زیبنده نیست این تعداد زندانی داشته باشیم | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 5:45

زیبنده نیست این تعداد زندانی داشته باشیم

شماره: 15983
Aa Aa

او گفته یکی از اشکالات دادگاه‌های علنی این است که اگر فرد متهم تبرئه شود تکلیف آبرویی که از قِبل رسانه‌ای شدن دادگاه او رفته چه می‌شود؟

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران؛
زیبنده نیست این تعداد زندانی داشته باشیم

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران در دیدار نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در  آستانه روز دانشجو گفت:

اگر جنبش‌ها و مقاومت‌های دانشجویی نبود شاید ما امروز در این موقعیت نبودیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، او بیان کرد:

امروز بسیاری از افرادی که امروز در مدیریت‌های مختلف حضور دارند برآمده از دانشگاه هستند. بیایید کاری کنیم که فردا اگر شما مدیر شدید مردم از ما و شما راضی باشند. مشکل مهمی که وجود دارد این است که ما نسبت به حل مشکلات گفتگو نمی‌کنیم.

رئیس دستگاه قضا گغت:

زیبنده نیست این تعداد زندانی داشته باشیم. فرد زندانی، خانواده او و اقوام او پس از زندانی شدن با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و آینده کاری این فرد تحت الشعاع قرار می‌گیرد. به فرد زندانی در بخش خصوصی هم اجازه ورود نمی‌دهند. در این شرایط خانواده فرد چطور خود را اداره می‌کنند؟ فرزندان او چه سرنوشتی خواهند داشت؟ فرزندان زندانیان، از تحصیل باز می‌مانند و گاهی مسیر زندگی شان تغییر می‌کنند و در بعضی موارد بنیان خانواده متلاشی می‌شود. برخورد خوب با زندانی خیلی مهم است ولی خانواده او هم مهم هستند. چه سازوکاری دیده ایم که خانواده زندانی بتواند اداره شود؟

وی افزود:

هیچ زندانی نداریم که در این پنج ماه حداقل یکبار بازرسی نشده باشد. تمام زندان‌های امنیتی، غیرامنیتی، تخصصی و غیر تخصصی در طول این پنج ماه مورد بازدید و بازرسی قرار گرفتند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد:

در برخورد با فساد اقتصاد تردیدی وجود ندارد اما باید ریشه یابی کرد و بعد با ریشه برخورد شود. می‌خواهیم وارد مبارزه شویم و مبارزه هزینه دارد. نه شما و نه ما نباید در این روند مأیوس و سرخورده شویم.

محسنی اژه‌ای گفت:

اقتصاد ما امروز بانک محور است و منشا بسیاری از پرونده‌های ما بانک‌ها هستند.

وی با اشاره به کارشناسی‌های صورت گرفته در پرونده بابک زنجانی و اختلاف نظرهای عجیب در کارشناسی‌های صورت گرفته در این پرونده گفت:

در کارشناسی اولیه در این پرونده ارزش زمینی که گود برداری شده بود ۲۹۵ میلیارد تومان تخمین زده شد و در اعتراض‌های متعدد به کارشناسی ها در نهایت کارشناسی ارزش زمین به ۸ هزار میلیارد تومان رسید.

او با اشاره به موضوع هفت تپه نیز گفت:

در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ حکم قطعی برای هفت تپه صادر شد تا به دولت بازگردانده شود اما دولت سابق گفت من به هیچ عنوان نمی‌توانم آن را اداره کنم. حکم ابلاغ نشد تا ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ پیگیری کردیم و در نهایت به دولت برگردانده شد. نکته این است که وارد هر مسئله شدیم تا زمان به نتیجه رساندن آن، پیگیری‌ها را ادامه دهیم. تا ما نقد نکنیم کارها پیش نمی‌رود البته نقد باید با زبان خوب باشد.

او گفت:

برگزاری دادگاه‌ها به صورت علنی و قابل انتشار در رسانه‌ها در مواردی که قانون اساسی تعیین کرده می‌تواند بسیار مفید باشد و گاهی اوقات بازدارندگی دادگاه علنی از خود مجازات بیشتر است. همچنین برگزاری دادگاه علنی و شنیدن و دیدم صحبت‌های مطرح شده در آن سبب افزایش آگاهی و آموزش مردم می‌شود. اگر قاضینیز بداند هزاران و میلیون‌ها نفر قضاوت او و دفاعیات متهم و وکیل متهم را می‌بینند و می‌شنوند قطعا سعی می‌کند در قضاوت خود از منطق، استحکام سخن و ادبیات بهتری استفاده کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره برخی اشکالات موجود در روند برگزاری دادگاه‌های علنی گفت:

یکی از اشکالات که عنوان می‌شود این است که اگر فرد متهم تبرئه شود تکلیف آبرویی که از قِبل رسانه‌ای شدن دادگاه او رفته چه می‌شود؟

او گفت:

من فقط در بلندگو نمی‌گویم من را نقد کنید؛ همواره در مواردی هم که در رسانه ملی حاضر شدم خواسته ام که به جای سوال‌های صوری، سوال‌های جدی از من بپرسند و مرا نقد کنند. ممکن است حتی نتوانم به آن سؤال جواب بدهم و خطا کنم اما اشکالی ندارد البته اگر نقد با خلاف گویی، دروغ یا ناسزا همراه باشد نه تنها کار را جلو نمی‌برد بلکه باعث ضایع شدن نقد می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: همه نامه‌ها و درخواست‌های دانشجویان که در جلسه امروز از آن‌ها دریافت شد مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان