غنی‌سازی اورانیم با هر غنایی قدرت است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 18 مرداد 1403 - 8:43

غنی‌سازی اورانیم با هر غنایی قدرت است

شماره: 21798
Aa Aa

بیش از ۳۲ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی و مملو از ماشین‌های پیشرفته داریم که در تاریخ سابقه نداشته. همه باید باور کنند که این یک ظرفیت واقعی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران؛
غنی‌سازی اورانیم با هر غنایی قدرت است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در برنامه صف اول گفت:

۲۰ پروژه رادیودارو در دست اجرا داریم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:
ثبت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای پیام واضحی از تحرک و پویایی است. ٢٠ فروردین روز میثاق مجدد و وفای به عهد است. ما همه ساله این روز را از این جهت جشن گرفته و برگزار می‌کنیم که پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنیم. ٢٠ فروردین ١۴٠٢ به زعم ما و با توکل به خدا نقطه عطفی خواهد شد تا این زیرساخت‌ها گسترش یابد و سال‌جاری شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر خواهیم بود. مردم در ٢٠ فروردین سال ١۴٠٣ با دستاوردهای بسیار متفاوت‌تر و کارآمدتری آشنا خواهند شد.

وی گفت:

در سال ۱۴۰۱ ما سخت‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم. فشارهای سیاسی، فشارهایی که با قطعنامه‌هایی گوناگون و تهاجمی که به لحاظ سیاسی و عملیات روانی به کشور شد. معنای تحریم انرژی اتمی این است که شما وارد حوزه منطقه ممنوعه شده‌اید. فناوری‌های نوین و نوظهور قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هستند و در سلطه کشورهای گروه استکباری قرار دارند و اجازه نمی‌دهند که این فناوری در اختیار دیگران قرار بگیرد. اصلا کل سیستم مدیریتی که اعمال می‌کنند برای عدم دستیابی کشوری مثل ایران است که با شعار استقلال و خط مشی استقلال همه‌جانبه می‌خواهد کشور را بر اساس منافع ملی خود با رعایت همه ملاحظات تعاملی با جهان حاضر پیش ببرد. با این موضوع مخالفت و برای این مسیر مزاحمت و تحریم ایجاد می‌کنند. نکته‌ای که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است اینکه با هیاهوی بسیار زیا و با تهمت و پرونده‌سازی و اتهاماتی که به ناروا ایجاد کردند، این تحریم‌ها را برای کشور ما وضع کرده‌اند.

اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد بحث توافق موقت آمریکایی‌ها گفت:

آنها هر روز یک حرفی می‌زنند و مردم عزیز ما در عین حال دیگر متوجه شده‌اند که این حرف‌ها بهانه است یعنی تمام هدف‌شان متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود و موفق نشدند و از هیچ کدام از روش‌هایشان نتیجه نگرفتند. اکنون هم که چند ماه وقت گرفته شد و مذاکرات صورت گرفت در جهت اینکه به برجام برگردند و به تعهدات‌شان پایبند باشند اما باز هم به دلایل گوناگون آن را انجام ندادند و عملا به دنیا اثبات شد که اینها همه‌اش بهانه است و هدف‌شان جلوگیری از پیشرفت ایران بود.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰ درصد رسیده‌ایم چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد گفت:

بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید طبیعی است که در کیفیت مذاکره تاثیرگذار است. این تاثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهمتر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهمتر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی بتوانید انجام دهید و این یک قدرت است.

وی در پاسخ به اینکه کف میدان مذاکره چه اتفاقی افتاد گفت:

چندین بار با خیز بسیار محکم تلاش کردند که کلا دستگاه سانتریفیوژ را بردارند، پیچ و مهره‌های آب سنگین را باز کنند و همه را از بین ببرند. چندین بار به این کار تهاجم کردند و هر بار شکست خوردند و عکس‌العمل‌هایی که ما نشان دادیم، قوی‌تر شد. شاید ۱۰ تا ۱۲ هزار «سو» ظرفیت غنی‌سازی در یک و نیم سال پیش داشتیم و اصلا چنین پیشرفت‌هایی را هم نداشتیم. بعد از یک و نیم سال اکنون بیش از ۳۲ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی و مملو از ماشین‌های پیشرفته داریم. آن چیزی که برای ما مهم بود اینکه قدرت طراحی، ساخت و تولید انبوه ماشین را در این یک و نیم سال در حداکثر ظرفیت قرار دادیم که این در تاریخ سابقه نداشته. حجم غنی‌سازی که صورت گرفته سابقه نداشته و اینها خود به خود دوست و دشمن را متوجه می‌کند که باید باور کنند که این ظرفیت یک ظرفیت واقعی است و نمی‌توانند آن را به عنوان یک حقیقت، نفی کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با رآکتور اراک چه کردیم گفت:

با توجه به توافقاتی که در برجام شده بود یک بازطراحی صورت گرفت و متعهد بودند در آن مشارکت کنند که این نوع بازطراحی شده که IR۲۰ نام گرفته، جایگزین آن طرحی قبلی باشد که ایران تحت عنوان IR۳ داشته ولی بعد از فرایند طراحی هیچ همکاری نکردند و عملا نشان دادند که به هیچ کدام از تعهدات‌شان پایبند نیستندو بر اساس توان مهندسی و صنعتی خود، خیلی بهتر از آن مفروضات آن را ساختیم و در فرایند نصب آن هستیم.

 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان