نظرات وزارت خارجه ایران در طرح لغو تحریم ها منعکس نشده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 4 شهريور 1403 - 22:15

نظرات وزارت خارجه ایران در طرح لغو تحریم ها منعکس نشده است

شماره: 11981
Aa Aa

خطیب‌زاده گفته باید در چارچوب مصوبه شورای عالی امنیت ملی درخصوص اقدامات متقابل عمل کنیم اما مجلس مسیر دیگری را طی کرده است.

در واکنش به تصویب طرح راهبردی لغو تحریم‌ها؛
نظرات وزارت خارجه ایران در طرح لغو تحریم ها منعکس نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری مجازی با خبرنگاران درباره ارتباط دادن ترور شهید فخری‌زاده با برجام گفتد:

شک نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حقوق ملت هستند. مجلس عصاره فضایل ملت است و تردیدی نداریم به دنبال حفاظت از حقوق ملت است ولی درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و به صراحت تاکید کرده که موافق این طرح نیست چرا که این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود.

به گزارش اسپادانا خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متاسفیم نظرات ما منعکس نشده است و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت خارجه لحاظ شود.

خطیب‌زاده با اشاره به برخی کژی‌ها و کاستی‌ها در فضای عمومی و رسانه‌ای گفت: وزارت خارجه باید پاسبان حقوق ملت باشد و نمی‌تواند وارد این فضاها شود چراکه ممکن است موجب سوء استفاده خارجی شود. وقتی افرادی مشغول گفتن این موارد نادرست هستند، بارها درباره آن سخن گفته و نکات را مطرح کردیم. وقتی آنها مشغول گفتن این حرف‌ها هستند، فرزندان این ملت در سخت‌ترین جبهه در حال مبارزه برای حفاظت منافع ایران هستند. وقتی در خصوص ترور شهید فخری‌زاده این حرف‌ها گفته می‌شد، سفرا و دیپلمات‌ها مشغول به فعالیت بودند. شاهد بودیم که بالاترین سطح محکومیت‌ها را داشتیم و از جنوب آفریقا تا شمال اروپا تا آسیای مرکزی این ترور محکوم شد.

خطیب زاده اضافه کرد: اجازه دهید وزارت خارجه در مباحث داخلی سکوت کند. اگر روزی این منع برداشته شود، مواردی گفته می‌شود که بسیار مهم است. ما ملت پرتاریخ و پر حکمتی هستیم. ملتی هستیم که بزرگان ما راه را گفته‌اند. باید دوست را از دشمن تشخیص دهیم. ایرانی واحد، متحد و یکصدا در سیاست خارجی صحبت کرده و بازهم صحبت می‌کند.

خطیب زاده درباره نظر وزارت امور خارجه در خصوص طرح راهبردی لغو تحریم‌ها بیان کرد:

نمایندگان قطعا به دنبال حقوق ملت هستند ولی مطمئن نیستیم نظرات منعکس شده باشد. قطعا نظرات وزارت خارجه منعکس نشده و دولت هم گفته مفید و ضروری نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درخصوص اقدامات متقابل داریم که باید در همان چارچوب عمل کنیم. همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب NPT و تعهداتمان است. هیچ دسترسی بیشتری نداده و نخواهیم داد. روابط ما با آژانس تا کنون علیرغم برخی اختلافات، رابطه فنی و احترام برانگیزی بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان