد بنا به درخواست مسکو برخی مفاد ضروری به متن توافق احتمالی وین اضافه شده‌ تا از همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه پروژه‌های هسته‌ای اطمینان حاصل شود.

زاخارووا افزود:
«اوضاع در عرصه بین‌المللی به سرعت درحال تغییر است و حملات خصمانه آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه ما را برای جلوگیری از مانع تراشی‌ها در مقابل همکاری‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران به فکر فرو برد. برای تضمین اینکه تمامی پروژه‌ها و حیطه‌های فعالیت پیش‌بینی‌شده در برجام از جمله همکاری با ایران در نیروگاه اتمی بوشهر از آثار منفی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه مصون بمانند مفاد ضروری اضافی در متن توافق آتی قرار گرفته‌اند. ما در روند رسیدن به توافق برای از سرگیری اجرای برجام تاخیر ایجاد نکرده‌ایم.»
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان