احیای برجام قابل اجرا نیست | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 3 شهريور 1403 - 9:53

احیای برجام قابل اجرا نیست

شماره: 26149
Aa Aa

احیای برجام به شکل فعلی قابل اجرا نیست| محور مقاومت در هر شرایطی تحت حمایت ما خواهد بود| با آمریکا اختلافات مبنایی داریم و برخی تخاصم‌های ما با آمریکا به‌دلیل آرمان‌هایمان حل‌شدنی نیست| خبرنگاران ما دیپلمات هستند.

عراقچی می گوید ماموریت اول خنثی‌سازی تحریم‌هاست؛
احیای برجام قابل اجرا نیست

سید عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت:

سیاست خارجی ما در دولت چهاردهم فراگیر و فعال و میدان دیپلماسی ما گسترده خواهد بود.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهار داشت:

اولویت اول ما همسایگان و کشورهای منطقه هستند و حرکتی که در دولت شهید رئیسی شروع شد با قدرت ادامه پیدا میکند. اولویت دوم ما گسترش حوزه آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای مستعد و اولویت سوم کشورهایی هستند که در دوران سخت کنار ما بودند مثل چین و روسیه. اولویت چهارم ما در سیاست خارجی نیز قدرت‌های نوظهور مثل هند و ترکیه و برزیل هستند.

وی گفت:

اروپایی‌ها فعلا در اولویت‌های تعامل سیاست خارجی ما نیستند و تعامل ما با این حوزه عزتمندانه است. اگر اروپایی‌ها سیاست‌های خود را اصلاح کنند به اولویت‌های تعامل ما بر می‌گردند.

او با بیان این که نباید اجازه دهیم که اجماع بین‌المللی علیه ما شکل بگیرد ادامه داد:

به دنبال رفع تنش و تخاصم با آمریکا نیستیم چون اختلافات مبنایی داریم و برخی تخاصم‌های ما با آمریکا به‌دلیل آرمان‌هایمان حل‌شدنی نیست. ما با آمریکایی‌ها به دنبال مدیریت تخاصم هستیم.

عراقچی اعلام کرد:

محور مقاومت در هر شرایطی تحت حمایت ما خواهد بود. مقاومت جزو آرمان‌های ماست و مواضع ما در حمایت از گروه‌های محور مقاومت یک اصل تغییرناپذیر است.

او گفت که در موضوع غزه دیپلماسی ایران را باید در کنار میدان پیش ببریم.

وی با بیان این که خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد ادامه داد: 

خنثی‌سازی تحریم‌ها به کلیت دولت و رفع تحریم‌ها وظیفه اختصاصی وزارت امور خارجه است. درگیر مذاکرات فرسایشی نخواهیم شد. باید با وفاق به دنبال رفع تحریم‌ها باشیم و عجله‌ای برای شروع گفت‌وگوها نداریم.

عراقچی با بیان این که احیای برجام به شکل فعلی قابل اجرا نیست گفت:

حتما باید این سند باز شود و قسمت‌هایی از آن تغییر یابد. احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست.  مذاکرات برجام می‌تواند راهنما باشد اما نمی تواند دوباره احیا شود.

عباس عراقچی گفت:

میدان و دیپلماسی همدیگر را تکمیل میکنند. ضلع سوم را من اضافه میکنم: میدان، دیپلماسی و رسانه. رسانه است که پیروزی و شکست را در میدان و دیپلماسی تعریف میکند. این سه ضلع در کنار هم حرکت میکنند. خبرنگاران ما از نظر من دیپلمات هستند و اهمیت زیادی دارند. سخنگوی وزارت خارجه فقط نباید سخنگو باشد بلکه باید رسانه ها را هدایت کند. امیدواریم بتوانیم رسانه وزارت خارجه را متحول کنیم.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان