وضعیت ایران خوب و با ثبات است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 24 تير 1403 - 1:44

وضعیت ایران خوب و با ثبات است

شماره: 25601
Aa Aa

روسیه می تواند تسلیحات دوربرد خود را به مناطقی از جهان عرضه کند| روابطی که در دوران رئیسی شکل گرفت ادامه دارد| غرب اگر به روند فعلی ادامه دهد شاید ایران دیگر به تعهدات خود عمل نکند| محاکمه ترامپ سوءاستفاده از نظام قضائی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عنوان کرد؛
وضعیت ایران خوب و با ثبات است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست با رؤسای برخی خبرگزاری‌های جهان در سن‌پترزبورگ و در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران گفت:

از نظر ما ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا پایبند است و تخطی نکرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

آمریکا یک سویه از برجام خارج شد و جالب است که به ایران می‌گفتند که شما باید یکجانبه به تعهدات خود پایبند باشید. این مسخره است. موضع روسیه این است که به برجام پایبند باشید و تعهدات اضافی نیز از یکدیگر نخواهید. ما از ایران خواستیم که آرامش خود را حفظ کنند و به برجام پایبند بماند اما همواره با خود فکر می‌کردم که چگونه می‌توان برجام را پیش برد؟ باید مکانیزم‌های جدیدی پیدا کرد. اینکه یک دولت توافقی را امضا کند و دولت بعدی آنرا مچاله کند که توافق نیست. این موضوع را در اوکراین نیز شاهد هستیم. سیاست‌های دوگانه‌ای که توسط آمریکا و غرب دنبال می‌شود. ایران به تمام تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است و فکر می‌کنم ایران حق مشروع استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و غرب باید این موضوع را بپذیرد. غرب اگر به این روند ادامه دهد شاید ایران نیز دیگر به تعهدات خود عمل نکند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت:
 تردید ندارم هر آنچه در روابط روسیه و ایران در زمان رئیسی شکل گرفته بود ادامه خواهد یافت. تحت رهبری رئیس‌جمهور فقید ایران، ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای و بریکس درآمد. ما با یکدیگر به سمت ایجاد جهان چندقطبی حرکت کردیم.

پوتین با بیان این که ادامه داد:

رئیسی شریک تجاری خوب و همتایی قابل اعتماد بود

برای ملاقات با رئیس‌جمهور بعدی ایران مشتاقیم. امیدواریم پروژه‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی طرح‌ریزی شده بود اجرایی شوند. ما به دنبال روابط اقتصادی و تجاری هستیم و همچنان به طور خاص در فناوری‌های های‌تک به دنبال گسترش همکاری‌ها هستیم.  همچنان در تلاش برای گسترش توافقاتی هستیم که در زمان آقای رئیسی به دست آمد و ما در مسیر درست و در پیشرفت روابط قرار داریم. آقای رئیسی در این خصوص نقش بسیار برجسته‌ای داشتند. دستاوردهایی که در زمان آقای رئیسی بین تهران و مسکو به دست آمده بود همچنان حفظ و دنبال خواهد شد. ایران از وضعیت خوب و با ثباتی برخوردار است و قوه مجریه در ایران کاملا سازمان‌یافته و با ثبات است.

او همچنین گفت که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هیچ چیز برای روسیه عوض نمی‌شود:

روسیه با هر کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به پیروزی برسد همکاری خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه تعقیب قضائی رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا را مصداق سوءاستفاده از نظام قضائی در سیاست توصیف کرد:

مجرم شناخته شدن ترامپ باعث افزایش اقبال به او در نظرسنجی‌ها شد.

پوتین اعلام کرد که مسکو پاسخ نامتقارن به تهیه سلاح برای حملات به فدراسیون روسیه را در نظر خواهد گرفت:

روسیه می تواند تسلیحات دوربرد خود را به مناطقی از جهان عرضه کند که از آنجا ضربه های حساسی به کشورهای عرضه کننده سلاح به اوکراین وارد خواهد شد. غربی‌ها فکر می‌کنند ما از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهیم کرد. از آنجایی که استفاده از چنین سلاح‌های [دوربرد] غربی برای حمله به خاک روسیه مستلزم کنترل پرسنل نظامی کشورهای مربوطه بر موشک‌ها و انتخاب اهداف است پس مسکو می‌تواند گام‌های 'نامتقارن' بردارد. اگر آنها می‌خواهند که این سلاح‌ها را به مناطق جنگی تحویل دهند تا به خاک ما حمله شود و برای ما مشکل ایجاد کنند،چرا ما این حق را نداشته باشیم همین نوع تسلیحات را به برخی از مناطق جهان برسانیم تا از آنجا به تاسیسات حساس کشورهایی که چنین اقدامی را علیه روسیه انجام می‌دهند حمله شود.

او همچنین گفت:

اقدامات اسرائیل در برابر تروریسم هم اکنون در غزه شبیه یک جنگ نیست. این بیشتر شبیه از بین بردن دسته جمعی غیرنظامیان است. موضع ما در این زمینه تغییر نکرده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان