معافیت‌های اخیر هسته ای ایران در راستای منافع ملی آمریکا هستند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 25 تير 1403 - 9:09

معافیت‌های اخیر هسته ای ایران در راستای منافع ملی آمریکا هستند

شماره: 16702
Aa Aa

این معافیت ها جتی اگر مذاکرات به بازگشتی دوجانبه به برجام منجر نشود باز هم می‌تواند به آمریکا در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای کمک کند.

ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا؛
معافیت‌های اخیر هسته ای ایران در راستای منافع ملی آمریکا هستند

ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری گفت:

معافیت‌های اخیر هسته ای ایران به دو چیز ربط دارد؛ منع اشاعه هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

هر دوی این موارد، فارغ از این که برای برجام چه اتفاقی بیفتد در راستای منافع ملی اساسی ما هستند. ما به یک منظور تصمیم گرفتیم این معافیت‌های تحریمی را بازگردانیم و تمدید کنیم و آن میسر ساختن شراکت طرف‌های سوم در پروژه‌های عدم اشاعه‌ای و ایمنی هسته‌ای در ایران بوده است. این کار به خاطر نگرانی‌های رو به افزایش ما درباره اشاعه تسلیحات هسته‌ای به ویژه در زمینه افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران  انجام شده‌ است. در غیاب این معافیت‌ها،مباحثات مفصل فنی با طرفین سوم در زمینه تغییر مکان ذخایر[اورانیوم] و دیگر فعالیت‌های دارای ارزش عدم اشاعه‌ای اتفاق نمی‌افتاد. دولت ترامپ، همان طور که می‌دانید، معافیت مشابه را به مدت چند سال حتی پس از تصمیم نامعقولش برای خروج از برجام، صادر کرده بود، دقیقا به این خاطر که ارزش عدم اشاعه‌ای این معافیت‌ها را می‌دانست. نمی‌دانم قبلا از این‌جا نقل قولی‌از پمپئو، وزیر امور خارجه سابق کرده‌ام یا نه اما او درباره این معافیت گفته بود «این تصمیم به کاهش خطرات اشاعه‌ای کمک می‌کند».
او افزود:

مباحثات فنی تسهیل شده به واسطه این معافیت‌ها در هفته‌های پایانی مذاکرات برجامی ضروری است چون معافیت اگر قرار باشد ایران پایبندی به تعهدات هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد لازم خواهد بود اما اگر مذاکرات به بازگشتی دوجانبه به پایبندی  منجر نشود این مباحثات فنی باز هم می‌تواند به اهداف ما در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای کمک کند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان