روحانی می گوید ایران نیازمند واردات واکسن خارجی است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 17 تير 1403 - 14:01

روحانی می گوید ایران نیازمند واردات واکسن خارجی است

شماره: 13431
Aa Aa

او گفته مساله کرونا یک مساله ملی و انسانی و اخلاقی است و هیچ کس نباید کرونا را دستمایه‌ای سیاسی برای مسایل حزبی و انتخابات قرار دهد.

در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان شد؛
روحانی می گوید ایران نیازمند واردات واکسن خارجی است

 حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هفته‌های گذشته با موج چهارم کرونا مواجه شده‌ایم گفت:

در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم و طی کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است. اگرچه تعداد مبتلایان در این دوره بیشتر بوده است اما تعداد فوتی‌ها برابر با دوره سوم بود که این نتیجه تلاش و زحمات کادر درمان است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

 در این مقطع نیازمند وارد کردن واکسن خارجی هستیم. برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی می‌رسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست. همان جمله معروفی که می گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هر کدامی که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نگوییم صبر کنیم ۲ ماه دیگر که چه می‌شود یا نمی‌شود. هر واکسن مورد تاییدی که رسید چه با تاثیر ۹۰ تا ۸۰ درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد. گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند. واکسیناسیون گروه دوم آغاز شد و واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروه‌های بعدی را شروع کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تا بتوانیم آنها را واکسینه کنیم. در روزهای آینده یک میلیون دوز دیگر و اوایل خرداد ۸ میلیون دوز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد. امیدواریم در این فاصله کوواکس چند میلیون دوز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری که در اولویت ما هستند در این دولت واکسینه کنیم تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کرده‌ایم.  برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل را عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ و میر این ویروس را مهار کردیم. 

وی گفت:

تهیه واکسن  ضروری است ولو آنکه همه مراحل را طی نکرده باشد. باید از واکسن‌هایی که مورد پذیرش سازمان جهانی بهداشت استفاده کنیم البته کسی که واکسن می‌زند، مصونیت پیدا می‌کند ولی باید حواسش باشد ممکن است ناقل نباشد.

روحانی تاکید کرد: 

در ایران و سایر کشورها، مرگ و میر عمدتا برای ۶۰ سال به بالا یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای است. بر این مبنا است که ما آنها را در اولویت قرار دادیم. بنابراین اولویت ما کم کردن مرگ و میر است اما برای جلوگیری از انتقال باید کار بیشتری انجام بگیرد. اگر بخواهیم زنجیره انتقال را بشکنیم واکسیناسیون باید توسعه پیدا کند و ۷۰ درصد مردم از این واکسن استفاده کنند.

وی افزود:

مساله کرونا یک مساله ملی و انسانی و اخلاقی است خواهش می‌کنم هیچ کس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسایل حزبی و جناحی و یا برای انتخابات قرار ندهد. این یک داستان ملی است و همه باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا از این ویروس زودتر خلاص شویم. 

روحانی تاکید کرد: امیدواریم خداوند توفیق دهد که انتخابات خوب و با شکوه و با اخلاقی داشته باشیم که مورد نظر همه مردم است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان