عدم رعایت پوشش اسلامی در عکس پروفایل میتواند به اخراج منتهی شود
مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت:
هدف ما این است که زبان مردم باشیم.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:
تلاش کردیم آحاد مردم از جمله کارمندان ادارات و خانوادههایشان را با امر به معروف و نهی از منکر آشنا کنیم و توضیح دهیم که این واجب غریب دینی در اصل چیست. یک نهضت آموزشی طراحی کردیم و هر هفته به صورت متوسط ۱۰۰۰ نفر را تحت پوشش آموزش قرار میدهیم که این آموزشها به ۲ حوزه عمومی و تخصصی تقسیمبندی میشود. برخی مردم علاقهمند هستند که در حوزه تذکر لسانی به صورت شخصی فعالیت کنند و ما در این دورهها این مسائل را آموزش میدهیم که اگر قرار است به فردی تذکری داده شود روش برخورد باید چگونه باشد تا ضمن اثرگذاری موجب ناراحتی طرف مقابل نشود.
وی گفت:
در حوزه مد و لباس نیز باید استانداردها تبیین شود. این استانداردها شامل جنس، رنگ، مدل، طراحی و ... خواهد بود. هر لباسی باید شناسنامه داشته باشد که آن را چه کسی طراحی و تولید کرده است. ما اعتقاد داریم که ممنوعیتِ خیلی از چیزها پاسخگوی امروز نیست و جواب نمیدهد مثلا با ممنوعیت شلوار زاپدار. در نهایت میتوانیم آن را از مغازههای سطح شهر جمعآوری کنیم اما افراد در کارگاههای زیرزمینی کار خود را انجام خواهند داد یا اصلا ممکن است یکی بگوید من دوست دارم در خانه شلوار زاپ دار بپوشم و چرا نباید بتوانم آن را خریداری کنم. ایرادی ندارد و باید بتواند آن را بخرد اما ابتدا مالیات آن را بپردازد و همچنین برای فروشنده آن لباس مشخص باشد که این لباس مخصوص استفاده در منزل است و باید در کجای مغازهاش قرار دهد. تمام این پروتکلها باید مشخص و نوشته شود و کسی که میخواهد مثلا شلوار زاپدار بخرد روی آن قید شده باشد که این لباس برای استفاده در منزل است. این استانداردها در کنار استانداردهای دیگر توسط مرکز ملی کیفیت تبیین میشود و اگر هم کسی تخلفی کرد، به دلیل عدم رعایت پروتکلهای کیفیتی با او برخورد میشود.
وی با اشاره به عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه قرارگاه ۲۱ تیر خاطرنشان کرد:
ابتدا باید دلیل راهاندازی این قرارگاه را بررسی کنیم. منطق این کار این است که دولت افرادی را استخدام کرده تا کارهای مردم را انجام دهند و حق دارد پروتکلهایی را هم برای پوشش آنها تعیین کند. شما اگر یک مغازه هم داشته باشید اجازه نمیدهید شاگرد شما با هر لباسی که دلش خواست در محل کار حاضر شود. پس از ۱۶ سال این اتفاق رخ داد و در اواسط سال ۱۴۰۰ شاخصها ابلاغ شد. در قرارگاه ۲۱ تیر ناظران ستاد در دستگاهها حضور مییافتند و وضعیت ابلاغ شاخصها و اجرای آنها را نظارت میکردند. ناظران به هیچ عنوان حق تذکر نداشتند و فقط مواردی که ملاحظه میکردند را در قالب نامه محرمانه به مدیر دستگاه اطلاع میدادند و مدیر مربوطه موظف بود آنها را پیگیری کند. پس از بررسیهایمان هم مشخص شد که بیش از ۹۵ درصد ادارات مشکل خاصی در حوزه عفاف و حجاب نداشتند.
رضایی بیان کرد:
برخی محلهای سازمانی در بلند مدت باعث بهوجود آمدن مفسده میشود. بر همین اساس هم یکی از شاخصهای قرارگاه ۲۱تیر عدم استفاده از بانوان در محلهای سازمانی ویژه اقایان و برعکس یا عدم استفاده از منشی زن برای مردان و یا مساله عکسهای پروفایلها در فضای مجازی بود. در حوزه تفکیک اتاقهای زنان و مردان در ادارات بسیاری از ادارات و سازمانها در همان سال ۱۴۰۰ و پیش از بازرسیهای تیرماه ۱۴۰۱ این کار را انجام دادند. خیلیها هم حین بازرسیها نسبت به جداسازی اتاق اقایان و بانوان اقدام کردند و برخی هم هنوز ادامه دارد و در حال انجام تفکیک اتاقها هستند. درباره عکسهای پروفایل هم که خبرساز شد مساله این است که مثلا یک آقا با یک خانم همکار است و زمانی که بر اساس تعاملات کاری خود در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند عکسهای پروفایل برخی افراد به گونه دیگری است که خوب نیست. بر همین اساس اعلام کردیم که کارمندان دولت باید عکسهای پروفایل با پوشش اسلامی در فضای مجازی داشته باشند. اگر کارمند مربوطه موارد اعلام شده را رعایت نکند، به کمیته انضباط کار معرفی میشود و در آن کمیته برایش تصمیمگیری خواهد شد. در آن جا میتوانند در قالب پروندهای با عنوان تخطی از قانون حتی اخراج هم اجرایی شود. چنانچه مدیر یک دستگاه هم مواردی که توسط بازرسان ستاد در قالب نامه محرمانه برایش ارسال شده را پیگیری نکند به استانداری معرفی خواهد شد.
او در پاسخ به سوالی درباره عملکرد این ستاد در حوزه فضای مجازی گفت:
برخی خبرسازیهای این موضوع به ستاد امر به معروف و نهی منکر مربوط نمیشود و تشکلهای مردمی هستند که مطالبی را در فضای خبری عنوان میکنند. اقدامات این افراد مورد تایید ستاد امر به معروف نیست. نظارت ما در حوزه فضای مجازی صرفا به موارد اخلاقی مربوط میشود آن هم نه به صورت برخوردهای سلبی بلکه در ابتدا از افراد دعوت میکنیم و آنها را «امر به معروف» میکنیم و در صورتی که پس از صحبت و تعهد هم اقدامات خود را اصلاح نکردند آنها را به دادسرای فضای مجازی ارجاع میدهیم.