بانک‌های ایران ۱۷۰ هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهکارند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 1 مرداد 1403 - 14:02

بانک‌های ایران ۱۷۰ هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهکارند

شماره: 16874
Aa Aa

در مدت اخیر بازار ارز به ثبات و آرامش رسیده است| در بعضی موارد بانک به‌جای اینکه بانک‌دار باشد بنگاه‌دار، پیمانکار یا مال‌دار شده است. 

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران؛
بانک‌های ایران ۱۷۰ هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهکارند

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت:

یکی از محورهای بسیار مهم در اصلاح نظام اقتصادی اصلاح نظام بانکی است.

به گزارش اسپادانا خبر، او با حضور در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد:

برای اصلاح نظام بانکی رابطه بانک مرکزی و دولت، دولت و بانک‌ها و بانک مرکزی با بانک‌ها و همچنین رابطه بانک‌ها با مشتریان باید اصلاح شود. بانک مرکزی بانک‌دار دولت است و وقتی ارزهای خارجی به ریال تبدیل می‌شود پایه پولی را افزایش می‌دهد. ابتدای امسال دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است. در رابطه دولت و بانک‌ها تکالیفی وجود دارد که روی دوش بانک‌ها قرار داده می‌شود و باید این رابطه نیز اصلاح شود زیرا با افزایش تسهیلات تکلیفی بدهی دولت به بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه با اضافه برداشت، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش می‌یابد که باز هم یکی از اجزای پایه پولی بالا می‌رود. عدم رعایت کفایت سرمایه، انجماد دارایی‌های بانکی در بخش‌های غیرنقدشونده و افزایش معوقات بانکی نیز باعث ناترازی بانک‌ها می‌شود. اضافه برداشت بانک‌ها باید کاهش پیدا کند و عملکرد نظام بانکی باید شفاف شود.

صالح‌آبادی با اعلام اینکه حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که یکی دیگر از عوامل رشد پایه پولی است گفت:

ارائه تسهیلات و خدمات و روابطی که بین بانک و مشتریان شکل می‌گیرد نیز باید اصلاح شود.

وی با بیان این که بانک واسطه‌گر وجوه است و حق بنگاهداری ندارد گفت:

نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها حتما باید اصلاح شود. بانک نباید با کفایت سرمایه پایین یا حتی منفی خلق پول کند. همچنین نباید از ریل بانکداری خارج شود. در بعضی موارد بانک به‌جای اینکه بانک‌دار باشد بنگاه‌دار، پیمانکار یا مال‌دار شده است. 

وی ادامه داد: در همه جای دنیا اوراق دولتی اوراق شبه نقد است که بانک‌های مرکزی می‌توانند آن را در عملیات بازار باز ریپو کنند تا بانک‌ها دچار مشکل نقدشوندگی نشوند. در بودجه سال آینده ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی دیده شده است. کل تسهیلات تکلیفی در سال ۹۹ در شبکه بانکی ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که عمده آن برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی استفاده شده است.

صالح‌آبادی ضمن اعلام اینکه بنای دولت بر کاهش رشد نقدینگی است بیان کرد:

کنترل نقدینگی با جدیت در بانک مرکزی شروع شده است. با نظارت‌های هوشمند و مبتنی بر فناوری جلوی انحرافات در شبکه بانکی را خواهیم گرفت.

وی افزود:

در مدت اخیر بازار ارز به ثبات و آرامش رسیده است اما در سال‌های گذشته نرخ ارز ۶ برابر شده که طبیعتا همین باعث نیاز بیشتر بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی می‌شود.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان