در آینده نزدیک شاهد نارضایتی‌ها در سطح بسیار گسترده‌ خواهیم بود | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 23:48

در آینده نزدیک شاهد نارضایتی‌ها در سطح بسیار گسترده‌ خواهیم بود

شماره: 15638
Aa Aa

از سال گذشته قیمت کالاهای اساسی 74 درصد رشد داشته و این مسئله قطعا می‌تواند موجب بی ثباتی بیشتر در اقتصاد کلان و بی ثباتی‌های اجتماعی شود.

حسین راغفر، اقتصادانان عنوان کرد؛
در آینده نزدیک شاهد نارضایتی‌ها در سطح بسیار گسترده‌ خواهیم بود

حسین راغفر، اقتصادانان گفت:

از 8 میلیارد دلار از بودجه امسال که برای خرید کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود 8/7 میلیارد آن را دولت قبل تا ماه 5 مصرف کرده و عملا چیزی برای دولت سیزدهم باقی نمانده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با دیده بان ایران ادامه داد:

مبالغ هنگفتی معادل 500 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های پرداخت نشده دولت هم وجود دارد و تقریبا چیزی حدود 400 هزار میلیارد  تومان هم دولت به بانک‌ها بدهکار است بنابراین دولت باید ماه به ماه یک رقم بسیار بزرگی را بابت بازپرداخت بدهی‌هایش صرف کند. به همین صورت این قضایا فشار مضاعفی را بر روی دوش دولت سیزدهم گذاشته است. بنابراین دولت فکر کرده که با افزایش قیمت ارز می‌تواند بخشی از این مشکلات را مرتفع کند اما در حال حاضر به هیچ وجه انجام این کار توصیه نمی‌شود. دلیل آن هم پیامدهای تورمی این تصمیم است.

او با بیان این که به یکدست شدن حاکمیت اصلا اعتقادی ندارم و در شرایط کنونی دولت بسیار تنها است گفت:

مجلس بیشتر به دنبال افزایش قیمت‌ها است ضمن این‌که دولت هم برای رفع مشکلات مالی‌اش قصد انجام چنین کاری را دارد اما این کار اشتباه است.

او اظهار کرد:

ما در ماه‌های بهمن و اسفند شاهد افزایش قیمت ملایمی به دلیل افزایش تقاضای مردم برای خرید خواهیم بود. طبق گزارش مرکز آمار از سال گذشته تا به الان قیمت کالاهای اساسی 74 درصد رشد داشته است بنابراین در آینده نزدیک شاهد نارضایتی‌ها در سطح بسیار گسترده‌ای خواهیم بود و این مسئله قطعا می‌تواند موجب بی ثباتی بیشتر در اقتصاد کلان و بی ثباتی‌های اجتماعی شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان